Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Postats förr, men det finns alltid orsak att nämna Keith Floyds kloka ord:
"Om vinet inte är gott nog att dricka ska man inte ha det i såsen. Är vinet gott nog att dricka ska man absolut inte ha det i såsen."

Citera
2013-05-24, 20:53
Medlem
irrblosss avatar
Bakade pizza idag och upptäckte när jag la på salami (som jag hade i kylen) att den verkade väldigt skum. Efter att pizzan åkt in i ugnen kollade jag resten av kylen och hittade smälta smörpaket mm. Tydligen har min kyl gått sönder. Har inte använt kylen på 3-4 dagar så det var alltså först idag jag märkte det. Salamin var färdigskivad och av fabrikatet GÖL eller vad den heter. På förpackningen stod det att man ska äta den inom 7 dagar efter att man öppnat förpackningen och att den ska förvaras i max +5 grader. Till saken hör att jag förmodligen öppnade den för 5-6 dagar sedan. Eventuellt kan den ha legat i min trasiga kyl i 3-4 dagar. Pizzan blev för fin för att jag skulle slänga den, men jag pillade bort salamibitarna. Dock hade det ju hunnit släppa ganska mycket fett då det ju är en fet korv. Jag åt upp hela pizzan inklusive salamiflott alltså. Kommer jag att dö nu? Det bubblar inte i magen än (ca 2 timmar sedan jag åt). Vad kan man få för sjukdomar av fulsalami som legat i rumstemperatur flera dagar? Temperaturen i kylen visade 22 grader när jag mätte nyss...
Citera
2013-05-24, 21:13
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Bakade pizza idag och upptäckte när jag la på salami (som jag hade i kylen) att den verkade väldigt skum. Efter att pizzan åkt in i ugnen kollade jag resten av kylen och hittade smälta smörpaket mm. Tydligen har min kyl gått sönder. Har inte använt kylen på 3-4 dagar så det var alltså först idag jag märkte det. Salamin var färdigskivad och av fabrikatet GÖL eller vad den heter. På förpackningen stod det att man ska äta den inom 7 dagar efter att man öppnat förpackningen och att den ska förvaras i max +5 grader. Till saken hör att jag förmodligen öppnade den för 5-6 dagar sedan. Eventuellt kan den ha legat i min trasiga kyl i 3-4 dagar. Pizzan blev för fin för att jag skulle slänga den, men jag pillade bort salamibitarna. Dock hade det ju hunnit släppa ganska mycket fett då det ju är en fet korv. Jag åt upp hela pizzan inklusive salamiflott alltså. Kommer jag att dö nu? Det bubblar inte i magen än (ca 2 timmar sedan jag åt). Vad kan man få för sjukdomar av fulsalami som legat i rumstemperatur flera dagar? Temperaturen i kylen visade 22 grader när jag mätte nyss...

Du kommer att dö, ja, men knappast nu. Jag har svårt att tro att eventuella mikroorganismer som frodats i din trasiga kyl överlever i en ugn som är het nog att baka pizza i. Förutsatt att du inte gjorde en väldigt tjock pizza som inte blev ordentligt tillagad.
Citera
2013-05-24, 21:17
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Du kommer att dö, ja, men knappast nu. Jag har svårt att tro att eventuella mikroorganismer som frodats i din trasiga kyl överlever i en ugn som är het nog att baka pizza i. Förutsatt att du inte gjorde en väldigt tjock pizza som inte blev ordentligt tillagad.
Men bakterier kan ju skapa toxiner som inte dör i värmen. Finns ju t.ex. botulism som är livsfarligt. Dock vet jag inte om det hinner skapas tillräckliga mänger sådana gifter på några dagar i rumstemperatur.
Citera
2013-05-24, 21:19
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Men bakterier kan ju skapa toxiner som inte dör i värmen. Finns ju t.ex. botulism som är livsfarligt. Dock vet jag inte om det hinner skapas tillräckliga mänger sådana gifter på några dagar i rumstemperatur.
Det finns ingen botulism i salami, så du kan vara lugn.
Citera
2013-05-24, 21:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det finns ingen botulism i salami, så du kan vara lugn.
Ok, skönt . Tråkigt på allt annat man hade i kylen. Orkar inte sanera idag, får bli ett helgprojekt och sedan ringa hyresvärden...
Citera
2013-05-24, 22:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ok, skönt . Tråkigt på allt annat man hade i kylen. Orkar inte sanera idag, får bli ett helgprojekt och sedan ringa hyresvärden...
Botulism bakterien kan endast utvecklas i syrefria miljöer.
Konserver var det vanliga förr.

Annars kan man rädda mycket i en kyl.
Matvaror med hög syra och socker, klarar sig bra.
Fettbaserade saker, som smör, majonnäs och liknande klara sig bra.
Sen om det är burkbea eller andra såser, dessa är mer känsliga.
Oöppnade grädde, cräm fräs, gräddfil och liknande produkter brukar klar sig bra också.

Har ketchup som nu är över ett år efter bäst före datum.
När netto hade cräm fräs för 2:-/5dl, så köpte jag 12st.
Sista tog jag 6 månader senare och smakade bättre än någonsin.
Dock när man väl har öppnat en sådan burk, så tar det 5-10dagar, så är det mögel och icke ätbart.
Senast redigerad av klyban 2013-05-24 kl. 22:09.
Citera
2013-05-24, 22:24
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Botulism bakterien kan endast utvecklas i syrefria miljöer.
Konserver var det vanliga förr.
Bakterierna måste även finnas där från början. De skapas inte ur intet, så det var främst konserverad fisk som bar på botulism som var farligt eftersom botulism endast återfinns naturligt i syrefattiga havs- och sjöbottnar samt i syrefattig jord.
Citera
2013-05-24, 22:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Bakterierna måste även finnas där från början. De skapas inte ur intet, så det var främst konserverad fisk som bar på botulism som var farligt eftersom botulism endast återfinns naturligt i syrefattiga havs- och sjöbottnar samt i syrefattig jord.
Jo, det är en förutsättning.
Men det fanns mer konserver än fisk som skapade detta förr.

Vet du om detta sker nuförtiden?
Citera
2013-05-24, 23:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, det är en förutsättning.
Men det fanns mer konserver än fisk som skapade detta förr.

Vet du om detta sker nuförtiden?
Under mina dryga 30 år som sjuksköterska så har jag aldrig stött på eller hört talas om ett fall av botulism orsakad av mat. Däremot en bonde som insjuknade efter att ha skurit sig på ett plogblad. Han tillfrisknade dock.
Citera
2013-05-24, 23:43
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Giftet som orsakar botulism har visserligen fått sitt namn efter det latinska namnet på korv, men som redan nämnts, så krävs det anaeroba förhållanden för att det ska produceras. Dessutom förstörs/oskadliggörs giftet vid upphettning, så du kan slappna av och invänta döden som kommer att orsakas av andra saker.
Citera
2013-05-24, 23:50
Medlem
tunnsomlufts avatar
hej, jag tänkte baka en sak som jag funnit på bild. det här: http://oi39.tinypic.com/2wf3fk4.jpg
vad är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in