Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-24, 17:51
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Jag brukar säga att "handla bara när du är hungrig, det blir lite dyrt, men du får mycket godsaker med dig hem".

Angående gravlax: i många recept står det att det är jätteviktigt att inte minska ner på socker och salt. Annars kan matförgiftning uppstå. Ändå står det olika i många recept. Man kan ju fundera över vem som har rätt.

Om gravlax är någonting du äter extremt ofta så är det ju bra att hitta alternativ. Eller så kan du ha i bara lite socker och sedan äta mindre portioner. Om du nu tål honung bättre så ska väl det kunna fungera hur bra som helst.

Jag har diabetes light och käkade LCHF i några år. En del mat, speciellt julmat var hopplöst att få till utan socker. Jag upplevde ändå att om man skötte sig bra till vardags tålde man socker bättre än man gjort tidigare, men bara vid enstaka tillfällen.

Min rekommendation är att du testar med en tredjedel av det socker du brukar använda. Du kan möjligen snegla på finska recept, där är gravlaxen mindre söt än i Sverige.

Socker plus tid kan ibland ge en syrligare smak. Kanske några droppar citron är vägen framåt. Eller så kan du ju göra cheviche i stället!

Tackar för all tips och råd, jag körde nu med massa grovsalt i peppar, dill, ingefära och några skvättar soya efter tips av en kompis få se om det blir bra, jag kan äta socker då och då men undviker helst då man har tarmsjukdom magen fungerar bättre utan socker och spannmål

Jag kanske får ta och steka laxbiten ikväll istället, grava får man nog göra när man är bättre förberedd.

Ja alla dessa olika recept kan vara förirrande och ställa dit för. såg finsk recept nyss mindre socker där som du sa.
Har annars fryst in resten på ca 1kg
Senast redigerad av EastClintfood 2019-09-24 kl. 17:59.
Citera
2019-09-24, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Tackar för all tips och råd, jag körde nu med massa grovsalt i peppar, dill, ingefära och några skvättar soya efter tips av en kompis få se om det blir bra, jag kan äta socker då och då men undviker helst då man har tarmsjukdom magen fungerar bättre utan socker och spannmål

Det låter smarrigt!
Ha gärna citron- eller limesaft i din rimning, det bidrar till tillagningen.
Citera
2019-09-24, 18:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det låter smarrigt!
Ha gärna citron- eller limesaft i din rimning, det bidrar till tillagningen.

Får kolla om man har citron/lime kvar, hade käkat i fyllan en massa konstiga blandningar, all brieost, mozzarella och räkor är slut. minns bara att kissen blev skogstokig och jamade på fan när räkorna var framme och man skulle skala av en tredje del fick han.. jäkla snyltgäst
Citera
2019-09-24, 19:04
Bannlyst
Citat:
Får kolla om man har citron/lime kvar, hade käkat i fyllan en massa konstiga blandningar, all brieost, mozzarella och räkor är slut. minns bara att kissen blev skogstokig och jamade på fan när räkorna var framme och man skulle skala av en tredje del fick han.. jäkla snyltgäst

Min kattjävel är likadan.
Kom hem från jobbet och såg fram emot att smaska på mina sista grillchips.
Katten hade ätit upp dom och var skogstokig för att det inte fanns mer grillchips hemma.
Och den jäveln gör ingenting för att hjälpa till hemma, absolut ingenting!
Citera
2019-09-24, 19:07
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Min kattjävel är likadan.
Kom hem från jobbet och såg fram emot att smaska på mina sista grillchips.
Katten hade ätit upp dom och var skogstokig för att det inte fanns mer grillchips hemma.
Och den jäveln gör ingenting för att hjälpa till hemma, absolut ingenting!

hähä

Sköna djur trots allt, min katt kräver fina råvaror. Det gjorde oxå den förra innan han gick bort av ålderdom.. men finsmakare är dom

TANGENTBORDET KRÅNGLAR, HADE RÅKAT SPILLA ÖL PÅ
Senast redigerad av EastClintfood 2019-09-24 kl. 19:10.
Citera
2019-09-24, 19:31
Bannlyst
Citat:

TANGENTBORDET KRÅNGLAR, HADE RÅKAT SPILLA ÖL PÅ

Jävla gottegris.
Citera
2019-09-29, 00:21
Medlem
Någon som beställt kryddor på nätet lite större mängd? Även ute efter senapsfrö och andra saker som inte är så vanligt i butiker till bra pris. Några tips?
Citera
2019-09-29, 12:38
Medlem
Stenad-af-Ograss avatar
Hur ändrar man ett recept från 24cm springform till 12cm springform? Är det så enkelt som att bara halvera allt?
Citera
2019-09-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenad-af-Ogras
Hur ändrar man ett recept från 24cm springform till 12cm springform? Är det så enkelt som att bara halvera allt?

Nej!

Om jag räknat ut rätt så blir halva diametern på formen ett fjärdedels recept.
Citera
2019-09-29, 18:42
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Nej riktigt så enkelt är det inte. Arean i 24cm springform blir 4 gånger så stor som i en 12cm springform. Så du får dela receptet på 4 för att det ska stämma. Sen får du ju även tänka på tiden i ugnen (om det ska in i ugnen såklart) att den kommer att bli förkortad och kanske också sänka temperaturen lite.
Citera
2019-09-29, 21:29
Medlem
Citat:

Jag tänkte lite till. Är det till exempel någon slags paj så stämmer det inte heller med en så enkel uträkning. Det går åt mer pajdeg och mindre fyllning. Uträkningen är inte riktigt lika enkel och beroende av (pajskalets tjocklek (försumbart)) och kantens höjd. Även om man antar att formen är en rak cylinder och antar att pajdegens tjocklek är nära noll.

Botten och eventuellt lock har vid en halvering av diametern en åtgång på en fjärdedel. Omkretsen däremot minskar ju bara med hälften. Man bör alltså veta hur stor del av degen som går åt till botten respektive kant om man ska räkna noga.

Om vi antar att det skall tillverkas klassiska pajer med äppelfyllning och gallerlock med 3 cm hög kant så får vi följande:

Ungefär ett tredjedels recept med pajdeg går åt om du minskar diametern från 24 till 12 cm. Ju mindre pajen blir desto större är andelen pajdeg. Om vi för enkelhetens skull antar att pajdegen är mycket tunn så är det fjärdedels recept som gäller för fyllningen.

Det här kanske är petitesser om man ska baka en paj, men anta att du ska baka 100 st, då är det en fördel att kunna lite enkel matematik.
Citera
2019-09-30, 17:06
Medlem
irrblosss avatar
Gjorde en ragu bolognese eller vad man ska kalla det. Långkok i gjutjärnsgryta i ugnen. Smaken blev bra men köttet väldigt torrt. Det föll isär väldigt lätt, men var torrt. Har jag kört för länge eller för kort? Tror det var i ugnen ca 5-6h, enligt receptet skulle det tillagas 4-5h. Köttet i fråga var högrev. Har haft liknande upplevelser med pulled pork, att det blivit torrt och lite ”segt” att tugga trots att det faller isär bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in