2021-06-09, 13:39
Bannlyst
Pepparbiff LIDL - hur länge ska dom stekas, hur hög värme?

Har köpt denna

https://i.imgur.com/0o8Suyk.jpg

Ska man skära dessa i skivor? Hur? Direkt på övre eller vid sidan, ska jag salta och peppra mer och hur länge ska dom stekas på vilken värme?

dom går ut i mon, köpte dom för svart en vecka sen...

mvh
Citera
2021-06-09, 13:48
Medlem
xposures avatar
Stek dem som en vanlig biff i den tjockleken?
Citera
2021-06-09, 13:50
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plommone5s
Har köpt denna

Ska man skära dessa i skivor? Hur? Direkt på övre eller vid sidan, ska jag salta och peppra mer och hur länge ska dom stekas på vilken värme?

mvh

vanlig nöt. klara att steka...2 minuter per sida kanske. beroende på hur välstekt du vill ha den. när du steker sista sidan och det sipprar upp rosa köttsaft så är den rosa inuti och klar i min mening
Citera
2021-06-09, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
vanlig nöt. klara att steka...2 minuter per sida kanske. beroende på hur välstekt du vill ha den. när du steker sista sidan och det sipprar upp rosa köttsaft så är den rosa inuti och klar i min mening
så jag behöver ej skära den i skivor 1-2 cm? utan kan bara ta ut dom och steka eller? vilken värme ska jag ha?

tycker du jag ska krydda extra av nåt?
Citera
2021-06-09, 13:54
Bannlyst
tänk på att ta ut köttet ur kylen åtminstone 1 timme innan tillagning för o få det rumstempererat, annars kyler biffen ner din stekpanna. du ska steka på hög värme med rapsolja o en stor klick smör som du öser köttet med. ha gärna lite örter i som ger smak
Citera
2021-06-09, 13:59
Avstängd
Helge.Palmcrantzs avatar
1. Rumstemperatur i 20+ min.
2. Stek den på 8/10 i 2 min på varje sida. Sänk värmen till 4/10 och låt dem ligga 4 min per sida.

De är lite tjockare och av nötinnanlår, så de blir inte som t.ex. rostas. Jag hade nog dragit in dem i ugnen på 150 grader i 10+ min efter #1.

Lite salt och vitlökspulver.
Citera
2021-06-09, 14:19
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
så jag behöver ej skära den i skivor 1-2 cm? utan kan bara ta ut dom och steka eller? vilken värme ska jag ha?

tycker du jag ska krydda extra av nåt?

Nä det är väl den tjockleken på skivorna??

Möjligtvis salt inget annat.
Medelhög värme, het panna med lite olja så det fräser ordentligt och blir fin stekyta när du lägger i köttet
Citera
2021-06-09, 14:36
Medlem
TheJackets avatar
Jag stekte dom på 3 minuter per sida ungefär och jag tycker det var lite mycket. Skulle säga 2 på varje sida sen kanske nån minut på låg värme
Citera
2021-06-09, 14:52
Medlem
Framtyrs avatar
Har du läst på paketet? Det står på det nämligen..
Citera
2021-06-09, 14:53
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Har köpt denna

mvh

Det beror väl på hur du föredraar dina stekta biffar. Själv äter jag enbart nötköttsskivor som "medium rare" dvs lätt blodiga i mitten med en rosa kantning och en fin stekyta på båda sidor.

Nötkött blir totalt oätbart om det genomsteks.. påminner mest om en stövelsula som haft sex med ett tuggummi.

Lägg ut köttet i rumstemperatur innan så att du inte steker det kylskåpskallt. Peppra..båda sidor lite lätt..Lägg i pannan och salta köttet i pannan..Stek i riktigt smör och ös gärna smält smör över biffen så att den håller sig varm även på ovansidan medans du steker den färdigt.

När det är lätt stekt på båda sidor så att mitten är nästintill "rå" tar du upp biffen och lägger den att vila i ugnen på ca 80-90 grader några minuter.. Då får biffen "lugna ner sig" och temperaturen jämnas ut i köttet..

Servera! Gott vin är ett måste.
Citera
2021-06-17, 14:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Finns det goda gröna oliver på burk? Gillar spänstiga gröna och svarta. Brukar köpa över disk. Finns det motsvarande goda i konservhyllan?
Citera
2021-06-18, 19:08
Medlem
Är svarta bönor och svarta sojabönor samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in