2018-08-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Om man får en sådan skylt:

Vad gäller det då på Söndagar?

https://i.imgur.com/r3VxIj1.png

Gratis att parkera ända fram till Måndag klockan 24:00 (natten mellan Måndag och Tisdag) ?

Den där skyltbilden är fullständigt felaktig. Skyltbilden säger följande:

Du får parkera där P skylten anvisar, du får parkera 2 timmar, det är alltid parkering mot avgift och parkeringen gäller endast 8-18 vardagar och 8-18 dag före helgdag.

Enligt den skyltningen får du parkera enligt grundregeln om gatuparkering på Söndagar då ingen annan skyltning finns.

Men den skyltningen är som sagt helt felaktig då det egentligen skall stå:

[P]
[2tim]
[Avgift,8-18, (8-118)]

Med det menas att det alltid är parkering max 2 timmar i följd och det är 2tim parkering mot avgift under de tider som står.
Citera
2018-08-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Stort tack!

Kommer det frågor om växling/ecodriving osv på teoriprovet? Tänkte då dom som tar automatkörkort också tar samma teoriprov

Nä, det kommer inga frågor om hur du skall växla eller dito. Det kan komma någon fråga om ecodriving som även gäller automatväxlade. Det kan vara frågor som varför du skall tex. lätta på gasen upp för ett krön, varför du skall "motorbromsa" (personbilar har ingen motorbroms!) till trafiklysen och inte stanna vid dem. Det kan komma vilka varvtal som bilen förbrukar minst soppa osv. Växellådans funktion kan nog komma som en bilfråga.

Ta detta med en nypa salt då jag mycket väl kan blanda ihop B kortets ecodrivning med Heavy eco drivning som går mer på djupet om hur man kan bromsa, vilka hastigheter som är bäst osv.
Citera
2018-08-06, 11:53
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Den där skyltbilden är fullständigt felaktig. Skyltbilden säger följande:

Du får parkera där P skylten anvisar, du får parkera 2 timmar, det är alltid parkering mot avgift och parkeringen gäller endast 8-18 vardagar och 8-18 dag före helgdag.

Enligt den skyltningen får du parkera enligt grundregeln om gatuparkering på Söndagar då ingen annan skyltning finns.

Men den skyltningen är som sagt helt felaktig då det egentligen skall stå:

[P]
[2tim]
[Avgift,8-18, (8-118)]

Med det menas att det alltid är parkering max 2 timmar i följd och det är 2tim parkering mot avgift under de tider som står.

Hur är det då med den här skylten?

https://i.imgur.com/MFZqIB0.jpg

Gratis att parkera 2 timmar under vardagar mellan 8-18 (med P-skiva) ?

Gratis att parkera mellan 18-8 varje dag och hela Söndagen?
Citera
2018-08-06, 14:23
Medlem
godboys avatar
Citat:

Jag tolkar det dom att parkeringen är begränsad till två timmar dygnet runt alla dagar i veckan. Dock så är det enbart avgift Må-Fr 9-18 och Lö 9-15. ingen avgift på söndag.

P-Skiva är jag inte säker på om det behövs. I Varberg så brukar det stå en tilläggstavla där sådan behövs. I Göteborg så tillämpas inte P-skivor utan kontroll sker på annat sätt.

Skälet till att jag tolkar det som jag gör är att 2 timmar skylten sitter ovan avgiftsskylten.
Citera
2018-08-06, 17:50
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag tolkar det dom att parkeringen är begränsad till två timmar dygnet runt alla dagar i veckan. Dock så är det enbart avgift Må-Fr 9-18 och Lö 9-15. ingen avgift på söndag.

P-Skiva är jag inte säker på om det behövs. I Varberg så brukar det stå en tilläggstavla där sådan behövs. I Göteborg så tillämpas inte P-skivor utan kontroll sker på annat sätt.

Skälet till att jag tolkar det som jag gör är att 2 timmar skylten sitter ovan avgiftsskylten.

