Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-05, 04:39
Medlem
TeleporteraTalibans avatar
Vart kan man köpa "bra" råvaror och specifikt då kött?
Alltid när man kollar typ guider/recept eller youtube klipp på hur man ska tillaga en köttbit på bästa sätt så tjatas det alltid om att det allra viktigaste är att man köper kött av riktigt bra kvalité och inte sånt där vakuumförpackat "skräp".
Men vart och hur får man tag i bra kvalitetskött om man bor på en lite mindre ort? När jag går till mitt lokala ica maxi har dom ju bara sånt vakuumförpackat kött och jag känner ingen slaktare. Går det verkligen inte att få tag på i "vanliga" affärer?
Citera
2020-02-05, 04:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeleporteraTaliban
Vart kan man köpa "bra" råvaror och specifikt då kött?
Alltid när man kollar typ guider/recept eller youtube klipp på hur man ska tillaga en köttbit på bästa sätt så tjatas det alltid om att det allra viktigaste är att man köper kött av riktigt bra kvalité och inte sånt där vakuumförpackat "skräp".
Men vart och hur får man tag i bra kvalitetskött om man bor på en lite mindre ort? När jag går till mitt lokala ica maxi har dom ju bara sånt vakuumförpackat kött och jag känner ingen slaktare. Går det verkligen inte att få tag på i "vanliga" affärer?

Konstigt, för det är inget fel på vakuumförpackat kött. Tvärtom, det hinner bara möra sig mera i förpackningen. Bäst är det vanligen på sista förbrukningsdagen eller dagen efter.

Men du kan ju googla på "gårdsförsäljning kött" nära din ort.
Citera
2020-02-05, 05:18
Medlem
TeleporteraTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Konstigt, för det är inget fel på vakuumförpackat kött. Tvärtom, det hinner bara möra sig mera i förpackningen. Bäst är det vanligen på sista förbrukningsdagen eller dagen efter.

Men du kan ju googla på "gårdsförsäljning kött" nära din ort.

Kanske inte specifikt just vakuumförpackat men att man ska undvika att köpa sånt förpackat kött som man kan hitta som standard i de större mataffärerna. Att det skulle vara av sämre kvalité.
Citera
2020-02-05, 05:28
Medlem
ArthurFlecks avatar
En sån där matpaj från Coop, med kyckling och bacon i, som har tinats upp och som förvarats i kylen i tre dagar, är det no-no att värma den nu i ugnen och äta den, eller är det safe och kommer eventuella bakterier som uppkommit ändå att förgås genom tillagningen/uppvärmningen till 220 grader i ugnen?
Citera
2020-02-05, 05:45
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
En sån där matpaj från Coop, med kyckling och bacon i, som har tinats upp och som förvarats i kylen i tre dagar, är det no-no att värma den nu i ugnen och äta den, eller är det safe och kommer eventuella bakterier som uppkommit ändå att förgås genom tillagningen/uppvärmningen till 220 grader i ugnen?

Inga problem om den legat i kylen hela tiden. Bara att smaska på!
Citera
2020-02-05, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurk69
Ahh.. har alltid tänkt buljongtärningar som saltbomber och därför varit försiktig så det inte blir för salt. Och saknas det sälta tillsätter jag med vanligt salt istället har jag tänkt.

Hade i en stor gul lök, enda jag hade hemma.

Så mitt problem borde inte vara för lite ingredienser, utan för lite av ingredienserna jag redan använder? Det låter rätt rimligt när jag tänker efter.

Har snart puttrat i 3 timmar. Smakade av nyss och nog fan har den växt till sig, saknades dock salt. Saltade lite, blev bättre. Saltade lite till, blev bättre men lite för salt. Det saknas smaker, men jag kan inte sätta fingret på vad jag behöver för att få en "fyllig" smak. Mer av allt antagligen.

Jag tycker att det viktiga är att balansera syra och sälta. En liten aning vinäger kan hjälpa. Någon deciliter vin är inte heller fel. Italienare brukar ha en aning socker i tomatsåser. Det kan vara stor skillnad i smaken på olika sorts tomater, provsmaka. Själv brukar jag köpa billiga tomater när det är säsong och stoppa i frysen. Mycket godare än burktomater.

Som min gamla mor brukade säga: det blir inget gott av ett om man inte har gott i ett.
Citera
2020-02-05, 21:20
Medlem
MrBraxs avatar
Hur kan jag få reda på baskunskaper om mat? Om vad som funkar till vad? Typ köttbullar och makaroner, linser och ris, osv. Alltså det mest basic som går, tydligen verkar alla kunna detta men jag har ingen jävla aning, måste få mer variation i maten. Max ett par ingredienser alltså.
Citera
2020-02-05, 21:33
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Hur kan jag få reda på baskunskaper om mat? Om vad som funkar till vad? Typ köttbullar och makaroner, linser och ris, osv. Alltså det mest basic som går, tydligen verkar alla kunna detta men jag har ingen jävla aning, måste få mer variation i maten. Max ett par ingredienser alltså.

Finns grundläggande kokböcker, t.ex. Rutiga Kokboken, låna på bibblan. Annars youtube, "hemkunskap för vuxna", m.fl.
Citera
2020-02-05, 21:43
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnisseiskogen
Finns grundläggande kokböcker, t.ex. Rutiga Kokboken, låna på bibblan. Annars youtube, "hemkunskap för vuxna", m.fl.
Ja alltså kokböcker vet jag inte, de är nog mer avancerade än vad jag är ute efter. Mer praktiskt liksom.
Citera
2020-02-05, 23:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja alltså kokböcker vet jag inte, de är nog mer avancerade än vad jag är ute efter. Mer praktiskt liksom.
Hur då "praktiskt"? Det går ju inte att tala om för andra vad de ska tycka är gott, eller hur? Kan du göra en macka själv? Vad har du i så fall på den? Hur väljer du pålägg?
Skulle du lägga kall lutfisk med rödbetor på en macka? Om inte, varför? Förmodligen för att du får en smakbild i huvudet och konstaterar att det där blir nog fan inte gott.

Matlagning är inte bara recept, det är en förståelse för principer och metoder, och det är egentligen bara att laga mycket mat och prova sig fram. Om du kollar på t.ex. Sveriges mästerkock när de kan få en "mystery box" eller ett tema och en bestämd råvara som de skall skapa en maträtt av, då är recept liksom inte anpassningsbart, utan det gäller att kunna komponera smakbilder snabbt.

Tips är att kolla på matlagning och att läsa kokböcker/recept för att få en grundförståelse.
Citera
2020-02-06, 01:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja alltså kokböcker vet jag inte, de är nog mer avancerade än vad jag är ute efter.
Men i kokböcker kan du få tips om vad man serverar till vad. Även om du inte lagar de köttbullar de har recept på, så får du förslag på vad som kan serveras till. Då kan du även servera dina köpta köttbullar på samma sätt.
Citera
2020-02-06, 06:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Låter som du vill lära dig göra mat själv och hitta på?

Om det är så, så finns ju två val, lär dig själv eller titta på recept och experimentera med deras uppbyggnad för förstå hur de är uppbyggda.

Mitt sätt jag har för mat, det är tänka på hur det smakar med de ingredienser man har framför sig, och vad dessa kan passa till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in