2013-05-06, 18:58
Medlem
vinternoll-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeiaLukeYoda
Kan inte alla som gjort uppkörning skriva här lite hur den gick till, vad man fick göra osv?

Jag fick först utföra en säkerhetskontroll av bilen, och detta innebar att kolla så att färdbroms och parkeringsbroms fungerade.
Sedan fick jag köra på lite större vägar och visa att jag kunde placera bilen rätt vid sväng i korsning, att jag kunde byta körfält på ett säkert sätt.
Sedan fick jag köra på motortrafikled och visa att jag kunde köra ut på denna på ett säkert sätt och även byta körfält.
Sedan fick jag parkera hur jag ville på en parkeringsplats.
Sedan fick jag köra inne i centrum där det är viktigt att man håller en hastighet som gör att man hinner stanna för cyklister och gående, och så är det ju viktigt att man håller koll på högerregeln.
Efter detta fick jag köra tillbaka till trafikverket och backparkera,
Citera
2013-05-06, 19:59
Medlem
spuuunits avatar
Om en civil bil framför en vinkar med handen att stanna, måste man lyda? Det kan ju vara en polis... Men anta nu att man inte ser någon uniform eller liknande.
Citera
2013-05-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Om en civil bil framför en vinkar med handen att stanna, måste man lyda? Det kan ju vara en polis... Men anta nu att man inte ser någon uniform eller liknande.

oftast så kör dom bakom en och blinkar växelvis med blått och rött ljus för att du ska stanna..
Sträcker dom ut handen har dom en stoppskylt vilket är väldigt gammalmodigt. Tror inte det används idag.
Citera
2013-05-06, 20:13
Medlem
linjalles avatar
Någon om testat denna hemsida? http://www.trafikskolaonline.se/ den verkar bra och billig, nån som testat?
Citera
2013-05-06, 21:26
Medlem
Citat:
Kan inte alla som gjort uppkörning skriva här lite hur den gick till, vad man fick göra osv?
Jag fick köra lite inne i stan först, stanna för drösvis med fotgängare och cyklister vid ett övergångsställe, kändes som en mindre evighet där jag satt och kollade åt båda hållen för att se när det fanns en lucka. Stannade bakom en parkerad bil och lät en långtradare köra förbi vilket tog en bra stund då föraren krypkörde i princip. Körde förbi en cyklist på höger sida och gjorde en högersväng, hade koll på cyklisten som var en bit ifrån korsningen vid det laget. Sen fick jag backa runt ett hörn, gick väl sådär men inspektören grymtade mest så jag tolkade det som att jag hade klarat det. Sen ut på motorvägen och genom ett par rondeller och sen tillbaka in till vägverket. Jag tror att jag fick en hel del pluspoäng pga hur jag hanterade fotgängarna och cyklisterna vid övergångsstället samt långtradaren. Jag var lugn och väntade på min tur helt enkelt, tog det säkra före det osäkra men hade samtidigt inga problem med att komma iväg när det var min tur, det flöt på bra helt enkelt.

Jag fick en del anmärkningar gällande min framförhållning efter första uppkörningen så det var väl mest det som jag hade tränat på inför min andra uppkörning, att vara medveten om riskerna och visa detta genom mitt körsätt.
Citera
2013-05-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Hur är det med Solglasögon vid uppkörning, varje gång jag kör bil i solen har jag alltid på mig ett par solglasögon, vårt solskydd är inte det bästa direkt.

Fast nu när jag tänker efter så skulle nog inte körläraren tillåta det eftersom han/hon vill se vart du tittar när du kör?

klart du kan ha solglasögon på dig. men då måste du visa tydligt att du tittar i speglar genom att röra på huvudet lite grann. sikten för dig som förare är viktigare än att inspektören ska se dina ögon..
Citera
2013-05-06, 23:11
Medlem
Förstår inte denna, ska skriva upp imorgon!

"Vilket eller vilka vägmärken står närmast
den korsning där du ska svänga till Landskrona?"

http://postimg.org/image/k1bjqqnu5/
Citera
2013-05-06, 23:28
Medlem
Citat:

Körde upp som privatist i Sollentuna. Jag fick göra:

*Säkerhetskontroll
*Backning runt hörn
*Start i lutning
*Användande av reglage
*Gatukorsning
*Signalerad korsning
*Cirkulationsplats
*Självständig körning mot mål
*Motorväg

Var sjukt nervös, det tog ca 40 minuter. Skakade mig igenom hela uppkörningen, men det gick bra trots allt Tänk på att kolla jättenoga i korsningar där högerregeln gäller!!! Jag blev tvungen att stanna helt en gång för att det var så mycket buskar som skymde sikten, han tyckte det var jättebra även om det inte är "eco", säkerhet före ecodriving.
Citera
2013-05-06, 23:29
Medlem
ZtarZcreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobilaSektionen

A är svaret enligt mig..
Citera
2013-05-07, 00:59
Medlem
khys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobilaSektionen

Jag skulle svarat B. Den skylten brukar finnas på landsväg när man ska svänga av och i frågan står ju ingenting om distansen till Landskrona utan bara vilken som är närmast korsningen.
Citera
2013-05-07, 01:04
Medlem
khys avatar
Citat:
Farsta - Stockholm.
*En väldigt liten säkerhetskontroll.
*Självständig körning mot mål
*Cirkulationsplats
*Gatukorsning
*Motorväg
*Landsväg med vänstersväng
*Backa in på p-plats
*Köra i bostadsområde (30km/h och smala vägar)
Citera
2013-05-07, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Det är olika vad man får göra beroende på vem du åker med.
uppkörningen går till så att du blir upplockad i väntrummet av respektiva inspektör. Och antingen kollar dom ID där eller i bilen. Sen skriver dom lite på protokollet och visar dig hur det går till med det. Sen ska du göra en säkerhetskontroll av bilen. Man gör inte hela kontrollen för då går hela tiden till det nästan. Så ibland kan man göra kontroll av 1 eller 2 saker.

Sen när du gjort den så ska du ut o åka.. ställ in stolen (gör det under tiden han skriver papper) så du har det klart.. och sen kan ett exempel vara som jag skriver här nedanför:

Du kan likagärna få frågan ''vart bor du? Kör dit!'' och på vägen dit så kanske du ska vända, parkera, backa runt ett hörn, och rätt som det är så har du hamnat mitt i ett vägarbete. Säger han inget så är det den anvisningen han sa senast tillexempel (följ skyltar mot centrum) har han inte gett någon anvisning så är det rakt fram som gäller.

Jag vet ett par ställen dom brukar köra på. I Helsingborg dock.

Nu är det såhär att precis innan min uppkörning ska jag köra lite med min körskollärare sen åker vi direkt till vägverket och gör provet. Jag har alltså då kört denna bilen precis innan så stol o speglar är ju redan inställda, ska jag ändå ställa in dom igen bara för att "visa" inspektören att jag har koll på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in