2008-12-15, 13:32
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gromzie
Såhär är det, man kan INTE räknas med dörr 3, dörr 3 i detta fall är den som ramlar bort, för den har inget egentligt värde, eller någon sannolikhet för vinst. Den ramlar alltid bort oavsett mitt val, vilket innebär att mitt första val inte har någon vinstchans. Vad som återstår är ju då ett val mellan 2 ting, och dessa 2 ting innebär en vinstchans på 50%.

Det är ju givet att min NIT chans är större första draget. Därför sitter jag med största sannolikhet på en nit, men nu har dörren ramlat ur världen, och jag står inför ett nytt val, vad jag än väljer innebär för mig en vinstchans på 50%.
"Såhär är det" jo tjena. Jag ser det hopplösa i att förklara något för dig då du inte verkar vara mottaglig. Sätt dig ner med en kamrat och en kortlek och se själv vad du får för resultat.
Citera
2008-12-15, 13:35
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Det innebär ur mitt perspektiv en vinstchans på 50%. Det innebär inte en sannolikhet på 90% att jag vinner om jag byter.
Ja men om vi säger så här:
10 dörrar. En är vald av person B. 8 bortplockade.
För person A som dyker upp från ingenstanns och ser två dörrar, får informationen att en av dörrarna är tom, och en är vinst. Den personen tänker: "Aha, 50-50".
Person B som sett att 8 blivit bortplockade, vet då att den dörr han valt är 10% chans för vinst. Den andra 90%. Så är det för båda personerna.
Citera
2008-12-15, 15:21
Medlem
Jag har klurat på det här nu...

Och jag har kommit fram till att det kanske stämmer iallafall. Det finns get 1, get 2 och vinst i dörr 1, 2 och 3.

När du väljer dörr 1 (get) visar Sverker den andra geten. Då finns det din dörr och vinsten kvar.

När du väljer 2 (också get) visar Sverker geten i dörr 1. Då finns åter igen bara din dörr och vinsten.

När du väljer dörr 3 (vinst) visar Sverker antingen dörr 1 eller 2. Då finns din vinst och geten kvar.

Så i två av tre fall får du vinsten om du byter. Genom en enkel manipulation av statistiken så blir det som om det fanns två vinster och en get. Jävligt fascinerande...

Men fan vad jävliga alla blev. :/
Citera
2008-12-15, 15:33
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv

Så i två av tre fall får du vinsten om du byter. Genom en enkel manipulation av statistiken så blir det som om det fanns två vinster och en get. Jävligt fascinerande...

Trevligt att se någon som inte är så envis att ett erkännande är omöjligt. Högst ovanligt på ett diskussionsforum.

Anledningen till att fok blir sura är nog för tråden går på sin 13:e sida och folk håller fortfarande på att tjafsa emot, vissa mer envisa än andra, t.ex gromzie.
Citera
2008-12-15, 16:07
Medlem
chibarikus avatar
Ska göra ett försök att förklara detta enkla problem som verkar så svårt.

3 dörrar, 1 vinst, 2 nitar.

det är 66% chans att du tar en nit från början då måste programledaren öppna den andra niten. alltså byter du till vinstdörren.

det är 33% chans att du tar vinsten från början om du då byter förlorar du.

alltså 66% chans att vinna om du byter V.S.B
Citera
2008-12-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparTyre
Trevligt att se någon som inte är så envis att ett erkännande är omöjligt. Högst ovanligt på ett diskussionsforum.

Anledningen till att fok blir sura är nog för tråden går på sin 13:e sida och folk håller fortfarande på att tjafsa emot, vissa mer envisa än andra, t.ex gromzie.

Mmm, men vad är ett diskutionsforum till för? Antingen handlar det om att bli mer informerad och berikad... Eller så handlar det om att slå fingrarna blodiga i ilska. Och det senare ids jag inte.

Men det roligaste av allt är ändå hur alla vill "förklara det på enklaste möjliga sätt" och sen inte förklarar någonting alls.
Citera
2008-12-15, 16:50
Medlem
Citat:
Mmm, men vad är ett diskutionsforum till för? Antingen handlar det om att bli mer informerad och berikad... Eller så handlar det om att slå fingrarna blodiga i ilska. Och det senare ids jag inte.

