2014-08-28, 01:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ic3.C0ld
Jag har några paket kräftor som jag behöver ha tinade vid ca 1730 imorgon, köpte dom för ca 3 timmar sen, hur tinar jag dom bäst? Helt i kylskåp funkar inte, funkar det att låta dom ligga framme när jag sover sen lägga in i kylen när jag vaknar?
Funkar bra det.
Citera
2014-08-29, 00:49
Medlem
kaffebords avatar
Vilket kött passar bäst till porterstek? Har tillagat det vid två tillfällen, båda gångerna med fransyska men har inte alls varit nöjd med resultatet på steken (Såsen har dock varit gudomligt god). Är högrev ett bättre alternativ eller vad är att föredra?
Citera
2014-08-29, 12:50
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tack! Så om jag ska ha dom i en säg grönsakssoppa med stekt nötfärs så kan jag häva i dom okokta några minuter innan soppan 'ska vara klar'? Har inte haft så mycket med torkade linser och bönor att göra tidigare..
Med röda linser så funkar det jättebra. Du kan behöva ha i lite extra vatten dock då de absorberar vätska.
Citera
2014-08-29, 13:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffebord
Vilket kött passar bäst till porterstek? Har tillagat det vid två tillfällen, båda gångerna med fransyska men har inte alls varit nöjd med resultatet på steken (Såsen har dock varit gudomligt god). Är högrev ett bättre alternativ eller vad är att föredra?

Jag brukar använda "framdelskött" (högrev eller bog).
Citera
2014-08-29, 14:30
Medlem
Ibn.Battutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tack! Så om jag ska ha dom i en säg grönsakssoppa med stekt nötfärs så kan jag häva i dom okokta några minuter innan soppan 'ska vara klar'? Har inte haft så mycket med torkade linser och bönor att göra tidigare..

Några minuter låter ganska optimistiskt. När jag kokar röda linser brukar jag tillsätta dem 15-20 minuter innan rätter ska serveras, beror kanske på fabrikat. Tumregeln är dock att smaka av. Ta av soppan när linserna känns klara. Du kan ju alltid koka någon deciliter linser i bara vatten för att få en uppfattning om hur lång tid de behöver om du har annat i soppan som du inte vill riskera att överkoka.
Citera
2014-08-29, 22:11
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Riskerar man att få salmonella om man handskas med rå kyckling och slickar sig om fingrarna utan att ha tvättat händerna?

Edit, jag har en dålig vana att göra det nämligen
Citera
2014-08-29, 23:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Riskerar man att få salmonella om man handskas med rå kyckling och slickar sig om fingrarna utan att ha tvättat händerna?

Edit, jag har en dålig vana att göra det nämligen

Ingen större risk om det är svensk kyckling.
Citera
2014-08-30, 00:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ingen större risk om det är svensk kyckling.
Nej, risken för salmonella från svensk kyckling är mikroskopisk, däremot så finns risk för campylobacter som kan göra en nog så sjuk. Tack och lov så dör de dock redan vid 65 °C så att äta lite lätt rosa kyckling är ingen panik så länge det är svensk kyckling.
Citera
2014-08-30, 16:19
Medlem
irrblosss avatar
Gör ett långkok nu (bolognese) efter ett recept jag hittade på nätet. Fyra timmar ska det puttra på svag värme. Det står att man ska ösa på med vatten lite då och då. Är det inte istället bättre att låta det puttra med lock och på så vis bevara den vätska som redan finns, och sedan i slutet eventuellt ta av locket och reducera till lagom tjocklek?
Citera
2014-08-30, 16:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Gör ett långkok nu (bolognese) efter ett recept jag hittade på nätet. Fyra timmar ska det puttra på svag värme. Det står att man ska ösa på med vatten lite då och då. Är det inte istället bättre att låta det puttra med lock och på så vis bevara den vätska som redan finns, och sedan i slutet eventuellt ta av locket och reducera till lagom tjocklek?

Låter väl inte som en dum idé. Så är den ju helt självgående, eller så reducerar du ner till lagom konsistens och sen på med lock tills du tycker den är klar. Går ju att göra den på 45minuter åxå om man nu vill, smakskillnaden tror jag inte blir så mycket bättre.

Tycker allt smakar bättre dan efter faktiskt. Dvs när man gjort en gryta och sen låtit den stå i kylen (efter en kallnat) och värmer upp en dan efter.

Min ungkarlschiliconcarne pytsade jag bara i en burk vita bönor i och värmde igen så första dan var det nästan för mycket köttfärs - men sista dan (när jag avslutade efter några dagars ipytsande av en burk vita bönor) var det nästan ingen köttfärs alls. Den var nog bäst i mitten på veckan tyckte jag, sen började jag bli less på att käka samma sak till middag varje dag åxå.
Citera
2014-08-31, 14:08
Medlem
irrblosss avatar
Bolognesen blev utmärkt, nu till nästa fråga . Köpte en bit fransyska som jag tänkte göra sjömansbiff på. Tyvärr är biten dubbelt så stor som receptet kräver. Dubblar jag receptet får det inte plats i grytan, så frågan är vad jag ska göra med andra halvan av fransyskan? Frysa in den hel känns mest rätt nu. Eller är det bättre att skära den i skivor/tärningar innan infrysning? Hur tinar man bäst en stor hel bit kött? 1-2 dygn i kylen?
Citera
2014-08-31, 14:25
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Bolognesen blev utmärkt, nu till nästa fråga . Köpte en bit fransyska som jag tänkte göra sjömansbiff på. Tyvärr är biten dubbelt så stor som receptet kräver. Dubblar jag receptet får det inte plats i grytan, så frågan är vad jag ska göra med andra halvan av fransyskan? Frysa in den hel känns mest rätt nu. Eller är det bättre att skära den i skivor/tärningar innan infrysning? Hur tinar man bäst en stor hel bit kött? 1-2 dygn i kylen?
Beror på vad du skall göra med den senare. Skall du göra gryta på det, så är det ju smartare att frysa in det som grytbitar, men vill du ha den till en stek, ja då får du frysa in den hel.
En natt i kylskåpet brukar vara lagom för att tina en stek. Den behöver ju inte vara genomtinad innan den åker in i ugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in