Så jag tolkar det som så att dessa 2 timmarna som man får parkera mellan 9-18 (vardagar) och 9-15 (Lördagar) KOSTAR pengar så det är inte gratis att parkera under dessa 2 timmarna?
Citera
2018-08-06, 18:02
Medlem
godboys avatar
Citat:
Så jag tolkar det som så att dessa 2 timmarna som man får parkera mellan 9-18 (vardagar) och 9-15 (Lördagar) KOSTAR pengar så det är inte gratis att parkera under dessa 2 timmarna?
Min tolkning är den att det alltid är max två timmar i max P tid. Avgift är dock bara mellan angivna tider, men det är fortfarande två timmar som gäller.
Citera
2018-08-06, 19:10
Medlem
Citat:

Parkering i två timmar gäller alltid, avgift den tid som står.
Ingen P-skiva råder.

Den skyltbilden är korrekt skyltad. Jämför den med den förra så ser du skillnaden i betydelsen.
Citera
2018-08-06, 20:33
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Parkering i två timmar gäller alltid

Gäller det också på söndagar?

Trodde man kan parkera där hela söndagen? Frågade runt i området och alla där verkade svara på samma sätt: Parkera fritt hela söndagen (i mer än 2 timmar dvs).
Citera
2018-08-06, 20:48
Medlem
Citat:
Gäller det också på söndagar?

Trodde man kan parkera där hela söndagen? Frågade runt i området och alla där verkade svara på samma sätt: Parkera fritt hela söndagen (i mer än 2 timmar dvs).

Nej.

[P] = Tillåtet att parkera 24 timmar på vardagar och hela helgen i sträck.

[P]
[2 tim] = Tillåtet att parkera max 2 timmar oavsett dag och tid på dygnet.

[P]
[2 tim]
[Avgift ......]
= Tillåtet att parkera i max 2 timmar, avgift enligt tidsangivelse.

[2tim] är ett villkor för [P]. Om inga villkor finns för [P] gäller grundreglerna.
Citera
2018-08-06, 21:08
Bannlyst
Lång väntan på uppkörningstider. Tips om effektiv intensivkurs? Förslag på plats?

Ja då väntan är otrolig lång för att ens få tag på lediga uppkörningstider utmed landet så kanske tanken är bäst att slå ihop allt i ett. 2 intensivveckor i höst. Har ni förslag på plats där man knappast kan misslyckas? Körvana finns sedan några år tillbaka. Bara inte fått tummen ur och göra det sista. Någon som eventuellt kan tänka sig samåka och sticka och ta kortet på 2 vkr? (Ej större orter)
Citera
2018-08-06, 21:40
Medlem
"Där man knappast kan misslyckas"?

Alltså? Kan du köra bil? Eller kan du det inte? Om du inte vet hur man kör i rondeller eller vänder bilen med hjälp av en korsning så spelar det ju ingen roll om du så kör upp i Ödeshög eller på Kungsholmen. Och om du inte kan det så har du absolut ingenting att göra i trafiken, oavsett hur bra du tycker att din körvana är.

Vill du ha uppkörning så snart som möjligt så söker du efter en stad som kan erbjuda en tid som passar dig, och som ligger rimligen nära en plats du kan tänka dig att åka till.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-08-06 kl. 21:43.
Citera
2018-08-06, 23:33
Medlem
netr0pas avatar
Citat:
Nej.

[P] = Tillåtet att parkera 24 timmar på vardagar och hela helgen i sträck.

[P]
[2 tim] = Tillåtet att parkera max 2 timmar oavsett dag och tid på dygnet.

[P]
[2 tim]
[Avgift ......]
= Tillåtet att parkera i max 2 timmar, avgift enligt tidsangivelse.

[2tim] är ett villkor för [P]. Om inga villkor finns för [P] gäller grundreglerna.

Tusen tack för förklaringen! Inte konstigt många får böter när så många jag frågat gett helt olika svar när de ser samma skylt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in