Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-22, 10:02
Medlem
asdasdasd111s avatar
Hej!

Har en fråga om kyckling!

Är mitt inne i en diet där jag har valt att äta stora mängder kyckling, jag har nyss flyttat hemifrån och har varken tid eller ork att stå för länge i köket.. Som det är nu steker jag alltid mina kyckling filéer och gör en sallad till, men det tar ju sån tid att steka!

Någon som har tips på hur jag ska tillaga det i ugnen? vill alltså inte ha massa sås och gratänger och sånt, går väl inte bara att slänga in dom i ungen och låta dom tillagas? eller ?

Tack på förhand!
Citera
2011-03-22, 10:19
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdasdasd111
Hej!

Har en fråga om kyckling!

Är mitt inne i en diet där jag har valt att äta stora mängder kyckling, jag har nyss flyttat hemifrån och har varken tid eller ork att stå för länge i köket.. Som det är nu steker jag alltid mina kyckling filéer och gör en sallad till, men det tar ju sån tid att steka!

Någon som har tips på hur jag ska tillaga det i ugnen? vill alltså inte ha massa sås och gratänger och sånt, går väl inte bara att slänga in dom i ungen och låta dom tillagas? eller ?

Tack på förhand!

Kycklingfiléer är ju inte så kul (tycker jag i alla fall). Prova att grilla en hel kyckling i ugnen. Det är inte svårt alls. Kolla in olika recept och ta nåt som verkar enkelt och bra.
Citera
2011-03-22, 10:31
Medlem
asdasdasd111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kycklingfiléer är ju inte så kul (tycker jag i alla fall). Prova att grilla en hel kyckling i ugnen. Det är inte svårt alls. Kolla in olika recept och ta nåt som verkar enkelt och bra.

kul och kul, jag tycker det är protein rikt och passar bra in till lunch, 1-1.5 kyckling-file och massa sallad är min standard lunch på jobbet och funkar bra, men hade inte varit fel att slänga in filéer i ungen och låta det sköta sig mer eller mindre själv
Citera
2011-03-22, 10:55
Medlem
kungsmeks avatar
Var kan jag köpa gasväv och/eller cheesecloth? Är de samma sak? Jag tror inte det.
Gasväven tänkte jag ha över burkar för att gro groddar, cheesecloth för att göra boquet garni och dylikt.
Citera
2011-03-22, 21:48
Bannlyst
Citat:
kul och kul, jag tycker det är protein rikt och passar bra in till lunch, 1-1.5 kyckling-file och massa sallad är min standard lunch på jobbet och funkar bra, men hade inte varit fel att slänga in filéer i ungen och låta det sköta sig mer eller mindre själv
På med olivolja, vitlök och lite kryddor. 200 grader i 30 minuter. Skär igenom den tjockaste och kola att den inte är blodig.
Citera
2011-03-22, 22:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsmek
Var kan jag köpa gasväv och/eller cheesecloth? Är de samma sak? Jag tror inte det.
Gasväven tänkte jag ha över burkar för att gro groddar, cheesecloth för att göra boquet garni och dylikt.
Jag använder ett durkslag när jag groddar, istället för väv alltså. Det finns även anpassade burkar att köpa.
Citera
2011-03-22, 22:12
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag använder ett durkslag när jag groddar, istället för väv alltså. Det finns även anpassade burkar att köpa.

Durkslag? Sätter över glasburkarna och skakar av eller?

Yeah, burkarna har jag sett, men det tryter lite med ekonomin un, och de går ju inte att använda till så mycket annat.
Citera
2011-03-22, 22:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Durkslag? Sätter över glasburkarna och skakar av eller?

Yeah, burkarna har jag sett, men det tryter lite med ekonomin un, och de går ju inte att använda till så mycket annat.
Har en stor glasburk som jag ställer upp och ner på diskbänken med durkslaget under. Ha eventuellt en handduk över. När jag groddar småfrön så har jag bara glasburken, sköljer några gånger per dag och har den på diskbänken åt rätt håll, ibland med en handduk över. Jag är inte så noga, det brukar bli gott hur jag än gör.
Citera
2011-03-23, 08:34
Medlem
asdasdasd111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
På med olivolja, vitlök och lite kryddor. 200 grader i 30 minuter. Skär igenom den tjockaste och kola att den inte är blodig.

Ahaa så jag lägger dom bara i en form och häller på lite olja, vitlök och kryddor eftersmak? Precis ett sånt tips jag sökte
Citera
2011-03-23, 08:42
Medlem
Citat:
Ahaa så jag lägger dom bara i en form och häller på lite olja, vitlök och kryddor eftersmak? Precis ett sånt tips jag sökte
Japp. Jag skulle dock köra på lägre temperatur längre tid. Dra på grillen mot slutet och flytta upp dom om du vill ha yta.
Citera
2011-03-23, 08:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Apoteket?

~Paul~
Citera
2011-03-23, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Använd inte "Extra Vergine" eller "Vergine" olivolja om du vill bevara kycklingens diskreta smak.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in