Citat:
Ursprungligen postat av pohjoisesta
Hej, eftersom du klarade kontrollen slipper du göra den igen, sålänge du tar med lappen du fick från förra uppkörningen, lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av Marodant
Helt säker? Två inlägg upp var det ju en som sa motsattsen?

Jag gjorde min tredje uppkörning idag. Har varit Farsta, Jakobsberg och Jakobsberg. Har haft med mig protokollen och visat upp men ändå fått göra säkerhetskontrollen alla gånger (klarade den redan första gången). Iofs sa han idag att jag skulle få göra en "begränsad säkerhetskontroll" men det sa dom förut också. Jag hade samma surgubbe idag som förra gången i Jakobsberg tyvärr. Jag fick göra nästan exakt samma kontroller som när han träffade mig sist till och med. Idag fick jag kolla att alla olika hastighetsnivåer på torkarna på framrutan funkade och så fick jag testa parkeringsbromsen. Förra gången fick jag testa torkarna och spola rutan. I Farsta fick jag spola rutan och sätta på avfrostaren (eller vad det heter) på bakrutan. Jag tyckte iofs bara det var bra att jag fick göra det idag för då hann jag komma över chocken att det var samma gubbe och hann lugna ner mig lite i bilen innan körningen. (Jag var SJUKT nervös.) Förresten, jag KLARADE uppkörningen!
Här är mina bästa tips:
* Använd appen iKörkort till teorin. Jag och några andra jag känner har klarat teorin med hjälp av den. Jag läste igenom boken en gång, men inte jättejättenoga, och sen nötte jag appen och lite på korkortonline.se och jag fick 61 poäng på första provet.
* Var övertydlig på uppkörningen!
Kolla ordentligt åt alla håll hela tiden typ. Kolla speglarna så fort du kör in på en ny väg, byter fil och svänger och så. Nämn kanske också att du gör det så inspektören verkligen förstår att du gör det. Har vänner som kuggat på att inspektören inte sett att dom kollat i döda vinkeln, fastän dom gjort det. Idag när jag körde upp så småpratade vi lite grann och jag försökte få in i samtalet saker om körningen, typ "ja här var det inte så mycket bilar, men jag ser att det är två bakom mig" etc. Samma med cykelbanor, jag sa typ "okej det ser inte ut att vara några cyklar i närheten".
* Var superdupertydlig med att du kan högerregeln. Jag hade blivit lärd att självklart lämna företräde åt höger, men om det var en stor lucka och många bilar bakom mig så skulle jag ta luckan för att inte störa trafikrytmen. Det är ingen hit att göra på uppkörningen, kuggade på det förra gången. Det var en jättestor lucka innan bilarna från höger skulle vara framme vid mig men inspektören tvärnitade med sin broms, och när vi var stilla då var bilarna från höger fortfarande rätt långt borta så jag tyckte han gjorde fel, men det funkar inte att argumentera emot. Ur hans perspektiv så kunde ju inte han veta att jag ens kunde högerregeln, så var tydlig med att du vet när högerregeln gäller!
* Ge inte upp! Hörde att Farsta kuggar 70% och Jakobsberg kuggar 68% men varje dag är det folk som klarar uppkörningen där ändå! Det går!