2015-08-25, 00:21
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag har ingen som kan hjälpa mig Så det kostar alldeles för mycket på körskola? Två år?! Är de bättre att skippa det hela då?

Det var väldigt synd. Ingen i din vänkrets som kan tänkas ställa upp mot lite pengar?
Inte är det billigt inte. Du kan förmodligen komma ner en del i priset genom att köpa begagnade böcker, men det är bara några få hundralappar vi talar om där. Den största kostnaden är all övningskörning, speciellt om du aldrig kört bil förut.

Två år är ungefär vad ungdomar lägger på att ta sitt första körkort. Ansöker om körkortstillstånd när de fyller 16, sen övningskör de med föräldrar, pluggar teori och så. Men det är extremfall det ska behöva ta så lång tid vid pluggande på körskola. 6-12 månader är väl rätt normalt annars. Det är ändå en hel del att lära sig.

Absolut inte! Köp hem böcker och plugga teorin innan du skriver in dig på körskolan, försök hitta någon som åtminstone kan lära dig grunderna i körningen, sen pratar du med en körskola och hör med dem. Att ha körkort är en grym frihet och det är aldrig för sent att ta det.

Bor du i en lite större stad kan du väl skriva på Facebook eller nåt och fråga efter nån som vill lära dig köra bil, mot en liten ersättning i värsta fall.
Citera
2015-08-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis

Två år är ungefär vad ungdomar lägger på att ta sitt första körkort. Ansöker om körkortstillstånd när de fyller 16, sen övningskör de med föräldrar, pluggar teori och så. Men det är extremfall det ska behöva ta så lång tid vid pluggande på körskola. 6-12 månader är väl rätt normalt annars. Det är ändå en hel del att lära sig.

Själv dundrade jag in med körkort på ett par månader, utan intensivkurs, från scratch.
Citera
2015-08-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det var väldigt synd. Ingen i din vänkrets som kan tänkas ställa upp mot lite pengar?
Inte är det billigt inte. Du kan förmodligen komma ner en del i priset genom att köpa begagnade böcker, men det är bara några få hundralappar vi talar om där. Den största kostnaden är all övningskörning, speciellt om du aldrig kört bil förut.

Absolut inte! Köp hem böcker och plugga teorin innan du skriver in dig på körskolan, försök hitta någon som åtminstone kan lära dig grunderna i körningen, sen pratar du med en körskola och hör med dem. Att ha körkort är en grym frihet och det är aldrig för sent att ta det.

Bor du i en lite större stad kan du väl skriva på Facebook eller nåt och fråga efter nån som vill lära dig köra bil, mot en liten ersättning i värsta fall.
Det är tråkigt då jag har verkligen ingen att fråga om hjälp med :/
Citera
2015-08-26, 09:54
Medlem
Alla ni som har fixat teorin, måste man kunna Hastighetstablån? Jag vill bara dränka mig själv när jag ser den, att lära sig den känns som en avlägsen dröm just nu.

Edit: Jag menar den med tillåtna hastigheten på alla släp, vagnar, släde, bussar etc. 90, 80, 50, 40.... Obromsad släpvagn med totalvikkt på högst 750 bla bla... zzzzz

Edit 2: Har någon nåt bra tips på hur man ska lätt lära sig den? Nån ramsa eller vad vet jag.
Senast redigerad av Macca2013 2015-08-26 kl. 10:06.
Citera
2015-08-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Alla ni som har fixat teorin, måste man kunna Hastighetstablån? Jag vill bara dränka mig själv när jag ser den, att lära sig den känns som en avlägsen dröm just nu.

Edit: Jag menar den med tillåtna hastigheten på alla släp, vagnar, släde, bussar etc. 90, 80, 50, 40.... Obromsad släpvagn med totalvikkt på högst 750 bla bla... zzzzz

Edit 2: Har någon nåt bra tips på hur man ska lätt lära sig den? Nån ramsa eller vad vet jag.
Nja, gjorde teori provet förra veckan och fick ingen fråga gällande det. Men kan ändå vara bra att lära sig. Ett tips är att läsa det ett par gånger och sen be någon förhöra dig. Repetera ett par gånger så sitter det i skallen sen
Citera
2015-08-26, 19:05
Medlem
SkateBlinds avatar
Tid för att få lämpet?

Hej Flashback,

Jag skickade in mina handlingar för lämplighetsintyg och har inget i polisregistret eller liknande, vad kan göra att det tar tid då? Jag gjorde ansökan online men skickade in syntest med snigelpost.

Men när jag ringde trasnportstyrelsen så snackade dem om att det kunde ta tid om man måste göra kontroller eller läsa in manuellt vad för kontroller kan det röra sig om?
Citera
2015-08-26, 20:31
Medlem
Cybereye303s avatar
En del av tablån måste du kunna.

Personbil
Bogsering: 30 km/h
Med obromsad släpvagn: 40 km/h
Med bromsad släpvagn: 80 km/h

Buss: 90 km/h
Lastbil: 80 eller 90 beroende på om det är vanlig väg eller motorväg/motortrafikled

Med buss och lastbil syftar jag på de tunga varianterna. Lätta lastbilar som glassbilen och lätta bussar kan vi väl betrakta som personbilar i det här sammanhanget. Vägens hastighetsskyltar gäller för dem.

”Vanlig” moped ligger på typ 45 km/h. "Vanlig" traktor typ 50. Nåt sånt.

Fick förhoppningsvis med det viktiga som det absolut kan frågas om i provet.
Citera
2015-08-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Själv dundrade jag in med körkort på ett par månader, utan intensivkurs, från scratch.
Så vad borde jag göra som inte har någon alls som kan hjälpa mig?
Citera
2015-08-26, 23:37
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så vad borde jag göra som inte har någon alls som kan hjälpa mig?

Kontakta en körskola och se vad de har att säga, det är väl det enda du kan göra i princip.
Citera
2015-08-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybereye303
En del av tablån måste du kunna.

Personbil
Bogsering: 30 km/h
Med obromsad släpvagn: 40 km/h
Med bromsad släpvagn: 80 km/h

Buss: 90 km/h
Lastbil: 80 eller 90 beroende på om det är vanlig väg eller motorväg/motortrafikled

Med buss och lastbil syftar jag på de tunga varianterna. Lätta lastbilar som glassbilen och lätta bussar kan vi väl betrakta som personbilar i det här sammanhanget. Vägens hastighetsskyltar gäller för dem.

”Vanlig” moped ligger på typ 45 km/h. "Vanlig" traktor typ 50. Nåt sånt.

Fick förhoppningsvis med det viktiga som det absolut kan frågas om i provet.

Tack
Det där kan jag nog redan på ett ungefär Hoppas det räcker och att de inte frågar om typ buss med släde i släp eller nåt annat som är helt osannolikt att stöta på på vägarna.
Citera
2015-08-27, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutspel
Nja, gjorde teori provet förra veckan och fick ingen fråga gällande det. Men kan ändå vara bra att lära sig. Ett tips är att läsa det ett par gånger och sen be någon förhöra dig. Repetera ett par gånger så sitter det i skallen sen

Tur att du slapp! Grattis till teorin förresten!
Citera
2015-08-27, 14:15
Medlem
Fredde104s avatar
Så då, jag har haft B behörighet nu i över ett halvår, men vill gärna ha B+ (eller 'utökad B' som trafikskolorna kallar det). Hur gör man för att ta det? Är det, som jag har hört, att man bara bokar ett teoriprov för dn behörigheten hos Trafikverket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in