Citat:
Ursprungligen postat av Catie
Jag skulle nog vilja påstå att det kan vara precis tvärtom. Men rent generellt tror jag inte att människor tittar sig i spegeln och därefter väljer sina åsikter och politiska värderingar. Sådant baseras ju på mycket annat.
Men om det nu ska analyseras huruvida en kvinnas skönhet har med hennes feminism att göra så skulle jag tro att det snarare är tjejer som ser bra ut som inte har något att förlora på att uttrycka sina feministiska åsikter.
Den slutsatsen kan jag iallafall dra utifrån de tjejer som jag känner. De som redan har pojkvän och knappast behöver leta länge efter en attraktiv kille om de är singlar, det är de som vågar uttrycka sina feministiska åsikter. De behöver ju inte samla poäng hos det motsatta könet, utan har ju redan dessa poäng.
Däremot de tjejer som ser lite mindre bra ut samt har det problematiskt i sin relation med män, har ju givetvis mer att förlora. Det är dessa tjejer som ställer sig vid spisen och tyst viskar "jag är inte feminist" därför att de vet att det är ett av deras enda ess i skjortärmen. Killar gillar inte feminister och därför säger de detta för att samla på sig de poäng som de saknar!
Så att kalla sig ickefeminist handlar mer om att konpensera för ett bristande utseende.
Men om det nu ska analyseras huruvida en kvinnas skönhet har med hennes feminism att göra så skulle jag tro att det snarare är tjejer som ser bra ut som inte har något att förlora på att uttrycka sina feministiska åsikter.
Den slutsatsen kan jag iallafall dra utifrån de tjejer som jag känner. De som redan har pojkvän och knappast behöver leta länge efter en attraktiv kille om de är singlar, det är de som vågar uttrycka sina feministiska åsikter. De behöver ju inte samla poäng hos det motsatta könet, utan har ju redan dessa poäng.
Däremot de tjejer som ser lite mindre bra ut samt har det problematiskt i sin relation med män, har ju givetvis mer att förlora. Det är dessa tjejer som ställer sig vid spisen och tyst viskar "jag är inte feminist" därför att de vet att det är ett av deras enda ess i skjortärmen. Killar gillar inte feminister och därför säger de detta för att samla på sig de poäng som de saknar!
Så att kalla sig ickefeminist handlar mer om att konpensera för ett bristande utseende.
Även du min Brutus
Jag förstår vad du menar och håller med om din erfarenhet. Men generalfelet är att vi hjälps åt att låta mannen vara föremål för vårt handlande. Är det inte det vi vill komma ifrån?Så länge kvinnor framställs som att vi enbart handlar med mannen i fokus så kommer vi att få dras med ett samhälle där männen har makt över oss.
Män är också fula eller snygga oavsett om de är feminister eller inte. Blir fula män feminister bara för att de är fula eller blir snygga män feminister bara för att de är snygga?
Trådskaparen ställer en ledande fråga där redan påståendet är felaktigt. Utseendet har inte ett dugg med ifall man är feminsit eller inte att göra. Hjärnan och den empatiska förmågan är det som spelar in - inget annat!
OBS! Att jag inte kritiserar ditt inlägg jag vill bara komplettera det lite...
Senast redigerad av Ascendenten 2008-04-19 kl. 11:40.
Senast redigerad av Ascendenten 2008-04-19 kl. 11:40.