2026-09-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Såg att ställen kan använda sin egen bandsåg, men de sade inga benflisor, fattar inte hur det ska gå till.
För måste ju bli benflisor, sen att de går ta bort är en annan femma.
Men de sade så när jag googlade.

Annars ett köttsåg eller bågfil, och sen får man nog skrapa bort vissa ytor från vissa rester.

Snyggast blir nog det att göra det i affären.
Och i affären använder de en bandsåg. https://www.expondo.se/royal-catering-koettbandsaag-880-w-1650-mm-10010742
Citera
2026-09-10, 15:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och i affären använder de en bandsåg. https://www.expondo.se/royal-catering-koettbandsaag-880-w-1650-mm-10010742
Min erfarenhet när de använt ett bandsåg och om det nu var det bandsåget du länka.
Det var att det blev en massa benflisor som de fick skrapa av.(Den såg rätt liknande ut helt klart.)
Citera
2026-09-10, 15:37
Medlem
Citat:
Min erfarenhet när de använt ett bandsåg och om det nu var det bandsåget du länka.
Det var att det blev en massa benflisor som de fick skrapa av.(Den såg rätt liknande ut helt klart.)
Alla köttbutiker använder sig av bandsåg. Hur skulle de annars kunna dela på köttet?
Citera
2026-09-10, 15:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Alla köttbutiker använder sig av bandsåg. Hur skulle de annars kunna dela på köttet?
Inget jag sagt emot de inte gör....
Citera
2026-09-10, 15:47
Medlem
Citat:
Inget jag sagt emot de inte gör....
Fick intrycket av att det då blev benflisor i köttet, och att de troligen använde sig av andra metoder.
Citera
2026-09-10, 16:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Fick intrycket av att det då blev benflisor i köttet, och att de troligen använde sig av andra metoder.
Samma/liknande, men kanske de har olika grovlekar på såget de använde i mitt fall.
Men oavsett såg, så bildas alltid restmaterial, men ett riktigt fint så har ju såklart inte många bitar eller några alls.

I mitt fall, så såg jag när de sågade, och det var en mörad clubsteak med ben.
Där var det en satans massa rester av såget.
Citera
2026-09-10, 16:39
Medlem
Citat:
Samma/liknande, men kanske de har olika grovlekar på såget de använde i mitt fall.
Men oavsett såg, så bildas alltid restmaterial, men ett riktigt fint så har ju såklart inte många bitar eller några alls.

I mitt fall, så såg jag när de sågade, och det var en mörad clubsteak med ben.
Där var det en satans massa rester av såget.
Jag har aldrig varit med om benbitar i mitt kött. Även de som styckar innan butik använder sig av bandsågar. Inte en aning om vad man skulle använda sig av annars? Någon lasermaskin?
Citera
2026-09-10, 17:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har aldrig varit med om benbitar i mitt kött. Även de som styckar innan butik använder sig av bandsågar. Inte en aning om vad man skulle använda sig av annars? Någon lasermaskin?
Jo, de sågar och sen rensar med ett verktyg och få bort spillmaterialet från såget.
Det är vad jag har sett de göra.

Och det var lite fascinerande att ha seett, hur det var lite gulvitt sörja på köttet, och sen bara rent och fint kött efter ett gäng dragande på något som såg ut som en isskrapa, fast i en halvmåne istället och såklart bara bladet och resten var ett hål.
Som en halvmånepepparkakersform med skaft.
Citera
2026-09-10, 20:24
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag behöver klyva märgben (som jag tänker gratinera). Hur bär man sig åt för att få det snyggt?
Om jag antar att du har längre benbitar du vill klyva på längsen? (Du vet om vi ska hjälpa är detaljerna viktiga. Int bara släng ur dig saker.) En fintandad såg som ändå tar, en finsåg av typen Japan-såg, för DIY? Bara se till att benet är kallt så märgen stannar kvar, inte är geléig. -- är en educated guess från min sida.
Citera
2026-09-10, 21:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Såg att ställen kan använda sin egen bandsåg, men de sade inga benflisor, fattar inte hur det ska gå till.
För måste ju bli benflisor, sen att de går ta bort är en annan femma.
Men de sade så när jag googlade.

Annars ett köttsåg eller bågfil, och sen får man nog skrapa bort vissa ytor från vissa rester.

Snyggast blir nog det att göra det i affären.

Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Om jag antar att du har längre benbitar du vill klyva på längsen? (Du vet om vi ska hjälpa är detaljerna viktiga. Int bara släng ur dig saker.) En fintandad såg som ändå tar, en finsåg av typen Japan-såg, för DIY? Bara se till att benet är kallt så märgen stannar kvar, inte är geléig. -- är en educated guess från min sida.
Ja, klyva på längden. Tänkte att man kan få benen att spricka längs fibrerna, men det kanske inte går?
Blir det inte sågspån av ben i märgen om man sågar?
Citera
2026-09-10, 21:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, klyva på längden. Tänkte att man kan få benen att spricka längs fibrerna, men det kanske inte går?
Helt med dig och på längden.
Min lilla erfarenhet är att om man sågar i kött och ben, så blir det rester från såget eller vad man nu använder.
Enda jag kan se inte ger rester, och det är om man klyver.
Men även där blir det mest troligt något, men mycket enkelt att få bort pga det är inte mycket alls.
Sen tror jag det är svårt att klyva, misstänker att det blir inte två lika delar längre.
Dock sen ska jag säga aldrig testat, men kanske vi har någon som just testa klyva.

Men när man sågar, oavsett om man har grovt eller fint klinga, så blir det rester.
Men sett det flera ggr i Triple D och på längden, jag gissar på att de har rensat bort resterna av såget med som jag sade innan.
Och typ av en pepparkaksform som en halvmånde med skaft, och helt enkelt tagit bort det.
Sen kan ljummet vatten fungera också tror jag, aldrig testat.

Så ja, "sågspån" måste ske, fint såg, mer gegga, grovt såg flisor är vad jag ser framför mig och med min erfarenhet med detta.
Citera
2026-09-11, 23:13
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
spricka längs fibrerna, men det kanske inte går?

Är inte ben gjorda så att de inte spricker på nån ledd alls? Att fibrerna binder både kors & tvärs. Vore ju evolutionärt riktigt.
Citat:
svårt att klyva … "sågspån" måste ske, fint såg, mer gegga, grovt såg flisor är vad jag ser framför mig och med min erfarenhet med detta.
Sågspån jo, men det kan man ju äta / tugga utan att knäcka en tand. Fin/grov: jag nämnde ju också en av de finast-tandade av sågar. "Japan"-såg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in