2013-09-06, 19:25
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
Vet inte hur de är för lastbil men jag skulle väl tro att det är samma sak? Jag fick inget intyg eller liknande på uppkörningen för B-kortet, utan han förklarade att det står i datorsystemet eller nåt sånt, så jag kunde köra på min legitimation tills jag fått kortet på posten.
Jag har dock något minne av att jag inte fick köra utomlands under tiden. Minnet är dock lite rostigt nu.

Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är samma för alla förarbehörigheter.

Tackar för svaren!
Citera
2013-09-07, 02:54
Medlem
Rippless avatar
Jag kan köra bil bra, tillräckligt så jag klarar uppkörningen. Det enda jag anser vara lite knepigt är backning runt hörn. Brukar backa med vänsterhanden på ratten och högerhanden på passagerarsätet. Är det bra eller ska jag köra båda händerna på ratten?
Citera
2013-09-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag kan köra bil bra, tillräckligt så jag klarar uppkörningen. Det enda jag anser vara lite knepigt är backning runt hörn. Brukar backa med vänsterhanden på ratten och högerhanden på passagerarsätet. Är det bra eller ska jag köra båda händerna på ratten?

På uppkörningen bör du alltid ha båda händerna på ratten. Du ska också kolla runt mycket ifall det kommer bil/cykel mot dig eller vid din vänstra sida när du backar. Alltså inte bara genom bak rutan.
Citera
2013-09-07, 10:30
Medlem
Citat:

Jag skulle säga att du gör så som du kan bäst.. Du måste ha uppsikt bakåt och är det något som hindrar dig från att ha båda händerna på ratten, tillexempel att du måste vrida dig för att se bakåt så gör det..

Tänk dock på att stanna bilen när du kollar framåt. så att du inte backar och sen kör på någon!
Lycka till
Citera
2013-09-07, 10:43
Medlem
linjalles avatar
Kan starkt rekommendera att köra upp i Uppsala. Körde där för ett par veckor sen och klarade det galant. Va gäller teori så rekommenderar jag Trafikskolaonline.se .

Peace Out.
Citera
2013-09-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter2k
Klarade precis teoriprovet på första försöket 59 poäng!!

nu har jag bara uppkörning kvar på torsdag, hoppas verkligen jag klarar det!!

Klarade uppkörningen också i torsdags på första försöket!! Vilken härlig känsla!!

Jag fick köra upp med en gammal gubbe, han var MINST 60 år. Han va väldigt trevlig i början och lite mysig, sen när jag skulle backparkera i centrum på en stor parkering. I rusningstid "körde upp 15.30, och detta skedde ungefär 15.50"

Så ryter han till "Nu får du fan skärpa dig "mitt namn" jag har sett småflickor göra det här snabbare än dig"

Sen i slutet när vi va tillbaka på trafikverket så sa han "är du alltid lika nervös?" då sa jag givetvis nej och bara att det här är en sån avgörande sak, att det va därför jag va nervös. Han sa att jag är lite hetsig men helheten är det han kollar på och jag blev godkänd!!
Citera
2013-09-07, 17:37
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsuckerBagare
På uppkörningen bör du alltid ha båda händerna på ratten. Du ska också kolla runt mycket ifall det kommer bil/cykel mot dig eller vid din vänstra sida när du backar. Alltså inte bara genom bak rutan.

Jo, men det ska jag försöka komma ihåg att göra. Känns som en jobbig grej att missa.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Jag skulle säga att du gör så som du kan bäst.. Du måste ha uppsikt bakåt och är det något som hindrar dig från att ha båda händerna på ratten, tillexempel att du måste vrida dig för att se bakåt så gör det..

Tänk dock på att stanna bilen när du kollar framåt. så att du inte backar och sen kör på någon!
Lycka till

Förstår inte riktigt vad du menar?

Tack!
Citera
2013-09-07, 20:39
Medlem
Det där med att ha en hand på ratten och en på passagerarsätet när man backar var helt ok enligt min körlärare. Det var inget inspektören sa något om på uppkörningen heller.
Citera
2013-09-07, 20:58
Medlem
Minsta frihöjd i en tunnel någon?

En höstmorgon är det 2 grader, vad kan förekomma på vägen?
Senast redigerad av DubbelPanna 2013-09-07 kl. 21:27.
Citera
2013-09-08, 01:00
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelPanna
Minsta frihöjd i en tunnel någon?

En höstmorgon är det 2 grader, vad kan förekomma på vägen?
1: 4,5 m och över skyltas inte. Under detta ska det finnas skylt.

2: Frost?
Citera
2013-09-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
1: 4,5 m och över skyltas inte. Under detta ska det finnas skylt.

2: Frost?

Tackar
Citera
2013-09-08, 11:48
Medlem
Citat:

Förstår inte riktigt vad du menar?

Tack!

Om du måste vrida på kroppen och byta position kan du kanske inte ha båda händerna på ratten..

uppsikten är mer viktig än att kunna ratta snabbt.. För du kör ju inte snabbare än du kan ratta bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in