2016-05-13, 20:24
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenGyr
Ett par frågor angående säkerhetskontrollen.

Ska köra upp i en V60. Bör väl likna detta ungefär :http://www.autoexpress.co.uk/car-rev...015-pictures#2

Antar att bilen har en knapp man startar med, för att endast starta tändningen ska man då trycka in knappen helt eller hur fungerar det?

Hur slår man på parkeringsljus? Är detta på spaken vid ratten eller på panelen till vänster om ratten?

Hur ändrar man till helljus? På spaken eller panelen?

Panelen till vänster om ratten har ett instrument man kan vrida. Är detta inga ljus - halvljus - helljus?

Tack på förhand

Men kolla i instruktionsboken! Hur jävla svårt ska det vara?
Citera
2016-05-14, 01:42
Obs obs obs jag har aldrig kört specifikt Volvo V60 så lovar inte att vad jag säger stämmer för just den modellen. Alla mina svar nedan är generella och/eller gäller Ådi.

Citat:
Antar att bilen har en knapp man startar med, för att endast starta tändningen ska man då trycka in knappen helt eller hur fungerar det?
Bara tryck på knappen för tändningen. Håll ner bromsen och tryck på knappen för att starta.

Citat:
Hur slår man på parkeringsljus? Är detta på spaken vid ratten eller på panelen till vänster om ratten?
Rattspaken reglerar normalt sätt bara "ljust-tuta" och helljus. Panelen vid sidan behövs för att reglera auto-dlr, ljus av/på, dimljus mm.

Citat:
Hur ändrar man till helljus? På spaken eller panelen?
Spaken. Varierar från bilmärke till bilmärke om man för spaken mot sig eller från sig. Många har att du för spaken ifrån dig för att aktivera heljuset permanten, och att du kan "blinka" med helljusen om du drar den emot dig. Men kan likaväl vara tvärtom beroende på märke.

Citat:
Panelen till vänster om ratten har ett instrument man kan vrida. Är detta inga ljus - halvljus - helljus?
På min är det: Av/Off -> DLR auto -> Dagljus/Parkeringsljus på -> Halvljus på
Senast redigerad av ethernal 2016-05-14 kl. 01:50.
Citera
2016-05-14, 03:05
Medlem
Låt oss säga att jag kört på en landsväg där hastigheten är 70, jag närmar mig en rondell och ligger nu i cirka 40 km/h. Kan jag då släppa växeln så att det inte är någon i överhuvudtaget under tiden jag motorbromsar in mot rondellen för att sedan växla till t.ex tvåan?
Citera
2016-05-14, 08:36
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Låt oss säga att jag kört på en landsväg där hastigheten är 70, jag närmar mig en rondell och ligger nu i cirka 40 km/h. Kan jag då släppa växeln så att det inte är någon i överhuvudtaget under tiden jag motorbromsar in mot rondellen för att sedan växla till t.ex tvåan?

Hur ska du kunna motorbromsa utan någon växel i??
Citera
2016-05-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Hur ska du kunna motorbromsa utan någon växel i??

Det var en dum fråga när jag tänker efter, det är ju bara att växla ner

Att köra tidigt på morgonen runt 08.00 måste vara mycket enklare än att köra vid rusningstrafik runt 15.30 va? Även om det är en hel del trafik på morgonen med.
Senast redigerad av ASAPROCKY 2016-05-14 kl. 12:28.
Citera
2016-05-14, 12:49
Medlem
Sn0wdens avatar
För att starta en Volvo V60 så måste kopplingen vara nedtryckt (om det är manuell).
Citera
2016-05-14, 12:53
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:

Att köra tidigt på morgonen runt 08.00 måste vara mycket enklare än att köra vid rusningstrafik runt 15.30 va? Även om det är en hel del trafik på morgonen med.

Det beror helt klart på. Kör du i rusningstrafik går det långsamt och du hinner inte köra så långt, men rent generellt är det bättre att göra det när det är mindre trafik.
Skulle själv valt en tid vid typ 10 eller 13-snåret, då är det som minst trafik ute.
Citera
2016-05-14, 14:25
Medlem
toby79s avatar
Citat:

Varför ska du växla ner? Och i hur många steg? Du spar ingenting på att växla ner jämfört med att bromsa. Du flyttar bara värmen från bromsarna till växellådan.
Släpp gasen tidigare och nyttja rörelseenergin samtidigt som du läser trafiken. Har du tur kan du falla in i en lucka och då kan tvåan vara för låg. För låg växel medför dels ett ryck och eller en motorrusning men också ett onödigt moment. Ligger du kvar på hög växel längre kan du lätt se och känna vilken växel som blir bäst nästa gång.

Kommer du i läget att du behöver stanna eller att du förmodar att du kommer behöva stanna så kan du använda bromsen istället. Då ser de som ligger bakom att du bromsar vilket ökar säkerheten.

Det är viktigt att förstå faktumet att man kan inte generalisera och säga att det alltid ska gå till på ett visst sätt. Man måste lära sig hur man hanterar alla olika variabler som kan uppstå.

Det man däremot kan generalisera är dels;
Att man ska planera sin körning - läs trafiken, anpassa körningen med tanke på hinder
Att inte tillföra mer energi än man behöver - släpp gasen tidigare, man rullar långt på hög växel
Att man ska sträva efter att inte stanna - fall in i en lucka, då har man ett mindre effektuttag eftersom man har hjälp av rörelseenergin.
Citera
2016-05-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Verkligen inte! Jag gjorde själv teoriprovet för bara två veckor sedan och hade suttit med Elevcentralen och frågorna på teoriprovet var inte särskilt likt. Visst, en del frågor var det, men långt ifrån merparten.

hmm, jag tyckte de var jättelika. gjorde mitt prov i mars och fick 57
Citera
2016-05-15, 10:43
Medlem
Varför räknas denna alternativ som "parkerat"?

Citat:
När jag har stannat bilen i anslutning till en bankomat för att ta ut pengar
Citera
2016-05-15, 10:46
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand

För att du stannat din bil för att kliva ur, då anses du ha parkerat. Likadant om du stannar för att tala i mobiltelefon, då har du också parkerat, även om du inte kliver ur.
Citera
2016-05-15, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sailing.brand

allt som inte är:

- lastning/lossning av gods eller passagerare
- eller att du stannat för att trafiksituationen kräver det

... är parkering

varför skulle det vara skillnad på att ta ut pengar i en bankomat och att dra in på ICA för att handla?

det är ingen skillnad egentligen. om det är lång kö till bankomaten kan tänkas att det till och med går snabbare att handla på ICA teoretiskt sett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in