Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-19, 14:28
  #1
Medlem
arbeitmachtfreis avatar
Loggade igår kväll kring 2100 in på mitt Swedbankkonto via Internetbanken och fick till min stora förvåning se att någon eller några tagit ut exakt 12 500 kr via fyra automatuttag. Jag har nu gjort en polisanmälan samt kortreklamation hos Swedbank och undrar hur chansen ser ut att någonsin få se röken av dem pengarna igen?

Det hela började med att jag efter HVO från Livgardet (där jag gör värnplikten) cirkus kl. 13-14 tar pendeltåget till Sundbyberg där jag betalar med kortet på en snabbmatsrestaurang varpå jag går hem. Jag spenderar resten av dagen och natten hemma där jag kollar mitt saldo som stämmer. Jag vaknar tidigt nästa morgon och tar pendeln 05.48 till Kungsängens Station och vidare till Livgardet via buss. Vid vakten visar jag mitt värnpliktleg och är relativt säker på att jag har mitt bankkort med mig, antar att jag reagerat på om jag inte haft det i plånboken.

På Livgardet så har jag tjänst till drygt 14.15 då vi får helgpermiss, men jag stannar kvar och byter tvätt till drygt 14.40-14.50 då jag tar bussen till Kungsängens station och vidare till Sundbyberg. Väl hemma så sitter jag och slöar vid datorn tills dess att det är dags att bege sig till en AIK-match. Efter matchen kommer jag hem och ska kolla mitt saldo varpå jag då ser att någon gjort fyra stycken uttag till ett sammanlagt belopp på 12 500 kr. Jag blir totalchockad och ringer direkt till spärrtjänsten som spärrar kortet och ger mig tipset att besöka ett kontor på lördagen.

Jag är vid detta tillfället extremt arg och besviken då någon snott mer än hälften av mina hårt förtjänade pengar, pengar som är ämnade för framtida studier, resor etc.

Tidigt nästa morgon så beger jag mig direkt till polisstationen varpå jag gör en anmälan (rubriceras som stöld/begrägeri) och sen vidare till Swedbank där jag gör en kortreklamation samt får reda på att kortet dragits första gången 18/4 kl. 14.35-14.40 vilket får mig att tro att någon horunge på min pluton antagligen sett mig skriva in min kod när vi varit på mcdonalds eller soldathemmet ellet dylikt och sedan snott mitt kort.

Så nu undrar jag hur stor chansen är att man någonsin får se dem här pengarna igen? Har hört att banken i regel avslår sånna här kortreklamationer.
Citera
2008-04-19, 14:39
  #2
Medlem
grens avatar
Det var onekligen mycket information i onödan.

Har man inte varit oaktsam (vilket är ett flytande begrepp), så brukar banken ersätta så länge man spärrar omgående efter att man upptäckt förlusten.

Varför ringde du inte och spärrade direkt? Hur tänker man om man upptäcker att någon använt ens kort och sen väntar en hel natt, _går_ till polisen, och sen _går_ till banken och spärrar kortet? Har du hört talas om kommunikationsverktyget "telefon" och servicen "spärrlinjer" som har öppet dygnet runt?
Citera
2008-04-19, 14:48
  #3
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Det var onekligen mycket information i onödan.

Har man inte varit oaktsam (vilket är ett flytande begrepp), så brukar banken ersätta så länge man spärrar omgående efter att man upptäckt förlusten.

Varför ringde du inte och spärrade direkt? Hur tänker man om man upptäcker att någon använt ens kort och sen väntar en hel natt, _går_ till polisen, och sen _går_ till banken och spärrar kortet? Har du hört talas om kommunikationsverktyget "telefon" och servicen "spärrlinjer" som har öppet dygnet runt?
Han skriver ju att han ringde direkt?
Citera
2008-04-19, 14:49
  #4
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Varför ringde du inte och spärrade direkt?
Läs igen!
Citat:
Efter matchen kommer jag hem och ska kolla mitt saldo varpå jag då ser att någon gjort fyra stycken uttag till ett sammanlagt belopp på 12 500 kr. Jag blir totalchockad och ringer direkt till spärrtjänsten som spärrar kortet och ger mig tipset att besöka ett kontor på lördagen.

Banken bryr sig mest om du har varit oaktsam, t ex lämnat plånboken/koden framme, spärrat kortet mycket senare, osv. Så långe du inte hade sparat koden på en lapp tillsammans med kortet så har du goda chanser att få pengarna tillbaka.
__________________
Senast redigerad av CodeMAN 2008-04-19 kl. 14:57.
Citera
2008-04-19, 14:56
  #5
Medlem
grens avatar
Sorry... my mistake.
Citera
2008-04-19, 20:57
  #6
Medlem
arbeitmachtfreis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Läs igen!