Men det roligaste av allt är ändå hur alla vill "förklara det på enklaste möjliga sätt" och sen inte förklarar någonting alls.

Det roliga är snarae att alla som vill förklara på enklast möjliga vis just gör det men ändå fattar folk inte. Det roligaste är ju att det går att testa själv utan problem. Men tydligen vill inte "motståndarna" försöka då de är väl rädda för att inse att de själva har fel...
Citera
2008-12-15, 17:24
Medlem
Vad fan snackar du om?

Jag tar alltså upp grejen att folk slår sina fingrar blodiga i ilska över forumet... Och du besvarar det med att slå dina fingrar blodiga i ilska över forumet?
Citera
2008-12-15, 18:23
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:

Och jag har kommit fram till att det kanske stämmer iallafall. Det finns get 1, get 2 och vinst i dörr 1, 2 och 3.

När du väljer dörr 1 (get) visar Sverker den andra geten. Då finns det din dörr och vinsten kvar.

När du väljer 2 (också get) visar Sverker geten i dörr 1. Då finns åter igen bara din dörr och vinsten.

När du väljer dörr 3 (vinst) visar Sverker antingen dörr 1 eller 2. Då finns din vinst och geten kvar.

Nu blev jag glad! Tummen upp för dig som kan erkänna att du hade fel från början.

Jag gjorde faktiskt detta till en praktisk lek i min klass (Betygen är satta och vi gör inget seriöst ändå den sista veckan innan lovet).

Jag tog min klass, ritade 3 dörrar på tavlan. Jag förklarade att jag var en programledare i en tävling etc etc.
Det var idag 18 personer i klassen. Alla deltog i försöket.
Jag skrev på ett papper i vilken dörr jag placerade vinsten. Sedan lät jag eleverna, en och en göra sitt val. För att sedan se om de vann.
15/18 stod kvar vid sitt val. av de 15 så vann 5. (Ganska kul faktiskt att det blev så exakt)
När jag sedan förklarade hur det går till, och hur oddsen ökar om de byter. Så valde faktiskt fler elever att byta vid nästa försök och många fler vann.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2008-12-15 kl. 18:41.
Citera
2008-12-15, 19:17
Medlem
gromzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Ska göra ett försök att förklara detta enkla problem som verkar så svårt.

3 dörrar, 1 vinst, 2 nitar.

det är 66% chans att du tar en nit från början då måste programledaren öppna den andra niten. alltså byter du till vinstdörren.

det är 33% chans att du tar vinsten från början om du då byter förlorar du.

alltså 66% chans att vinna om du byter V.S.B

Glasklart. Resten av er borde börja slipa eran förmåga att förklara för folk, och sedan bli arg för att man inte förstår. Det var ju helt annorlunda det ni sade. Och nej till er som sitter och flinar framför datorn, jag kan tamigfan ändra mig!

Jag erkänner dock att det vart mycket roligare att fortsätta med detta, men det vart ju så jävla enkelt då någon smart förklarade det, varför krångla till de så mycket. Jag tänker i bilder och där stämde det inte alls.
Citera
2008-12-15, 20:35
Medlem
Citat:
Vad fan snackar du om?

Jag tar alltså upp grejen att folk slår sina fingrar blodiga i ilska över forumet... Och du besvarar det med att slå dina fingrar blodiga i ilska över forumet?

Nej. Jag är inte det minsta arg. Sånna här trådar är skitroliga. Du kan ju inte påstå att folk inte förklarar det hela på enklast möjliga sätt när folk faktiskt gör det.
Citera
2008-12-15, 20:37
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Glasklart. Resten av er borde börja slipa eran förmåga att förklara för folk, och sedan bli arg för att man inte förstår. Det var ju helt annorlunda det ni sade. Och nej till er som sitter och flinar framför datorn, jag kan tamigfan ändra mig!

Jag erkänner dock att det vart mycket roligare att fortsätta med detta, men det vart ju så jävla enkelt då någon smart förklarade det, varför krångla till de så mycket. Jag tänker i bilder och där stämde det inte alls.
Det där var ju precis samma förklaring som har dykt upp otaliga gånger i olika former i den här tråden redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in