Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-20, 14:16
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nee, i det stora hela smakar samma råvara likadant, skillnaden ligger i så fall hos odlaren där olika jordmåner, mängden sol och nederbörd ger utslag på grödan vilket ibland är rätt betydande.

En extremt stor skillnad ser du hos tomater t.ex.
Växthusodlade tomater som man odlat i stenull (isoleringsmaterial i våra hus) för att minimera risken för olika sjukdomar som man givit näringslösning och inte smakar något, mot egenodlade som växt i jorden. Det är ju som natt och dag i smakskillnad.

Ja, tomater brukar ju variera en hel del och blir oftast kvisttomater för egen del. Googlade lite snabbt om rödlök och verkar finnas något som heter grekisk rödlök som tydligen ska vara mildare i smaken.

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag gör samma sak men, skivar den, i kallt vatten och sen ställer in den i frysen. Precis när vattnet börjar frysa så tar jag ut den och häller av vattnet och låter löken rinna av. Då brukar den starka smaken försvinna.

Vatten verkar ju helt klart vara den rätta vägen, kallt och länge.
Citera
2016-07-20, 14:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Ja, tomater brukar ju variera en hel del och blir oftast kvisttomater för egen del. Googlade lite snabbt om rödlök och verkar finnas något som heter grekisk rödlök som tydligen ska vara mildare i smaken.
Ja de kanske har lite mindre svavel i sin jordmån så löken blir lite mildare, vem vet? Men nu vet du i alla fall vad du skall leta efter för att pröva på.
Citera
2016-07-20, 15:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nee, i det stora hela smakar samma råvara likadant, skillnaden ligger i så fall hos odlaren där olika jordmåner, mängden sol och nederbörd ger utslag på grödan vilket ibland är rätt betydande.
Nog bör det finnas olika sorters rödlök, som av den anledningen skiljer isg i smaken.
Citera
2016-07-20, 15:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nog bör det finnas olika sorters rödlök, som av den anledningen skiljer isg i smaken.
Jag är ingen expert på rödlök utan pratar i generella termer om det du finner i din vanliga butik. Går du ut och letar på plantskolor och på nätet hittar du säkert en mängd olika men det är tveksamt om det är därifrån stora butikskedjor får sina leveranser.
Citera
2016-07-20, 16:12
Medlem
Ratis avatar
Kan Maizena ersätta potatismjöl när man t.ex. ska koka krämer?
Citera
2016-07-20, 19:03
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Du bör använda potatismjöl om krämen är syrlig, går inget vidare om det skall frysas.
Men oftast funkar det bra.

Du kan ju läsa här hur olika redningsprodukter funkar:

www.recepthjalpen.se/arrowrot.html

www.recepthjalpen.se/maizena.html

www.recepthjalpen.se/potatismjol.html
Citera
2016-07-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Maizenaredning är faktiskt bara potatismjöl, men jag antar att du menade Majsmjölet
Citera
2016-07-20, 22:27
Medlem
Ratis avatar
Det var majsstärkelsen som jag tänkte på. Men jag hittade ett paket potatismjöl i skafferiet så det gick bra ändå.
Citera
2016-07-20, 22:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Maizenaredning är faktiskt bara potatismjöl, men jag antar att du menade Majsmjölet
Maizena är väl inte potatismjöl?
Eller hur menar du?

Sen på frågan, så funkar det väl.
Men skulle nog avstått ändå.

Edit:
Ser efter googling att det finns rednings Maizenor, som har potatisstärkelse istället.
Trodde benhårt att även dessa var majsstärkelse.
Men när jag t'nker maizena, så tänker jag alltid på majsstärkelse, om jag pratar om de andra.
Så preciserar jag mig.
Senast redigerad av klyban 2016-07-20 kl. 22:36.
Citera
2016-07-20, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Maizena är väl inte potatismjöl?
Eller hur menar du?

Sen på frågan, så funkar det väl.
Men skulle nog avstått ändå.
Maizenaredning.
Citera
2016-07-20, 22:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Maizenaredning.
Hehe, jag gjorde en edit
Så jag såg den var med potatisstärkelse detta, trodde faktiskt inte det var så på de andra.
Citera
2016-07-20, 22:49
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tjena.

Jag gillar att äta gröt. Men mjölk och massa strösocker på. Men jag ska försöka dra ner på rent socker och att ersätta med bär eller liknande, nej.
Finns det nåt bra alternativ? 'Strösocker' med stevia? Smakar det bra och är samma konsistens? Andra förslag?
Uppdatering, jag köpte icas egna 'sötströ' och det funkade precis lika bra som socker på filen! Den har samma knastriga strösockerstruktur som jag gillar och var söt. Duger fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in