Banken bryr sig mest om du har varit oaktsam, t ex lämnat plånboken/koden framme, spärrat kortet mycket senare, osv. Så långe du inte hade sparat koden på en lapp tillsammans med kortet så har du goda chanser att få pengarna tillbaka.

Jag ponerar att det kan vara så illa att någon person som står mig nära i gruppen lagt min kod på minnet då vi varit och handlat en läsk eller dylikt och därefter tagit mitt bankkort. Eftersom personen kommit över både min kod och bankkort, ses det då som att jag varit oaktsam?
Citera
2008-04-20, 01:14
  #7
Medlem
vitocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeitmachtfrei
Jag ponerar att det kan vara så illa att någon person som står mig nära i gruppen lagt min kod på minnet då vi varit och handlat en läsk eller dylikt och därefter tagit mitt bankkort. Eftersom personen kommit över både min kod och bankkort, ses det då som att jag varit oaktsam?

Troligtvis ja, då du defacto har varit "oaktsam" Och låtit en obehörig få reda på din kod.
Citera
2008-04-20, 11:03
  #8
Medlem
No-n-sences avatar
Det blir ofta svårigheter att få ersättning då uttagen har gjorts med den personliga koden.

Om du visste vad bolagen redan vet, att allt för många människor har koden uppskriven om inte på själva kortet så i plånboken där kortet finns.

Allt för ofta handlar det dessutom om att man vill skinna banken på pengarna ifråga.

Har du tur så fanns det en kamera där uttaget gjordes.
Citera
2008-04-20, 16:33
  #9
Medlem
arbeitmachtfreis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Det blir ofta svårigheter att få ersättning då uttagen har gjorts med den personliga koden.

Om du visste vad bolagen redan vet, att allt för många människor har koden uppskriven om inte på själva kortet så i plånboken där kortet finns.

Allt för ofta handlar det dessutom om att man vill skinna banken på pengarna ifråga.

Har du tur så fanns det en kamera där uttaget gjordes.

De första tre uttagen gjordes i en Nordea bankomat i Jakobsbergs centrum och det sista gjordes utanför Swedbanks bankkontor på Hamngatan, antagligen finns det kamerabilder men hur mycket resurser lägger snuten ner på att hämta ut dem bilderna? När du snuten ser att det inte är jag på bilderna, vad betyder det för fallet?
Citera
2008-04-20, 16:59
  #10
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeitmachtfrei
hur mycket resurser lägger snuten ner på att hämta ut dem bilderna? När du snuten ser att det inte är jag på bilderna, vad betyder det för fallet?
Det är i första hand bankens uppgift att reda ut vad som har hänt. Du behöver inte polisanmäla för att få pengarna tillbaka, men det kan du göra senare om du vill.

Eftersom kamerorna tillhör banken så skulle de inte ha problem med att kolla bilderna själva, eller samarbeta med andra banker.

Att du ska svårt att få pengarna tillbaka håller jag inte med om. Att luta över någons axel för att kolla koden, för att senare sno kortet och ta ut pengar är inte alls ett ovanligt sätt att lura folk på pengar. Det är enklare än skimming med en massa apparater som ska fästas på bankomater, som dessutom blivit enklare att upptäcka.
__________________
Senast redigerad av CodeMAN 2008-04-20 kl. 17:10.
Citera
2008-04-20, 17:02
  #11
Medlem
I stort sätt så kommer polisen bara kontakta bankerna som är berörda av detta och då kommer de att skicka filmerna till polisen.. tror jag iaf

Men det finns en garanti från riksbanken som gör att de svenska medborgarna får sina stulna pengar tillbaka ( bankerna som följer "kraven" från riksbanken)
Citera
2008-04-20, 21:54
  #12
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Det är i första hand bankens uppgift att reda ut vad som har hänt. Du behöver inte polisanmäla för att få pengarna tillbaka, men det kan du göra senare om du vill.

Eftersom kamerorna tillhör banken så skulle de inte ha problem med att kolla bilderna själva, eller samarbeta med andra banker.

Att du ska svårt att få pengarna tillbaka håller jag inte med om. Att luta över någons axel för att kolla koden, för att senare sno kortet och ta ut pengar är inte alls ett ovanligt sätt att lura folk på pengar. Det är enklare än skimming med en massa apparater som ska fästas på bankomater, som dessutom blivit enklare att upptäcka.

Tyvärr så brukar de flesta banker faktiskt insistera på en polisanmälan samt en anmälan till dem själva.

Om man har låtit någon se koden har man varit oaktsam enligt bankerna. Tyvärr är det snarare en efterhandskontstruktion av de som förvarar koden tillgänglig med kortet för att de hoppas få tillbaka pengarna.

Du kan ju själv fundera på hur många gånger man måste "luta sig över" för att se koden och sen därefterfå tag på själva kortet. Du måste ha så många misslyckade försök att allmänheten tar notis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback