Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-05, 18:14
Medlem
Har någon recept på kyckling med bambuskott, utan sojasås som vissa asiatiska restauranger brukar ha på menyn?
Citera
2016-09-05, 21:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Har någon recept på kyckling med bambuskott, utan sojasås som vissa asiatiska restauranger brukar ha på menyn?
Har inget recept direkt, men en wok där du använder nam pla (fisksås) funkar för mig i alla fall.

Nu gillar jag ju soja, men den går utmärkt att ersätta med fisksåsen. Vet faktiskt inte vilken jag gillar mer - wokar jag så använder jag hellre nam pla men skall det bli lite mer sås och färg så använder jag soja.

Olja, i med köttet (i en het wok när oljan är varm) som är finstrimlat, på med lite grönsaker och en skvätt fisksås. Smaka av om det behövs chili eller lite socker tex i.

Lek lite med en wokpanna och fintrimma ditt recept - mitt sitter mer i vad jag gör än hur mycket jag tillsätter och i slutet så smakar jag av i alla fall.

Jag drar ju ner lite annat åxå, chilis och rostat mortlat ris och lite kryddor som jag tycker passar samt om jag har en lyckosam dag lite öl.

Tänker inte säga om ölen är till kocken eller till woken dock.

Men börja enkelt - olja (smör funkar åxå, men jag har det inte tillgängligt i Asien oftast), proteiner, kolhydrater och lite salt eller vad man nu skall kalla det (nam pla) i en panna. Kan inte bli enklare än så.
Citera
2016-09-07, 16:48
Medlem
RonnyRasks avatar
Jag är inte kulinariskt kunnig på något sätt och vis, och vill därför ha förslag vad jag kan göra med dessa ingridienser.

Laxtärningar, Bacon och pasta, tänkte mig någon slags karbonara ungefär. Problemet är att jag inte har den blekaste hur man gör en lämplig sås. Tänkte att om jag vispar ihop lite äggulor, salt, peppar och matlagningsgrädde så bör jag få en helt okej sås?
Senast redigerad av RonnyRask 2016-09-07 kl. 16:51.
Citera
2016-09-07, 17:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Jag är inte kulinariskt kunnig på något sätt och vis, och vill därför ha förslag vad jag kan göra med dessa ingridienser.

Laxtärningar, Bacon och pasta, tänkte mig någon slags karbonara ungefär. Problemet är att jag inte har den blekaste hur man gör en lämplig sås. Tänkte att om jag vispar ihop lite äggulor, salt, peppar och matlagningsgrädde så bör jag få en helt okej sås?
Det är nödvändigt att använda dessa tre?

Men stekt lax med potatismos och bacons trössel skulle funka.
Sen vad du ska köra för sås här går att diskutera, kan räcka med lite grädda som får puttra med det absolut sista.
Kanske en skvätt citron, så bör det funka rätt bra tillsammans.
Citera
2016-09-07, 19:03
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask

Skall du göra pasta med lax är det mycket gott med en sås på vitt vin ungefär dubbelt så mycket som grädden, grädde, bladspenat, timjan, persilja, lite fisk eller kycklingfond och finhackad lök.

Du kan med fördel knapersteka baconet riktigt hårt och smula sönder det ovanpå för lite extra sälta. Skippa äggulorna.
Citera
2016-09-11, 18:06
Medlem
Min kycklingbuljong har kokat i fyra timmar, och smakar i princip bara vatten. Om jag tar bort locket och låter överskottsvattnet ånga bort, förstör det buljongen?
Citera
2016-09-11, 18:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Min kycklingbuljong har kokat i fyra timmar, och smakar i princip bara vatten. Om jag tar bort locket och låter överskottsvattnet ånga bort, förstör det buljongen?
Nej, det är tvärtom en bra idé att reducera buljongen.
Citera
2016-09-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, det är tvärtom en bra idé att reducera buljongen.

Jag frågar eftersom jag har läst att buljongen bara får koka i några minuter i början, och sedan ska den sjuda. Om jag tar bort locket så måste jag höja temperaturen för att det ska bli någon märkbar reducering.
Citera
2016-09-11, 18:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag frågar eftersom jag har läst att buljongen bara får koka i några minuter i början, och sedan ska den sjuda. Om jag tar bort locket så måste jag höja temperaturen för att det ska bli någon märkbar reducering.
Ofta när man gör just kyckling buljong, så brukar man göra nått som man kan kalla dubbelkoka kyckling.
Där man tar en mindre mängd vatten, men kockar kycklingen i två omgångar.
För enkelhetens skull, så säger vi att vi ska koka 2st hela kycklingar, då tar man så liten gryta som möjligt med så lite vatten som möjligt.
Då en gryta där kycklingen precis passar och att vattnet precis ska täcka.
Sen kokar man kyckling nummer ett den tid man vill den ska koka, sen fiskar man upp kyckling nummer ett och lägger i kyckling nummer två och kokar denna lika länge.
Och har man en kyckling bara, så delar man bara kycklingen på mitten och kör samma förfarande.

Sen kan en viss reducering behövs ändå, men en dubbelkokad kyckling, ger en otroligt god buljong.
Citera
2016-09-11, 18:42
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Den behöver absolut inte stormkoka för att reducera, det räcker att den bubblar lite.
Citera
2016-09-11, 20:27
Medlem
Köpte fläskkarré m. ben. Trodde jag hade lite marinad hemma men icke..

Så hur skall jag tillreda den? Har bara svampsoja hemma som jag inte tror är bästa för marinad? I övrigt har jag diverse torkade kryddor.
Senast redigerad av Logz 2016-09-11 kl. 20:34.
Citera
2016-09-11, 20:29
Medlem
Jag får aldrig hasselbackspotatisen att bli riktigt bra, det blir en hård skorpa uppe på potatisarna som närmast liknar knäckebröd, några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in