2013-06-28, 13:42
Medlem
grimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinka
Okej tack! Jag menade bara att man kanske skulle bromsa ner hastigheten till 50 så att det inte ska gå så överdrivet fort, hela avfarten som jag brukar köra i kommer 70 skylten först när man kör ifrån avfarten.

Vet inte riktigt hur man ska göra på uppkörningen så att man kör så ECO som när man kör på avfarten, vill inte bli kuggad för de

Sedan undrar jag när ska man sätta på blinkers när man kör på accelerationsfält jag brukar alltid vänta tills det inte är heldraget längre innan jag börjar kontrollera trafiken bakom mig. Gör jag det för sent? Hur ska man göra?

Varför väntar du så länge med kontrollen?
Så fort du får fri sikt så du kan överblicka situationen kontrollerar du vad du har omkring dig. Själv slår jag på blinkarna ca 1-1.5 sekunder innan den heldragna linjen upphör (förutsatt att det är fritt att byta körfält när linjen slutar).
Var tydlig. Visa att "här kommer jag". Ge andra tid att uppfatta vad du tänker göra.
Förarprövare gillar sånt!
Citera
2013-06-28, 13:57
Medlem
WizKhalifass avatar
..
Senast redigerad av WizKhalifas 2013-06-28 kl. 14:50.
Citera
2013-06-28, 14:27
Medlem
Smirmats avatar
Sista körlektionen avklarad. Läraren sa efteråt att om jag bara kör som jag gjorde idag så är mitt körkort jättesäkert. Känner mig lite lugnare nu.
Citera
2013-06-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimar
Varför väntar du så länge med kontrollen?
Så fort du får fri sikt så du kan överblicka situationen kontrollerar du vad du har omkring dig. Själv slår jag på blinkarna ca 1-1.5 sekunder innan den heldragna linjen upphör (förutsatt att det är fritt att byta körfält när linjen slutar).
Var tydlig. Visa att "här kommer jag". Ge andra tid att uppfatta vad du tänker göra.
Förarprövare gillar sånt!

Tack för svaret

Brukar kolla döda vinkeln/snett bakåt när jag ligger på accelerationsfältet bara för att se hur det ser ut, sedan gör jag den vanliga kontrollen innan jag börjar blinka, backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > blinkers > backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > kör ut, är det rätt?
Citera
2013-06-28, 14:55
Medlem
Citat:
Tack för svaret

Brukar kolla döda vinkeln/snett bakåt när jag ligger på accelerationsfältet bara för att se hur det ser ut, sedan gör jag den vanliga kontrollen innan jag börjar blinka, backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > blinkers > backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > kör ut, är det rätt?

Jo, det gör jag med. Ja det är det, jag kollar backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > blinkers, låt va på nån sekund sen en blick på döda vinkeln och kör ut, om det ser bra ut givetvis. Så gjorde jag på uppkörningen, och jag blev godkänd, så antar att det går bra!
Citera
2013-06-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suktarn
Jo, det gör jag med. Ja det är det, jag kollar backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > blinkers, låt va på nån sekund sen en blick på döda vinkeln och kör ut, om det ser bra ut givetvis. Så gjorde jag på uppkörningen, och jag blev godkänd, så antar att det går bra!

Grymt

Är det då onödigt att kolla speglarna och döda vinkeln en andra gång? Räcker det med döda vinkeln?
Senast redigerad av Dinka 2013-06-28 kl. 15:00.
Citera
2013-06-28, 14:58
Medlem
Varför ska man ens kolla backspegel när man kör ut fråna ccelerationsfältet? Helt onödigt det enda som är viktigt är att kolla ytterspegeln som visar ytan man försöker köra in på. att kolla backspegeln tar bara tid och uppmärksamhet från restan av omgivningen..
Citera
2013-06-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSecond
Varför ska man ens kolla backspegel när man kör ut fråna ccelerationsfältet? Helt onödigt det enda som är viktigt är att kolla ytterspegeln som visar ytan man försöker köra in på. att kolla backspegeln tar bara tid och uppmärksamhet från restan av omgivningen..

Jo, det kanske det gör. Men har det som en vana, skadar ju inte att kolla en gång för mycket...
Citera
2013-06-28, 15:00
Medlem
Citat:
Grymt

Är det då onödigt att kolla speglarna och döda vinkeln? Räcker det med döda vinkeln?

Ytterspegel och döda vinkel är la viktigast. Men varför inte kolla backspegel också på uppkörningen, lika bra imo.
Citera
2013-06-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSecond

Ska man inte ta det som vilket körfältsbyte som helst?

Gör såhär vid "vanliga" körfältsbyten backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > blinkers > backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > byter fil.

Är det också onödigt?
Senast redigerad av Dinka 2013-06-28 kl. 15:09.
Citera
2013-06-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khy
Jag skulle svarat B. Den skylten brukar finnas på landsväg när man ska svänga av och i frågan står ju ingenting om distansen till Landskrona utan bara vilken som är närmast korsningen.

A-- B kommer direkt vid svängen. A är där för att förbereda alltså kmr A först

Enligt mig
Citera
2013-06-28, 15:22
Medlem
Citat:
Ska man inte ta det som vilket körfältsbyte som helst?

Gör såhär vid "vanliga" körfältsbyten backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > blinkers > backspegel > ytterspegel > döda vinkeln > byter fil.

Är det också onödigt?

Men förklara varför backspegel är viktigt i just att lämna accelerationsfältet?
Det enda man behöver var auppmärksam på är bilar från vänster när man ska ansluta till vägen, på vilket erbjuder backspegeln något som ytterspegeln inte kan upplysa om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in