2013-03-04, 22:31
Medlem
När man ska svänga av vänster på en landsväg med sådan avfart i mitten av vägen, ska man då köra 80 i den om hastighetsbegränsningen är 80, sedan när man är väl i den börja bromsa o lägga den i tvåan innan svängen , eller ska man släppa gasen (sänka hastigheten) en anning innan man kör i den och börjar bromsa?

Tacksam för förklaring
Citera
2013-03-04, 23:11
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlazZr
När man ska svänga av vänster på en landsväg med sådan avfart i mitten av vägen, ska man då köra 80 i den om hastighetsbegränsningen är 80, sedan när man är väl i den börja bromsa o lägga den i tvåan innan svängen , eller ska man släppa gasen (sänka hastigheten) en anning innan man kör i den och börjar bromsa?

Tacksam för förklaring

Beror helt på vad som är bakom dig. Har du helt fritt kan du släppa gasen i god tid, annars får du göra det mesta av bromsningen i det egna fältet.
Citera
2013-03-05, 03:03
Bannlyst
Någon som vet om man får "korsa armarna" när man svänger?
Citera
2013-03-05, 03:12
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Någon som vet om man får "korsa armarna" när man svänger?

Ja, det får du. Det kallas "hand över hand". Man kan inte sitta och ta pyttesmå fjantgrepp när man behöver svänga mycket och snabbt.
Citera
2013-03-05, 06:47
Medlem
Har googlat men inte hittat. Jag skrev provet här nyligen och fick fel på en fråga som jag blev nyfiken på vad svaret var. Det var utformad något i stil med "Vilken färg har skylten när vägarbete råder?" Så fanns det en skylt där det stod "Linköping" i olika färger. Tror jag valde grön eller orange men fick fel någon som vet svaret? Tack på förhand!
Citera
2013-03-05, 09:55
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harkommervi
Har googlat men inte hittat. Jag skrev provet här nyligen och fick fel på en fråga som jag blev nyfiken på vad svaret var. Det var utformad något i stil med "Vilken färg har skylten när vägarbete råder?" Så fanns det en skylt där det stod "Linköping" i olika färger. Tror jag valde grön eller orange men fick fel någon som vet svaret? Tack på förhand!
Bör väl vara orange. Orange och röd är väl varning av olika slag. Tror orange hänvisar endast till vägarbeten, men inte helt 100. Grön avser nog motorväg & motortrafikled, så gissar på att grön iallafall är fel.
Citera
2013-03-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harkommervi

Orange är tillfälliga vägmärken, exempelvis vid vägomläggning (t.ex. alternativ väg till Linköping då ordinarie väg är avstängd). Orange it is.
Citera
2013-03-05, 13:30
Medlem
spuuunits avatar
Hur vet man om korsande trafik i en korsning har väjningsplikt? Om man själv har huvudled så har väl alltid korsande vägar väjningsplikt om jag förstått rätt? Men om man kör på en icke huvudled, är det enda man kan göra då att försöka se om korsande väg har trekanter i gatan?
Citera
2013-03-05, 14:38
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Hur vet man om korsande trafik i en korsning har väjningsplikt? Om man själv har huvudled så har väl alltid korsande vägar väjningsplikt om jag förstått rätt? Men om man kör på en icke huvudled, är det enda man kan göra då att försöka se om korsande väg har trekanter i gatan?
Är det inte så att högerregeln gäller om man kör på en väg som ej är huvudled?
Citera
2013-03-05, 15:49
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Är det inte så att högerregeln gäller om man kör på en väg som ej är huvudled?

Tror inte det alltid är så. Tex här så har korsande trafik stopptecken fastän att man själv inte har huvudled.
Citera
2013-03-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit

Kolla på vägmarkeringar och skyltar så upptäcker du om högerregel eller om det är väjningsplikt som gäller. samt efter denna skylten: http://korkortonline.se/images/vagmarken/stor/B4-1.png.
Citera
2013-03-05, 17:27
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Kolla på vägmarkeringar och skyltar så upptäcker du om högerregel eller om det är väjningsplikt som gäller. samt efter denna skylten: http://korkortonline.se/images/vagmarken/stor/B4-1.png.

Jo, men menar som sagt om man inte har huvudled. Tex som på denna bilden så är den enda ledtråden om vad som gäller - de heldragna linjerna på den korsande vägen.

Menar mest att det verkar jobbigt att alltid behöva ha koll på om korsande väg har trekanter / heldraget på vägen (så länge man kör på icke huvudled). Ofta så är det svårt att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in