2011-04-02, 19:41
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhoodzy
Hehe oki =). Kommer lätt äta typ världens flottigaste pizza eller något. Hmm nervös för körningen, vet inte om det är de heller, tror jag bara är allmänt nervös om man nu kan vara det.

Jag vet jue hur jag ska göra på de krångligaste ställena i stan så bara äta en pizza och släppa nervositeten och köra som jag brukar köra, lungt och fint.

En viss nervositet behöver ju inte vara något negativt. Det är ju en stor dag. En milstolpe i ens liv.
Jag kuggade min första uppkörning eftersom tiden tog slut då jag skulle utföra sidledsförflyttningen.
Jag fick hjärnsläpp.

Jag är 40 om inte allt för länge och självkännedomen som kommer med åren har talat om för mig att för mig tar det en stund. Sedan när jag väl bemästrar något så gör jag det på ett bra vis.
Tog mitt CE i oktober 2009. Började köra med släp i december 2010. Alltså jag är bara inne på månad 6. Känns inte som om jag gjort något annat i hela mitt liv.

Folk brukar säga att de aldrig skulle greja att fara fram med 24/25,25 och då brukar jag säga att det tror jag visst att de skulle. De som däremot är bergsäkra på att de skulle klara av det trots att de bara har b-körkort och kör runt i sin sedan -dessa tvivlar jag på.

Tror det krävs ett visst mått kritiskt tänkande för inte ställa till det.
Envishet är ett måste om man ska köra lokalt med många stopp.
Citera
2011-04-02, 20:55
Medlem
Man får tacka för alla bra synsätt på det hela och tips och råd.
Kommer givetvis skriva efter jag kört så får ni veta hur det gick.

Om ni kommer på något mer är det bara att "throw it out there".
Citera
2011-04-03, 00:28
Medlem
toby79s avatar
Ska du köra upp i V-ås så finns det två knepiga ställen om man kör fordon över 3,5 meter i höjd. Järnvägsviadukterna ligger nämligen på den höjden, så du ska absolut inte svänga ner under dom. Då är du kokt direkt, plus att du måste backa loss ekipaget.
Det finns ett ställe till som har begränsad höjd och det är ut mot Stenby, också en järnvägsbro. Minns inte vilken höjd den har, men jag tror att den är ännu lägre än 3,5. Annars är det mest en miljard övergångsställen och de flesta signalreglerade korsningar är vanskliga då det kommer cyklister och andra idioter hela tiden när man ska svänga höger och har så dålig sikt som det bara går.

Det finns några små rondeller i stan, men de flesta är så stora att man kan ligga i eget körfält ett helt varv om man önskar.

Tänk även extra noga på att anpassa hastigheten och rulla mot rödljus så länge det går så du utnyttjar energin bäst. Alla de här tipsen har du nog fått höra av lärarna, men det kan ju vara bra att höra det från andra också.

Någon frågade om man har övningsskylt på under uppkörningen och det har man inte. Syftet med uppkörningen är ju faktiskt att eleven ska ha kommit så långt i utbildningen att han eller hon ensam kan köra fordonet tillbaka till trafikskolan.

Jag är övertygad om att det kommer att gå alla tiders. Speciellt om trafikskolan har vita bilar med blå och rosa dekor på. Den skolan har väldigt kompetenta lärare och även en ordentligt hög godkännandefaktor på sina elever. Det finns väl iof några andra utbildare också, men dessa känner jag inte till så mycket om. Men jag kan tänka mig att de är bra också då jag inte hört något illa om dom.
Citera
2011-04-03, 03:25
Medlem
Jo jag känner till de knepiga ställena med höjderna så det är ingen fara =).
De med att använda så mycket av rörelseenergin som möjligt har jag hör massor om, hehe. Också att gå hela steg mellan växlingar och hoppa över lite växlar när det passar, för att få så ekonomisk och miljövänlig körning som möjligt. =).

Den körskola du talar om är det mycket riktigt. De är dom ända i stan som utbildar med släp vad jag vet.
Citera
2011-04-03, 04:10
Medlem
toby79s avatar
Då tror jag nog att du har lappen den 7:e om inget riktigt oförutsett inträffar. Säger lärarna att du verkar ha koll på läget så kommer uppkörningsmannen att säga samma sak.
Citera
2011-04-03, 10:32
Medlem
sephines avatar
Axelssons? Heter de inte så?

De kom hit till 08-land och utbildade mig på ADR. Mycket seriöst och bra. Tummen upp.
Citera
2011-04-03, 14:17
Medlem
WzupYos avatar
När man gör en kontroll innan körning och tittar på däcken. Vad är det då man ska titta på? Mönsterdjupen och om dom är runda? Ska jag bara säga att det ser bra ut och fortsätta? Måste jag veta exakta mönsterdjupet?
Citera
2011-04-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WzupYo
När man gör en kontroll innan körning och tittar på däcken. Vad är det då man ska titta på? Mönsterdjupen och om dom är runda? Ska jag bara säga att det ser bra ut och fortsätta? Måste jag veta exakta mönsterdjupet?

Mönsterdjup, ovanligheter, ja du måste kunna hur många mm däcket ska ha beroende på väglag...
Citera
2011-04-03, 14:34
Medlem
WzupYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Mönsterdjup, ovanligheter, ja du måste kunna hur många mm däcket ska ha beroende på väglag...

Ja men det är ju minst 3 nu, men hur ska jag veta vad det ska vara exakt?
Citera
2011-04-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denzar
Fråga, fick från vägverket: Du har hamnat med bilens högerhjul utanför körbanekanten. Hur ska du handla för att på ett säkert sätt få upp bilen på vägen igen?

Eftersom att jag sett denna fråga här: http://www.scritube.com/limba/suedez...1235111222.php
Saxat:
(A) Sakta farten mjukt och när farten minskat, med en mjuk rattrörelse försiktigt styra upp bilen på vägen. (B) Med snabb rattrörelse genast styra upp bilen på vägen. (C) Bromsa kraftigt och samtidigt med en snabb rattrörelse styra upp bilen på vägen.

Facit rätt svar = A.

Men på vägverkets prov fanns inte ens det alternativet med! Kommer inte ihåg exakt men fanns att man antingen skulle bromsa mjukt och svänga upp fort. Eller bromsa kraftigt och svänga upp mjukt.

Nu så här i efterhand känns ju Bromsa mjukt och sväng upp fort dock rätt! Eller?

Sen kom en fråga jag aldrig har sett heller.

Får du åka över det markerade området om du ska köra i korsningen? Jag svara något liknande som "Nej eftersom att jag inte får köra över spärrlinjen".

Bild: http://img853.imageshack.us/i/korsningmedflt.jpg/

Vad menas ens med området?

Någon får gärna kolla igenom...
Citera
2011-04-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Då tror jag nog att du har lappen den 7:e om inget riktigt oförutsett inträffar. Säger lärarna att du verkar ha koll på läget så kommer uppkörningsmannen att säga samma sak.

Ja precis, de kommer nog går bra. Jag kommer underätta er sen när det är klart.

Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Axelssons? Heter de inte så?

De kom hit till 08-land och utbildade mig på ADR. Mycket seriöst och bra. Tummen upp.

Ja det stämmer bra det. De är kunniga.
Citera
2011-04-03, 18:12
Medlem
perhammars avatar
Uppskrivning imorgon! Har varit dum och inte pluggat senaste veckan (mer än 2-3 slutprov i TEO) men teorin är ju så jävla tradig. Känner mig ändå rätt säker på det mesta så det går säkert bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in