Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-26, 17:53
Medlem
sam_elofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Skulle skaffa en ugnstermometer för att kunna mäta köttets innertemperatur.
Går inta att enbart ge tidsangivelse på antal gram kött och oxfilé höftar man inte med.

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det där verkar vara ett mycket bra recept om man inte har så stor erfarenhet. Oxfile och konjak kan man ju bara inte misslyckas med, och inga krångliga ingredienser eller metoder. Precis som Helpantad sade dock, så skulle nog även jag köra med köttermometer. Det är mycket svårt att kunna känna på köttet när det är klart. och oxfile vill man ju ha så där perfekt rosa när man nu kostat på sig det.

Edit: Det enda som inte står i receptet, är att du bör låta oxfilén vila i en kvart innan du skär upp den. Om du inte gör det, så kommer all köttsaft att rinna ur den så fort du börjar skiva.

Tack för kvicka svar, har en sådan termometer så det här skall nog bli bra!
Citera
2011-12-27, 12:17
Medlem
Ratis avatar
Ska göra en viltgryta men vet inte om jag får tag på steklökar. Vad tror ni man kan ersätta dessa med?
Citera
2011-12-27, 12:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ska göra en viltgryta men vet inte om jag får tag på steklökar. Vad tror ni man kan ersätta dessa med?
Vanliga lökar, så små som möjligt. Eventuellt kan du klyfta dem, men se till att inte ta bort över- och underdel på löken, så att klyftorna håller ihop.
Citera
2011-12-27, 13:09
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati

Schalottenlökar går förstås också. Men du kanske räknade in dessa i kategorin steklök.
Citera
2011-12-27, 17:52
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Schalottenlökar går förstås också. Men du kanske räknade in dessa i kategorin steklök.

Skulle också föreslå schalotten. Eller bara vanlig steklök. Halvera den bara. Men bäst blir det såklart med steklök.
Citera
2011-12-27, 17:59
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Fick en fin stekpanna i gjutjärn av far. Hackmans kommer den ifrån. Står i papprena att den är inoljad och klar direkt ut förpackningen. Behöver jag då göra något med den alls innan jag "tutar och kör" så att säga? Eller ska jag diska ur den med varmt vatten (utan diskmedel) och torka den på platta (som vanligt alltså) innan jag inviger den?

Bränna ur med salt och grejer har jag hört talats om, men det kanske bara gäller gamla loppisfynd?

Du behöver inte göra något alls förutom att skölja den med hett vatten.
Som du också skriver så när du diskar den så använder du bara hetvatten och inget diskmedel. Dock så finns det tillfällen då du vill diska den med diskmedel, exempelvis om du har stekt väldigt kryddstark mat. För att återfå en bra infettning av pannan efter att ha förstört den med diskmedlet så är det bäst om du använder animaliskt fett för att fetta in den. Stek lite bacon i pannan helt enkelt.
Citera
2011-12-27, 18:02
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Det där verkar vara ett mycket bra recept om man inte har så stor erfarenhet. Oxfile och konjak kan man ju bara inte misslyckas med, och inga krångliga ingredienser eller metoder. Precis som Helpantad sade dock, så skulle nog även jag köra med köttermometer. Det är mycket svårt att kunna känna på köttet när det är klart. och oxfile vill man ju ha så där perfekt rosa när man nu kostat på sig det.

Edit: Det enda som inte står i receptet, är att du bör låta oxfilén vila i en kvart innan du skär upp den. Om du inte gör det, så kommer all köttsaft att rinna ur den så fort du börjar skiva.

Man kan känna på köttet, klämma det om sidorna och känna efter en speciell "stumhet" i köttet för att kolla när det är klart. Men det kräver såklart en rätt stor erfarenhet.
Citera
2011-12-28, 14:17
Medlem
Exclamation-marks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
OK, vad i ... är ett "fenalår"? fårfiol har jag hört talas om, torkad renbog osv... Var i Sverige är detta vanligt? Skåne kanske - eller gotland... Jag hittar bara norrmän: http://no.wikipedia.org/wiki/Fenal%C3%A5r

Å den bidde jag inte mycket klokare på, torkat grisben som varit 5-6 vintre bak sig... Alltså 5-6 år

Torkat får eller lammben, kommer inte ihåg. Det är från Norge jag fått det, hade aldrig hört talas om det jag heller.

Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Visst tar det plats, men tälj flitigt. När jag kommit en bit in på låret och täljt rent
runt om benet, tar jag fram bågfilen och agerar fältskär. (Jag amputerar). Då
tar fårfiolen helt plötsligt betydligt mindre plats. Hur som helst – gott är det.

EDIT: Du kan naturligtvis även kapa litet i andra änden, även om det ej är
så estetiskt. Amputation kräver dock som sagt en bågfil (fintandad såg).
Går kanske även med en vanlig fogsvans (?).

nu påminner du om Mr.Bean när han ska laga kalkon och råkar slå över till "hemmasnickarprogram"

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Beroende på utetemp, det kan fungera där också. Utomhus alltså.

Jao fast den påstådda "växthuseffekten" har ju tagit oss med storm, verkar inte vara någon stabil temperatur längre.
Citera
2011-12-29, 16:46
Medlem
Capitán Js avatar
Hittar inte färsk "thaichili" där jag bor. Vad kan jag använda istället?
Citera
2011-12-29, 17:10
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capitán J
Hittar inte färsk "thaichili" där jag bor. Vad kan jag använda istället?
Använd vanliga chilifrukter och hotta upp det med cayennepeppar till önskad styrka.
Citera
2011-12-30, 13:20
Medlem
Capitán Js avatar
Citat:
Använd vanliga chilifrukter och hotta upp det med cayennepeppar till önskad styrka.
Nu är det ju inte just styrkan som är problemet utan smaken, då hjälper knappast cayennepeppar.
Citera
2011-12-30, 19:52
Medlem
Akut Hjälp Sökes!

Jag har klantat mig, skulle förbereda nyårsmiddagen och göra min pommes duchess i förväg. Vet inte om jag räknat fel och gjort för mycket mos eller om jag borde förstått att det skulle ta så mycket plats, i vilket fall har jag nu 2st ugnsformar och en hel bakplåt med spritsat potatismos och ingen plats i kylen. Dessutom är bakplåten utan djupa kanter vilket gör att om jag drar plast över kommer dom att plattas till. Som om inte detta vore nog så kommer dessa få trängas i ugnen med en lax i morgon kväll.
Jag har ingen tid till att börja om från början.

Så jag undrar.
Kan jag frysa/kyla bakplåten med potatismos utan plast över?
Är det en bra idé att baka laxen och potatisen på olika våningar i ugnen och låta dom turas om att vara överst?

Uppskattar all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in