Svarade flaggvakten men det var fel. Har också tittat i böckerna men råkade blanda ihop tecknen, tack!
Nu ska vi öva lite djupinlärning:
Polis är självklart.
Vägarbetare med flagga får stoppa dig vid vägarbeten (står en random snubbe i arbetarkläder, väst och flagga vid en vanlig väg utan vägarbete får han inte det).
En väktare har rätt att stanna dig. Tänk dig att de är en typ av mini-polis med fler befogenheter än du och jag, men inte lika många som polis.
Bilinspektör. Varför skulle en bilinspektör ha lov att stanna dig?
Bilinspektören har ingen rätt att stanna dig, endast polisen får stanna dig för att inspektera din bil. I övrigt ska du inspektera din bil själv eller på auktoriserad verkstad/bilprovning.
Polis är självklart.
Vägarbetare med flagga får stoppa dig vid vägarbeten (står en random snubbe i arbetarkläder, väst och flagga vid en vanlig väg utan vägarbete får han inte det).
En väktare har rätt att stanna dig. Tänk dig att de är en typ av mini-polis med fler befogenheter än du och jag, men inte lika många som polis.
Bilinspektören har ingen rätt att stanna dig, endast polisen får stanna dig för att inspektera din bil. I övrigt ska du inspektera din bil själv eller på auktoriserad verkstad/bilprovning.
Allt har sitt syfte, försök hitta en logisk förklaring till sambandet och sammanhanget. En skolpolis får inte stanna dig vid ett övergångsställe, men i praktiken är det sak samma för du ska ändå stanna för gående på övergångsställen
Polis är självklart.
Andra som får ge anvisningar är militärpolis och räddningstjänst.
Tror det omnämns i Militärtrafikförordning, samt lag om skydd vid olyckor.
(Just det där med militärpolis har det varit problem med, de har på senare tid klagat på att de nästan blir överkörda när de ska dirigera trafiken.)
Andra som får ge anvisningar är militärpolis och räddningstjänst.
Tror det omnämns i Militärtrafikförordning, samt lag om skydd vid olyckor.
(Just det där med militärpolis har det varit problem med, de har på senare tid klagat på att de nästan blir överkörda när de ska dirigera trafiken.)
Stämmer bra, och bra att nämna eftersom det verkar ha varit lite dålig koll på det hos den som frågade.
(Väktare upplever precis samma problem eftersom folk inte kommer ihåg/vet att väktare får stanna folk, och tydligen skiter en oroväckande stor del bilister i folk som befinner sig på vägen, behöriga eller ej :/ )
Behöver också träna lite mer på detta. Faila du bara på avsökning eller sa hon mer saker?
Någon som har tips på hur man får in avsöknings och planeringen i huvudet?
Va ni inte läser citaten, vi undrade hur man TRÄNAR avsökningsförmågan så att det blir mer effektiv. Vi förstår väl alla att man måste se skyltar, gångtrafikanter samt kolla i speglarna. För att vara övertydlig, HUR blir man bättre??
Va ni inte läser citaten, vi undrade hur man TRÄNAR avsökningsförmågan så att det blir mer effektiv. Vi förstår väl alla att man måste se skyltar, gångtrafikanter samt kolla i speglarna. För att vara övertydlig, HUR blir man bättre??
Bara när du kör så tränar du, men du kan även träna när du sitter som medpassagerare eller på bussen. Försök titta på skyltar och annat. Det kommer med tiden och man lär sig vad man ska titta efter i olika situationer.
Bara när du kör så tränar du, men du kan även träna när du sitter som medpassagerare eller på bussen. Försök titta på skyltar och annat. Det kommer med tiden och man lär sig vad man ska titta efter i olika situationer.
Förstår jag dig rätt att det är svårt att öva fram på kort tid, utan kommer mer med tiden bakom ratten(passagerare)?
Antar att det går träna upp snabbare om man läser på och har det i bakhuvudet hela tiden.
Tjenare! Har skrivning på tisdag och känner mig redo, men är det något specillt man borde träna in extra mycket? MVH
Du kommer jävligt långt på sunt förnuft,
kolla noga på bilderna, markera frågor(om du första ggn känner dig osäker), läs på om lite vikter men framförallt använd sunt förnuft!!!
Jag klarade min uppkörning i Lund igår. Det här var min femte uppkörningen (!) och även om jag nog var mycket bättre förberedd den här gången än tidigare, så tyckte jag ändå att det var en väldigt lätt uppkörning; följande delar bedömdes jag på: http://i.imgur.com/HoCFGoM.png
Rutten var typ såhär: Ta sig ut från parkeringsplatsen vid Trafikverket, in på Kobjer och köra där en stund (backade runt hörn där bl.a.), ut därifrån och ut mot rondellen vid Nova, svängde av mot Malmö och körde sedan på 100-väg, körde sedan i nån rondell och direkt efter 100-väg igen, efter det motorväg, svängde av motorvägen vid Lund och började köra mot Lund, svängde av mot nån håla och fick sedan vända i denna håla, och efter det var det dags att köra tillbaka.
Senast redigerad av yoloswagyoloyolo 2014-07-04 kl. 21:38.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!