2005-02-08, 20:45
Medlem
När jag körde upp ösregnade det så jag behövde bara göra invändig säkerhetskontroll. Jag ryckte lite i bältena, tittade i bakspeglar, justerade körställning, kontrollerade signalhorn och testade handbromsen typ.
Citera
2005-02-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKA
När jag körde upp ösregnade det så jag behövde bara göra invändig säkerhetskontroll. Jag ryckte lite i bältena, tittade i bakspeglar, justerade körställning, kontrollerade signalhorn och testade handbromsen typ.

Tackar, tyvärr kommer det nog inget regn imorgon.
Men hur hårda kan dom vara på detta tro? Om man gör en halvtaskig säkerhetskontroll men kör bra, tror ni det kan ordna sig ändå ?
Citera
2005-02-08, 20:55
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban
Tackar, tyvärr kommer det nog inget regn imorgon.
Men hur hårda kan dom vara på detta tro? Om man gör en halvtaskig säkerhetskontroll men kör bra, tror ni det kan ordna sig ändå ?
Ja, vad fasen, körningen är ju det viktiga, inte ska du vara mest orolig för säkerhetskontrollen. Nu var det några år sedan jag körde upp så jag minns inte vad jag fick göra, men jag vet att jag inte behövde göra hela proceduren, hann knappt börja springa och rycka i spakar innan gubben minsann såg att jag kunde skiten, då tyckte han att det räckte. Slappna av spark i baken, som man säger!

/perris
Citera
2005-02-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Ja, vad fasen, körningen är ju det viktiga, inte ska du vara mest orolig för säkerhetskontrollen. Nu var det några år sedan jag körde upp så jag minns inte vad jag fick göra, men jag vet att jag inte behövde göra hela proceduren, hann knappt börja springa och rycka i spakar innan gubben minsann såg att jag kunde skiten, då tyckte han att det räckte. Slappna av spark i baken, som man säger!

/perris

Precis! Tack igen
Går iväg en sväng nu och dricker nyponsoppa. Fortsätt gärna med tips !
Citera
2005-02-08, 21:49
Medlem
Boddies avatar
Testa hel och halvljus,blinkers,torkare,tuta,bromsljus, och lite grundläggande grejer det brukar räcka.
Hoppas du grejar det!
Citera
2005-02-08, 21:50
Medlem
Hobgoblins avatar
Behövde inte heller göra någon större säkerhetskontroll. En anledning kan ha varit att min provledare var försenad? Behövde i alla fall bara göra en invändig kontroll och eftersom jag hade övningskört i den aktuella bilen till uppkörningen så sa jag bara att jag redan hade ställt in allt. Så jag fick bara ett godkännande och körde iväg!

Själva uppkörningen är annars ingen större sak om du kan köra innan. Håll dig lugn bara, ta det säkra före det osäkra och håll hastigheten. Men slökör inte. Håll dig nära den högst tillåtna. Har faktiskt en kompis som blev kuggad för att han körde för långsamt. Provledaren fick för sig att han missat hastighetsskyltar.. Titta i alla speglar på körbokssättet, titta alltid döda vinkeln innan sväng osv. Det löser sig nog.
Citera
2005-02-08, 21:53
Medlem
Gå runt bilen & sparka på däcken samtidigt som du muttrar nåt om Radialdäck med mjuka däckväggar som gör att dom ser opumpade ut.
Eller nåt annat dravel som får dig att låta kunnig & insatt
Citera
2005-02-08, 22:12
Medlem
Jag tog mitt körkort den 21 januari 2005. Klarade allt på första försöket

Jag behövde bara kolla alla lampor. Det kan vara lätt att glömma kolla regplåtbelysningen.
Citera
2005-02-08, 22:16
Medlem
heartagrams avatar
Slarvar du med säkerhetskontrollen kommer kontrollanten förmodligen att vara hårdare på resten av körningen. Själv fick jag kolla under motorhuven, dvs. enbart säga vad allt var, vart man fyllde på spolarvätska etc. etc. var rätt enkelt och det kändes som om det gav mig en bra start på uppkörningen.

Hade en polare som blev kuggad pga. att han inte visste vad utvänding säkerhetskontroll innebar.

Men lycka till iaf!
Citera
2005-02-08, 22:18
Medlem
Ska lägga mig nu och läsa i teoriboken nu, samt körboken (där står massa om kontroller och dyligt)
Gonatt och tack för hjälpen!
Citera
2005-02-08, 22:36
Medlem
Azzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban
Tjena!
Nu börjar jag bli lite halvdan när jag tänker på att jag har uppkörning imorgon kl 8.15!
Det jag oroar mig mest över är säkerhetskontrollen innan man kör iväg!
Skulle ni vänliga själar med körkort vilja berätta för mig vilken sorts koll ni fick göra samt hur man gör den?
Tack på förhand!

På min första uppkörning fick jag göra både den ytte och inre kontrollen, andra gången blev det endast den yttre. Lycka till !
Citera
2005-02-08, 23:12
Medlem
Yttre säkerhetskontroll - alla lampor (glöm ej broms+backjus) + däck + att bilen ser ok ut i övrigt
Inre säkerhetskontroll - Kolla stolen, speglarna, bälten, spolare + torkare, signalhorn, varningsblinkers och fläkt.
Under motorhuven - Ja...vätskorna.

Heh, på min första uppkörning fick jag göra yttre säkerhetskontroll varpå ena parkeringsljuset var trasigt. Jag försökte febrilt komma på om parkeringsljus krävdes för att köra medan jag gjorde klart kontrollen, bestämde mig för att det nog inte var så och körde iväg. Kuggade dock ändå...

Andra uppkörningen fick jag göra en "specialare", enbart kolla spolare och torkare och tutan. Det varierar nog lite från person till person hur hårda de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in