2008-12-15, 21:23
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang-drax
Hmm.. man vinner ju inte på att byta dörr när programledaren inte vet var vinsten finns. Du får nog ta och se över ditt program.
Förenklat kan man säga att man kan räkna bort alla de fall där programledaren råkar öppna rätt dörr och så får man helt plötsligt samma situation som innan.

Enda skillnaden är att den totala vinstchansen är mindre om programledaren inte vet bakom vilken dörr bilen är.
Citera
2008-12-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Nej. Jag är inte det minsta arg. Sånna här trådar är skitroliga. Du kan ju inte påstå att folk inte förklarar det hela på enklast möjliga sätt när folk faktiskt gör det.

Nej, folk berättar inte över huvudtaget.

- Om jag nu ska förklara det enkelt. Om du byter har du 66% att få vinsten
- Varför det?
- Jamen... Om du inte byter är det 33%... Ju.
- Kan du förklara varför det är 66% om man byter och 33% om man stannar kvar?
- Därför att om man stannar är det 33%, om man inte gör det är det 66%
- Varför är det så?
- Har du ens försökt att förstå?

Citera
2008-12-17, 16:14
Medlem
jag skrev helt fel...
Citera
2008-12-17, 16:42
Medlem
Skrollan_rs avatar
Läs mullvadens

Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden
Testa denna om någon fortfarande inte förstår: "The Monty Hall Problem" http://www.youtube.com/watch?v=mhlc7peGlGg

Grymt bra guide! gjorde det oklara väldigt logiskt för mig nu.
Citera
2008-12-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
Men varför vill vi ha geten?
Ah, jag menade förstås "bilen" och inte geten. Förstod du inte det?

Kul att min förklaring har slagit igenom nu. Fler och fler accepterar den.
Citera
2010-07-25, 21:43
Bannlyst
Alla 3 har samma chans som tidigare sagt, men om scenariot ser ut som så att det är 2 som tävlar, och båda får välja en dörr först, de väljer olika utav 3 dörrar, den första personens dörr öppnas och är fel, och den andra får chansen att ändra sin dörr till den andra, så tjänar han på att ändra sig!
Citera
2010-07-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Alla 3 har samma chans som tidigare sagt, men om scenariot ser ut som så att det är 2 som tävlar, och båda får välja en dörr först, de väljer olika utav 3 dörrar, den första personens dörr öppnas och är fel, och den andra får chansen att ändra sin dörr till den andra, så tjänar han på att ändra sig!

Jo det kallas Monty Hall-problemet, och nämns tidigare i tråden.
Citera
2010-07-25, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toyjons
Jo det kallas Monty Hall-problemet, och nämns tidigare i tråden.

Okej.
Citera
2010-07-25, 23:27
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
den första har 1/3 att har rätt.

Om han har rätt, så har dom andra 100% att ha fel.

Har han fel har nästa person 50% att ha rätt, har han det har den sista noll, annars 100%.

Det känns för mig att den första personen som väljer kommer ha fel 2 av 3 gånger. alltså oftast.

Medans då nästa person har 50% chans att välja rätt. och 50% att ha fel=den tredje vinner.

Känns som det är bästa att vara tvåa eller trea. tycker jag

Det hela vilar på lite olika saker. Först och främst; ja - alla har precis samma chans från början som redan har visats. Om alla tar varsin nyckel utan att visa denna så är det hela tiden 1/3 per skalle att denne vinner.

Om någon däremot först tar en nyckel och sedan visar nyckeln så ändras chanserna för de andra efter att denna information har visats. Har han rätt nyckel så är det förstås kört för de andra och annars har de båda 50/50. Här har redan en del av slumpen övergått till bestämd information så att säga, därför försvinner denna slump från resten av 'spelet'.

Jag tror det är på grund av detta som många gör tankefelet som leder till att man tror att den förste spelaren har någon slags makt över spelets utgång. Slumpen går bara att räkna med i förväg - så länge informationen inte är avslöjad och således beror på sannolikhet.
Citera
2010-07-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Det hela vilar på lite olika saker. Först och främst; ja - alla har precis samma chans från början som redan har visats. Om alla tar varsin nyckel utan att visa denna så är det hela tiden 1/3 per skalle att denne vinner.

Om någon däremot först tar en nyckel och sedan visar nyckeln så ändras chanserna för de andra efter att denna information har visats. Har han rätt nyckel så är det förstås kört för de andra och annars har de båda 50/50.

Vetskap är inte samma sak som chans.
Citera
2010-07-26, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89

Nej. Det är precis lika stor chans oavsett om du ändrar dig eller inte.
Citera
2010-07-26, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av choclate
Nej. Det är precis lika stor chans oavsett om du ändrar dig eller inte.

Nej det är det inte! Första dörren är 1/3 om två personer får välja 1 dörr av 3 samtidigt. Sen om person 1s dörr öppnas och är tom så har person 2s dörr fortfarande 1/3 eftersom han valde medans han hade 3 dörrar, men ändrar han sig så får han 2/3 på den dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in