2014-10-18, 05:31
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saeljaren
Hmm... Okej. Har väl ingenting att direkt jämföra med. Vilken är bäst då? Json?
Japp, json har jag bara hört gott om, den nya rosakortet ska tydligen oxå vara riktigt bra.
Citera
2014-10-18, 18:59
Medlem
Glömde att uppdatera, men tog kortet förra tisdagen. Körde rätt bra genom hela körningen, men när vi hade kommit tillbaka till Vägverket så skällde gubben på mig för att jag hade varit för oförsiktig in i sista rondellen, så då trodde jag att jag hade kuggat.
Men sedan sade han att jag fick godkänt för att jag i övrigt körde bra.
Citera
2014-10-18, 20:09
Medlem
andersson96s avatar
Citat:
Så du menar att den där vägen är en parkering? Är du efterbliven? Vart ser du väjningsplikten?
Tror det ska vara utfatsregel när man kör över cykelbana
Citera
2014-10-18, 22:36
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Körde här nyss

https://www.google.se/maps/@60.48474...Tw!2e0!6m1!1e1

Jag sitter i den svarta bilen och en somalie är på högersida om mig på korsande väg. Han stod bara där så trafikläraren sade "vad gör du kör" men egentligen gäller ju högerregeln här eller hur? Hatar trafiken.

Sen tycker jag att den här korsningen är helt efterbliven.

https://www.google.se/maps/@60.48155...pA!2e0!6m1!1e1

kan de inte bygga tydliga vägar?
Nu har du redan fått svar även om de var lite tveksamma såna.
Situation 1 är ju hur tydlig som helst med att utfartsregeln gäller. Det syns ju på mils avstånd att det är en parkeringsplats inne på området. Därav kan man dra logiska slutsatser om vad som gäller.

Citat:
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

Situation 2 är ju också helt uppenbar om vad som gäller. Du har ju dessutom vägmärke A29-10 som talar om hur korsningen ser ut längre fram. Angående väjningsplikten är det ju då solklart vad som gäller:

Citat:
24 § En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.

Nu till det roliga. Betänk att du ÄR nybörjare, när du lär dig identifiera situationer efter de regler som finns så blir det lättare.
Du kan dock trösta dig med att det finns många med körkort sedan årtionden som inte begriper hälften av den information som presenterats längs vägen, för att de aldrig lagt krut på att lära sig hur det fungerar.
Citera
2014-10-18, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Nu har du redan fått svar även om de var lite tveksamma såna.
Situation 1 är ju hur tydlig som helst med att utfartsregeln gäller. Det syns ju på mils avstånd att det är en parkeringsplats inne på området. Därav kan man dra logiska slutsatser om vad som gäller.

Situation 2 är ju också helt uppenbar om vad som gäller. Du har ju dessutom vägmärke A29-10 som talar om hur korsningen ser ut längre fram. Angående väjningsplikten är det ju då solklart vad som gäller:

Nu till det roliga. Betänk att du ÄR nybörjare, när du lär dig identifiera situationer efter de regler som finns så blir det lättare.
Du kan dock trösta dig med att det finns många med körkort sedan årtionden som inte begriper hälften av den information som presenterats längs vägen, för att de aldrig lagt krut på att lära sig hur det fungerar.

Grejen är att det där är en väg inte en parkeringsplats. Han körde inte ens ut från en pplats.Tack för utförligt svar

Förresten; om jag står och väntar på grönt vid en trafiksignal ska jag hitta dragläget, trycka ner bromsen sen när det blir grönt åker jag snabbt iväg? Kan man bli kuggad om man startar segt? Var rätt seg idag SP det hann slå om till rött när jag svängde
Senast redigerad av saeljaren 2014-10-18 kl. 23:42.
Citera
2014-10-19, 00:57
Medlem
Är det bara jag eller är det jäkligt mycket svårare att köra när det är mörkt ute? Var ute och körde ensam igår samt att det var första gången jag kört när det var mörkt ute och man såg ju knappt någonting trots att jag körde mitt i stan. Värst var det ju att det var en del cyklister ute och ingen hade belysning.
Citera
2014-10-19, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110
Är det bara jag eller är det jäkligt mycket svårare att köra när det är mörkt ute? Var ute och körde ensam igår samt att det var första gången jag kört när det var mörkt ute och man såg ju knappt någonting trots att jag körde mitt i stan. Värst var det ju att det var en del cyklister ute och ingen hade belysning.

Jag håller med! Och särskilt på helgkvällar här i sthlm där folk går över gatan utan att det ens finns ett övergångsställe så man får tvärnita.

Jag tycker för övrigt det är svårt att köra i sthlms innerstad och ändå har jag haft körkort i 6 år. Fler som tycker det?
Citera
2014-10-19, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Jag håller med! Och särskilt på helgkvällar här i sthlm där folk går över gatan utan att det ens finns ett övergångsställe så man får tvärnita.
Avsökning och risktänk bakom ratten så kommer man långt.

Citat:
Jag tycker för övrigt det är svårt att köra i sthlms innerstad och ändå har jag haft körkort i 6 år. Fler som tycker det?
Övning. Mer övning. Massor av övning.
Citera
2014-10-19, 12:14
Medlem
Citat:

Gäller verkligen att hålla ögonen öppna på helgkvällar, människor som har fått i sig lite verkar helt sakna självbevarelsedrift och knatar rakt ut i gatan när bilarna har grönt.

Personligen tycker jag det är betydligt skönare att köra inne i stan (undantaget när det är totalstopp och tar 20 minuter att komma 1 km, typ Fridhemsplan - St Eriksplan i rusningstrafik), ute på lederna är det trångt som fan och ett jäkla tempo.
Citera
2014-10-19, 18:12
Medlem
andersson96s avatar
Någon som kan förklara detta? http://i.imgur.com/HjbxOk7.png

boken gav mig inte ett rakt svar direkt
Citera
2014-10-19, 18:20
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersson96
Någon som kan förklara detta? http://i.imgur.com/HjbxOk7.png

boken gav mig inte ett rakt svar direkt

Vad gäller för hastighetsbegränsning på en motorväg? Hur snabbt får en tung buss kontra en personbil köra?
Kan du någonting över huvud taget om trafikregler?
Citera
2014-10-19, 18:43
Medlem
andersson96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Vad gäller för hastighetsbegränsning på en motorväg? Hur snabbt får en tung buss kontra en personbil köra?
Kan du någonting över huvud taget om trafikregler?

I boken stod det att det att begränsningen är antingen 90 eller 100 och jag undrar vad det är som avgör detta, är det endast motorvägar det gäller 100 eller vad lixom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in