Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-21, 10:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Det står ca 4 veckor på Kefiren, och en dryg vecka kortare på A-filen. Det är även angivet att de håller längre än vad det står på förpackningen, precis som du skriver. Tack igen.
Jag vet inte hur mycket längre de håller, men månader oöppnat skulle jag gissa.
Öppnat säkert månad över, det har lite med om nån skit kommer in, men det håller länge dessa produkter.
Citera
2022-10-22, 17:04
Medlem
Sereenas avatar
Syrade mejeriprodukter håller väldigt bra om man bara ser till att bibehålla kylkedjan (ie inte låta dom stå framme på bordet medan man äter mm) och att inte introducera en massa nya bakterier (ie inte dricka direkt från tetran, och att använda ren sked för saker i burk tex gräddfil).
Citera
2022-10-22, 21:36
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Syrade mejeriprodukter håller väldigt bra om man bara ser till att bibehålla kylkedjan (ie inte låta dom stå framme på bordet medan man äter mm) och att inte introducera en massa nya bakterier (ie inte dricka direkt från tetran [ooops ] , och att använda ren sked för saker i burk tex gräddfil).

[tillagt av mig]
Riktigt bra tips. Tack.
Citera
2022-10-25, 19:59
Medlem
Är vetemjöl bästa ingrediensen vid redning av sås?
Citera
2022-10-26, 19:06
Medlem
Grooms avatar
Nån som vet var man kan handla bra kvalité livsmedel och mjöl för billig peng, nu när allt verkar stiga riktigt högt?

Jag kollar på t ex på: Matpriskollen
Citera
2022-10-26, 22:27
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Är vetemjöl bästa ingrediensen vid redning av sås?
Det mest uppenbara alternativet är majsstärkelse. Vetemjöl ska kokas i flera minuter för att få bort smaken -- majsstärkelse är redan neutralt. Dessutom löper man inte risk för att nån med glutenintolerans inte kan äta maten, om det är relevant. Man behöver jämförbara mängder av dem för att uppnå samma redningsgrad. Däremot är majsstärkelse betydligt dyrare.

Men du kan reda med grönsaker, förslagsvis potatis, eller grädde eller ost också. Potatis och grädde är svaga redningsmedel, men ost är kraftigt, och tillsätts riven när du lagat färdigt såsen så det bara smälter i eftervärmen.
Citera
2022-10-27, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Det mest uppenbara alternativet är majsstärkelse. Vetemjöl ska kokas i flera minuter för att få bort smaken -- majsstärkelse är redan neutralt. Dessutom löper man inte risk för att nån med glutenintolerans inte kan äta maten, om det är relevant. Man behöver jämförbara mängder av dem för att uppnå samma redningsgrad. Däremot är majsstärkelse betydligt dyrare.

Men du kan reda med grönsaker, förslagsvis potatis, eller grädde eller ost också. Potatis och grädde är svaga redningsmedel, men ost är kraftigt, och tillsätts riven när du lagat färdigt såsen så det bara smälter i eftervärmen.

Super! Riktigt bra tips. När jag läst ditt inlägg kom jag att tänka på att jag följde ett recept en gång som uppmanade mig att spara vatten från pastakokning för att reda med.
Citera
2022-10-27, 08:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Nån som vet var man kan handla bra kvalité livsmedel och mjöl för billig peng, nu när allt verkar stiga riktigt högt?

Jag kollar på t ex på: Matpriskollen

Kolla om du har en reko ring i närheten. Vi köper där. Perfekt att köpa direkt från bönderna. Billigast och bäst kvalité.
Citera
2022-10-27, 14:41
Medlem
Jonipoons avatar
Jag ska göra hamburgare på blandfärs ikväll, hur ska jag göra för att få högre fetthalt i köttet? Räcker det verkligen bara med att blanda i ett ägg med lite ströbröd för att få liknande känsla som högrev?
Citera
2022-10-28, 13:14
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Super! Riktigt bra tips. När jag läst ditt inlägg kom jag att tänka på att jag följde ett recept en gång som uppmanade mig att spara vatten från pastakokning för att reda med.
Ja, pasta utsöndrar en del av sin stärkelse i kokvattnet, men det är små mängder så det är återigen ett svagt redningsmedel.

Det är förmodligen uppenbart, men kan tillägga att man hanterar potatisen på samma sätt som om man gör mos när man reder med den -- använd föredragsvis mjölig, koka den riktigt mjuk och mosa den. Tillsätt sen moset till din sås.
Citera
2022-10-31, 09:13
Medlem
Nihennas avatar
Finns det något sätt att sila igenom sås så att den blir len som är enklare än att hålla på att trycka och röra runt med en träslev?

Gjorde indisk gryta igår där jag hade mixat såsen med tomater, cashewnötter och kryddor, och när allt var mixat så var det ju visserligen en sås, men inte en len sådan. Jag brukar då hälla i en sil och börjar veva runt med en träslev tills dess att det bara finns kvar lite rester som är för stora för silens hål.
Problemet är att det tar ett jäkla tag och är som ett tungt träningspass nästan >.<

Finns det något lättare sätt?
Citera
2022-11-06, 15:20
Medlem
Om jag har ett päron. Nedkylt, fint och friskt.

Jag vill dricka det.

På vilket sätt kan jag göra päronet drickbart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in