2014-02-10, 01:14
Medlem
Aritzos avatar
Har uppkörning imorgon och det är två saker jag har glömt.

För ett bra tag sen när jag hade körlektioner så sa min lärare att man ska köra växeln från 1 till 2 sen kan man forsätta på 3 man behöver inte hoppa till 4 hela tiden. Jag har för mig de beror på vart man ska om det är långväg eller om det svänga in på korsning närheten..

Hur ska jag köra imorgon egentligen? Alltid hoppa från 2-4 och 3-5???
Någon som kan ge sista tipset så jag inte får minus på det igen?

I vilken ordning går det när man ska köra ut på en körfält efter att ha stannat?
>Titta speglarna
>Döda vinkeln
>Blinka ut
>kör ut

??
Senast redigerad av Aritzo 2014-02-10 kl. 01:19.
Citera
2014-02-10, 01:18
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
>Titta speglarna
>Döda vinkeln
>Blinka ut
>kör ut
Korrekt.
Citera
2014-02-10, 01:24
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Korrekt.

Fel!

Kollat nu massa forum och läst att det är:

Ytterspegeln
Backspegeln
Döda vinkeln
Blinka
Kör ut/byt fil
Citera
2014-02-10, 09:57
Medlem
Citat:
Fel!

Kollat nu massa forum och läst att det är:

Ytterspegeln
Backspegeln
Döda vinkeln
Blinka
Kör ut/byt fil
Är du go eller? Han skrev ju exakt i samma ordning? Speglar, döda vinkeln, blinka, kör ut
Citera
2014-02-10, 10:37
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenkeJansson
Är du go eller? Han skrev ju exakt i samma ordning? Speglar, döda vinkeln, blinka, kör ut

Haha jag var fan för trött!

Men när man ska motorbromsa? hur långt innan korsningen ska man släppa gasen osv? inte allt för långt ifrån väl?
Citera
2014-02-10, 12:12
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:

Men när man ska motorbromsa? hur långt innan korsningen ska man släppa gasen osv? inte allt för långt ifrån väl?

Det ska man kunna uppskatta helt enkelt.
Matematiskt kan man ju räkna ut det men det är ju inte så lätt att göra när man väl kör, själv brukar jag kunna uppskatta ganska bra när jag ska växla ner/släppa gasen.

Är det trafikljus det handlar om och det är grönt så kör man ju naturligtvis på som vanligt men om det slår om till gult måste man ju vara beredd på att bromsa ganska hårtt beroende på hastighet och avstånd till korsningen.

Som tips till uppkörningen så säger jag: Tänk inte på någonting annat än bilkörningen, tänk inte ens positiva tankar om din körning, bara kör.
Låter simpelt men själv så kuggade jag min första på grund av att jag började tänka "YES, det här går ju perfekt! Kan inte vänta på att få mitt körkort!" och gjorde världens tabbe i kommande korsning
Andra uppkörningen gick 100% felfritt utan någon anmärkning alls
Citera
2014-02-10, 16:44
Medlem
cybergrodans avatar
Klarade teorin idag! 58/65 fick jag, uppkörning på fredag!

För er som undrar, det kom ganska många frågor om högerregeln, väjningsplikt och när man ska ha helljus eller halvljus. Det var även en del frågor om reglagen i bilen, t.ex. hur man sätter på parkeringsljuset.

Lycka till alla som har provet kvar att göra!
Citera
2014-02-10, 20:40
Medlem
Någon som har gjort teoriprovet och vet hur lång tid det tar? Jag har bokat prov kl 8.30 och har uppkörning 10.45 i en stad ca 50-60 minuter tror ni jag hinner eller ska jag byta tid? Sedan har jag en fråga om hastighetsbegränsningar, om det är tex 40 på en väg du kör på sedan svänger du i korsningen och inget hastighetsbegränsning märke är uppsatt är det då fortfarande 40 eller är det 50 (alltså inom tätbebyggtområde)?
Citera
2014-02-10, 20:45
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travioli
Någon som har gjort teoriprovet och vet hur lång tid det tar? Jag har bokat prov kl 8.30 och har uppkörning 10.45 i en stad ca 50-60 minuter tror ni jag hinner eller ska jag byta tid?

Det går nog bra, för mig tog det nog cirka en halvtimme att göra teoriprovet har jag för mig och det är väl max 1 timme man har på sig om jag inte minns fel.

Citat:
Sedan har jag en fråga om hastighetsbegränsningar, om det är tex 40 på en väg du kör på sedan svänger du i korsningen och inget hastighetsbegränsning märke är uppsatt är det då fortfarande 40 eller är det 50 (alltså inom tätbebyggtområde)?

Det är korrekt, förra hastighetsskylten gäller dock så händer det att vägverket glömmer att sätta upp skyltar på vissa platser men det är ju inte ditt fel i så fall.
Citera
2014-02-10, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av travioli
Någon som har gjort teoriprovet och vet hur lång tid det tar? Jag har bokat prov kl 8.30 och har uppkörning 10.45 i en stad ca 50-60 minuter tror ni jag hinner eller ska jag byta tid? Sedan har jag en fråga om hastighetsbegränsningar, om det är tex 40 på en väg du kör på sedan svänger du i korsningen och inget hastighetsbegränsning märke är uppsatt är det då fortfarande 40 eller är det 50 (alltså inom tätbebyggtområde)?
40.
Citera
2014-02-10, 21:18
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:

Det låter som du inte borde ha uppkörning så snart. Du behöver definitivt mer rutin bakom ratten. Framförandet av fordonet ska sitta i bakhuvudet så du kan koncentrera dig på trafiksituationen.
Citera
2014-02-10, 22:36
Medlem
Swexxs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Det låter som du inte borde ha uppkörning så snart. Du behöver definitivt mer rutin bakom ratten. Framförandet av fordonet ska sitta i bakhuvudet så du kan koncentrera dig på trafiksituationen.
Avboka uppkörningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in