Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-01, 09:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbusen
käkat på ett thaihak på södermalm ett par ggr och fastnat för rätten som de kallade för Malaysia Curry Porky

någon som har en ide på ingredienser och mått.
socker
chilli
curry
??
Tyvärr är bilden så stor att min burk vägrar visa den. När det gäller maträtter ätna på diverse krogar så är det i det närmaste omöjligt att veta de exakta mängdförhållandena utan att tala med kocken .

Det finns självklart generella recept som man kan utgå ifrån och först därefter anpassa smaken till sin egen gom.

~Paul~
Citera
2010-08-04, 07:06
Medlem
Snövits avatar
Om man serverar västerbottenpaj med löjrom hur mycket löjrom per person bör man ha så det inte blir massa över men samtidigt inte snålt?

När jag och sambon äter löjromstoast brukar ca 60 gram bli rätt bra till en förrätt men räcker 20 eller kanske t.o.m. 10 på pajen?
Citera
2010-08-04, 08:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Om man serverar västerbottenpaj med löjrom hur mycket löjrom per person bör man ha så det inte blir massa över men samtidigt inte snålt?

När jag och sambon äter löjromstoast brukar ca 60 gram bli rätt bra till en förrätt men räcker 20 eller kanske t.o.m. 10 på pajen?
Hur stor är pajen?

~Paul~
Citera
2010-08-04, 08:16
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hur stor är pajen?

~Paul~

Det är många pajer till många personer så alla ska få varsin liten triangel 4 cm i bakkant kanske. Det är en förrätt.

Jag gjorde rödvinssmöret men jag tyckte vinet smakande lite beskt när jag smakade på bara det kokta. Smöret smakande bättre men ska prova det på en bit kött för att kunna säga säkert. Jag kokade det först kanske 10 minuter men var tvungen att stänga av och ta dottern sen och vågade inte lämna plattan på så jag kokade det igen sen typ 10 minuter till. Kan det bli fel av det?
Senast redigerad av Snövit 2010-08-04 kl. 08:19.
Citera
2010-08-04, 08:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det är många pajer till många personer så alla ska få varsin liten triangel 4 cm i bakkant kanske. Det är en förrätt.

Jag gjorde rödvinssmöret men jag tyckte vinet smakande lite beskt när jag smakade på bara det kokta. Smöret smakande bättre men ska prova det på en bit kött för att kunna säga säkert. Jag kokade det först kanske 10 minuter men var tvungen att stänga av och ta dottern sen och vågade inte lämna plattan på så jag kokade det igen sen typ 10 minuter till. Kan det bli fel av det?
I så fall skulle jag ta ca 15 g.

Hm, svårt att säga vad som gick fel. Det kan ju bero på själva vinet men också på tekniken. 20 minuter borde ha räckt. Men i o f så kan det ändå bero på det eftersom du stängde av plattan mellan de två omgångarna. Kanske skulle du ha kört sammanlagt något längre.

~Paul~
Citera
2010-08-04, 16:18
Medlem
Snövits avatar
Citat:
I så fall skulle jag ta ca 15 g.

Hm, svårt att säga vad som gick fel. Det kan ju bero på själva vinet men också på tekniken. 20 minuter borde ha räckt. Men i o f så kan det ändå bero på det eftersom du stängde av plattan mellan de två omgångarna. Kanske skulle du ha kört sammanlagt något längre.

~Paul~

Ja 15 blir nog ok jag tar i lite när jag köper så får jag frysa in om det blir över när det läggs upp. Vinet borde inte ha varit fel på Penfolds box och den är ju ok och den var inte gammal. Jag gjorde bara en testsats så jag får prova igen när jag har sambon hemma så dottern inte avbryter matlagningen.
Citera
2010-08-04, 16:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja 15 blir nog ok jag tar i lite när jag köper så får jag frysa in om det blir över när det läggs upp. Vinet borde inte ha varit fel på Penfolds box och den är ju ok och den var inte gammal. Jag gjorde bara en testsats så jag får prova igen när jag har sambon hemma så dottern inte avbryter matlagningen.
Det kommer säkert att funka! Lycka till!

~Paul~
Citera
2010-08-04, 20:29
Medlem
64550.s avatar
Tänkte käka kycklingsallad i morgon.. visst fan kan jag ta ut en frysen kycklingfilé och ha i kylskåpet under natten utan att den blir dålig eller så?
Citera
2010-08-04, 20:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Tänkte käka kycklingsallad i morgon.. visst fan kan jag ta ut en frysen kycklingfilé och ha i kylskåpet under natten utan att den blir dålig eller så?
Ja, det är nog ingen fara .

~Paul~
Citera
2010-08-05, 00:00
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:

Citat:
Ja, det är nog ingen fara .

~Paul~
Det är väl så man helst ska tina kött?
Citera
2010-08-05, 00:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det kanske tom så att den inte ens blir tinad, beroende på när du ska ha den och hur kallt du har i kylen.
Ur hälsosynpunkt så hade du kunna ha den framme hela natten utan probs.
Citera
2010-08-05, 08:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Det är väl så man helst ska tina kött?
Ja, precis.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera