Citat:
Ursprungligen postat av
Speedway
Jag är inte något vidare på mat men pannbiffar brukar jag massera, typ. Det är lite utav min paradrätt. Alla mina vänner som smakat pannbiffarna gillar dem. De, mina vänner kanske är bra på att ljuga... hmm
Nu skall jag ställa en fråga.
Jag skulle göra någon form av baconinlindad fläskfile i ugn förut. Jag gillar kött. Hur som helst så tog jag ut filen ur ugnen, utan att riktigt veta graderna i den då jag saknar en termometer. Nåväl. Jag skar upp den på mitten och tyckte att den såg bra ut. Lite gråaktig, eller färglös. När jag sedan äter den så smakar den en aning kokt(!). Som kokt skinka... Jag undrar, är detta pga. den inte var färdig?
Tilläggas bör, min ugn är en luftvärmeugn och formen som den låg i stod på botten av ugnen då mittenplatsen redan var full. Är det möjligtvis tack vare det?
Det var inte gott. Tråkigt med en annars så väldigt god potatisgratäng.
MVH
För det första köpte du säkert dansk filé, den smakar verkligen illa i sig och djuren manipuleras dessutom för att musklerna ska binda så mycket vatten som möjligt.
Det är för det andra väldigt viktigt att steka på en fin yta innan, för smakens skulle (har inget med att täppa till några porer att göra. Salta och peppra köttet ordentligt, linda in i bacon (om du ska göra samma rätt igen). Stek sedan på fin yta i en stekpanna och i smör. SEN kör du den i ugnen. Skulle skaffa en termometer om jag var du.
Edit: Ursäkta mig, ser att mitt inlägg har en tråkig ton. Det var inte meningen så alls.