2016-07-19, 11:16
Medlem
För nåt år sedan fick jag tag på vildsvinstek genom en kompis. Lagade den i ugnen med hans rekommenderade glaze som bestod av nyponsoppa, äppelmos och någonting mer. Blev verkligen jättegott.

Skulle jag kunna köra samma glaze till typ fläskfilé med liknande resultat? Minns inte riktigt hur vildssvinet smakade jämfört med vanligt fläskkött.

Är det kanske t.o.m någon som vet vilken glaze jag pratar om och har nåt recept liggandes?
Citera
2016-07-19, 12:59
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
För nåt år sedan fick jag tag på vildsvinstek genom en kompis. Lagade den i ugnen med hans rekommenderade glaze som bestod av nyponsoppa, äppelmos och någonting mer. Blev verkligen jättegott.

Skulle jag kunna köra samma glaze till typ fläskfilé med liknande resultat? Minns inte riktigt hur vildssvinet smakade jämfört med vanligt fläskkött.

Är det kanske t.o.m någon som vet vilken glaze jag pratar om och har nåt recept liggandes?

Hittade detta recept på nätet. Låter exakt som det du beskriver.

http://kristins.biz/recept/rostbiff-pa-vildsvin-med-nyponglaze-matvetesallad-cider-senapskram/
Citera
2016-07-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Hittade detta recept på nätet. Låter exakt som det du beskriver.

http://kristins.biz/recept/rostbiff-pa-vildsvin-med-nyponglaze-matvetesallad-cider-senapskram/

Tack som fan! Väldigt likt den jag gjorde. Blir att prova imorgon.
Citera
2016-07-19, 22:56
Medlem
Chugis avatar
Hur gör ni för att få mildare smak på er rödlök? Jag brukar lägga i kallt vatten och låta det dra i några minuter men vill ha ännu mildare. Tips?
Citera
2016-07-19, 23:49
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Hur gör ni för att få mildare smak på er rödlök? Jag brukar lägga i kallt vatten och låta det dra i några minuter men vill ha ännu mildare. Tips?

Släng ned i kokande vatten en 15-30 sekunder och lägg däfter löken i kallt vatten.

Det funkar också att salta löken i ett durkslag och låta den rinna av en halvtimma. Skölj efter det löken med dito kallt vatten.
Citera
2016-07-20, 08:51
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Släng ned i kokande vatten en 15-30 sekunder och lägg däfter löken i kallt vatten.

Det funkar också att salta löken i ett durkslag och låta den rinna av en halvtimma. Skölj efter det löken med dito kallt vatten.

Ska testa på båda sätten, tack!
Citera
2016-07-20, 10:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Man låter den andas i par timmar, då i hackat/skivat tillstånd.
Citera
2016-07-20, 11:20
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man låter den andas i par timmar, då i hackat/skivat tillstånd.
Tack för det här också! Kommer bli helt guld att slippa den intensiva smaken och kanske även eftersmaken som sätter sig i munnen.
Citera
2016-07-20, 12:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tack för det här också! Kommer bli helt guld att slippa den intensiva smaken och kanske även eftersmaken som sätter sig i munnen.
Jag blir lite nyfiken, är inte själv nån som gillar för stark eller mat som drar iväg åt nåt annat håll (sött, surt osv). Men lök har jag inte nåt problem med.

Smakar det bara illa, även om du steker dom lite genomskinliga. Eller trycker ner nån gul lök i glöden när du tänder den - så den får gå minst en timme tills den blir söt och smaskig.

Rå lök passar ju till vissa maträtter (surströmming tex kan jag inte tänka mig utan rå lök) men inte till allt. Stekt lök däremot funkar ju till nästan allt som har kött i rätten. Dvs inte prinsesstårta eller gröt.
Citera
2016-07-20, 12:58
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag blir lite nyfiken, är inte själv nån som gillar för stark eller mat som drar iväg åt nåt annat håll (sött, surt osv). Men lök har jag inte nåt problem med.

Smakar det bara illa, även om du steker dom lite genomskinliga. Eller trycker ner nån gul lök i glöden när du tänder den - så den får gå minst en timme tills den blir söt och smaskig.

Rå lök passar ju till vissa maträtter (surströmming tex kan jag inte tänka mig utan rå lök) men inte till allt. Stekt lök däremot funkar ju till nästan allt som har kött i rätten. Dvs inte prinsesstårta eller gröt.

Det är bara när jag äter den rå som jag upplever det här problemet, t.ex. på en hamburgare eller i en grekisk sallad. Kan det kanske handla om olika leverantörer av rödlök? Jag handlar nästan uteslutande på Willys.
Citera
2016-07-20, 14:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det är bara när jag äter den rå som jag upplever det här problemet, t.ex. på en hamburgare eller i en grekisk sallad. Kan det kanske handla om olika leverantörer av rödlök? Jag handlar nästan uteslutande på Willys.
Nee, i det stora hela smakar samma råvara likadant, skillnaden ligger i så fall hos odlaren där olika jordmåner, mängden sol och nederbörd ger utslag på grödan vilket ibland är rätt betydande.

En extremt stor skillnad ser du hos tomater t.ex.
Växthusodlade tomater som man odlat i stenull (isoleringsmaterial i våra hus) för att minimera risken för olika sjukdomar som man givit näringslösning och inte smakar något, mot egenodlade som växt i jorden. Det är ju som natt och dag i smakskillnad.
Citera
2016-07-20, 14:07
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Jag gör samma sak men, skivar den, i kallt vatten och sen ställer in den i frysen. Precis när vattnet börjar frysa så tar jag ut den och häller av vattnet och låter löken rinna av. Då brukar den starka smaken försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in