2023-06-26, 12:07
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kallas oftast silduk på svenska, men finns även som ostduk i en del butiker på nätet.

Att du inte får så många träffar beror nog på att det inte är en särskilt vanlig sak att använda.

Jag hittade nu när jag sökte på silduk. Tack!
Citera
2023-06-29, 04:55
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag tror användaren pratar om den smakförändring som sker med potatis i frysen.
Vissa former ser man bara en liten sådan, och vid rejäl uppvärmning så kan en del av denna försvinna.

Potatis är nått jag aldrig fryser in pga detta, enda är raggmunkar som klarar sig rätt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Potatis blir väl vidrig när man fryser den eftersom det är nåt med stärkelsen som blir knas? Vattnigt och jävligt.

Jajustja, stärkelsen kristallerar om. Hmm, jag har läst att den åtminstone blir mycket långsammare om man har den djupfryst (till skillnad från mindre djupt frys i frysfack). Jo: temperaturområdet -8 – +8 är illa. https://en.wikipedia.org/wiki/Retrogradation_(starch)
Alltså spelar frys&tin-tider också roll, så frys in i tunna lager (& på med snabbfrysning), sen kan du arrangera om + skippa tina, laga direkt.
Hoppas det kan funka för dig. (Annars var mitt tillagningstips att hacka pytt, tror det känns mindre i småbitar.)
Citera
2023-06-29, 05:05
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
H*n frågar efter hur man ska göra med smaken som potatis får i frysen som är mindre angenäm.
Tycker nog inte en fryst potatisgratäng blir sämre av att frysas. Och frysta pommes blir riktigt bra om man friterar dem.

Så jag kanske har missat problemet.
Citera
2023-06-29, 06:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tycker nog inte en fryst potatisgratäng blir sämre av att frysas. Och frysta pommes blir riktigt bra om man friterar dem.

Så jag kanske har missat problemet.
Det är ett känt problem att potatis får smakförändringar i frysen.
Citera
2023-06-29, 06:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det är ett känt problem att potatis får smakförändringar i frysen.
Okej. Inget jag varit med om gällande tillagat potatis som exemplen jag skrev. Du kanske tänker på typ kokt?
Citera
2023-06-29, 06:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej. Inget jag varit med om gällande tillagat potatis som exemplen jag skrev. Du kanske tänker på typ kokt?
Jag gett upp frysa potatis, men vet att det finns mycket råd kring detta på internet.
Vet att tex Aftonbladet har artiklar om detta säkerligen typ 6ggr om året och saker som inte blir bra att frysa.
Personligen undviker jag frysa potatis helt, enda är raggmunkar, men även där kan man känna av denna smakförändring i bakgrunden.
En rejäl uppvärmning i mikron gör det lite bättre där.

Men uppenbarligen gör dom nått som får potatisen inte smaka så på den som ska ugnsbakas eller friteras och påsar man köper i sin livsmedelsbutik.
Men aldrig engagerat mig i den biten vad de gör.

Men det var detta den användaren frågade om, det var mest det jag ville ha sagt, då du bemötta frågor som inte var frågan.
Citera
2023-06-29, 06:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag gett upp frysa potatis, men vet att det finns mycket råd kring detta på internet.
Vet att tex Aftonbladet har artiklar om detta säkerligen typ 6ggr om året och saker som inte blir bra att frysa.
Personligen undviker jag frysa potatis helt, enda är raggmunkar, men även där kan man känna av denna smakförändring i bakgrunden.
En rejäl uppvärmning i mikron gör det lite bättre där.

Men uppenbarligen gör dom nått som får potatisen inte smaka så på den som ska ugnsbakas eller friteras och påsar man köper i sin livsmedelsbutik.
Men aldrig engagerat mig i den biten vad de gör.

Men det var detta den användaren frågade om, det var mest det jag ville ha sagt, då du bemötta frågor som inte var frågan.
Jo, att frysa potatis kanske Aftonbladet årligen har artiklar om, men jag har nog aldrig sett att de har något om färdiga rätter med fryst potatis. Alltså att rätterna med potatis är frysta efter att de tillagats.

Som svar på frågan. Gratäng och rätter som Jansson fungerar i mitt tycke utmärkt att frysa. Hel kokt potatis nono.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-06-29 kl. 06:42.
Citera
2023-06-29, 06:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo, att frysa potatis kanske Aftonbladet årligen har artiklar om, men jag har nog aldrig sett att de har något om färdiga rätter med fryst potatis. Alltså att rätterna med potatis är frysta efter att de tillagats.

Som svar på frågan. Gratäng och rätter som Jansson fungerar i mitt tycke utmärkt att frysa. Hel kokt potatis nono.
Kan vara fettet som hjälper att försegla detta.
Jag har för mig de har adresserat även pommes och klyftpotatis.

Jag känner av smakförändringen även på gratäng och janssons, för morsan gillade frysa in janssons och där kände jag det med.
Men det är inte alls så illa som på vissa andra saker.

Det var dock hans fråga.
Citera
2023-07-09, 20:09
Medlem
Nihennas avatar
Vad kan jag ha gjort för fel med fläskläggen? Vanligtvis så brukar den vara rosa till färgen när jag är klar, men nu var den brun, som kött brukar vara efter att ha kokat den.

Enda skillnaden jag gjorde mot hur jag brukar var att jag köpte i saluhallen då jag ändå var där, och att han styckade den i bitar istället för att jag lade i ett helt lägg som jag brukar med den butiksköpta.

Smakade lite annorlunda också. Fortfarande gott, men på ett annat sätt än vad jag är van med.
Citera
2023-07-09, 20:11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vad kan jag ha gjort för fel med fläskläggen? Vanligtvis så brukar den vara rosa till färgen när jag är klar, men nu var den brun, som kött brukar vara efter att ha kokat den.

Enda skillnaden jag gjorde mot hur jag brukar var att jag köpte i saluhallen då jag ändå var där, och att han styckade den i bitar istället för att jag lade i ett helt lägg som jag brukar med den butiksköpta.

Smakade lite annorlunda också. Fortfarande gott, men på ett annat sätt än vad jag är van med.
Om den innehåller salpeter så blir den fint rosa. Kanske saluhallen inte tillsätter det? Antar att det var rimmat.
Citera
2023-07-09, 20:22
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Om den innehåller salpeter så blir den fint rosa. Kanske saluhallen inte tillsätter det? Antar att det var rimmat.
Aaah, kan vara därför. Vet ärligt talat inte om det var rimmat. Tyckte inte det var så salt som det brukar i smaken, så det kanske helt enkelt bara var lägget i sin naturliga form.
Citera
2023-07-09, 20:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Aaah, kan vara därför. Vet ärligt talat inte om det var rimmat. Tyckte inte det var så salt som det brukar i smaken, så det kanske helt enkelt bara var lägget i sin naturliga form.
Kanske jag idiotförklarar dig? :-)

Du måste väl för fan veta om det är rimmat eller färskt?!

Förlåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in