2023-09-09, 17:03
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Det finns många situationer där du inte kan springa från platsen, många bråk är ju trångt läge, en krog t ex eller på en buss eller i tunnelbanan, du kanske behöver försvara någon annan - din fru, dina barn, ska du springa då?

Det duger inte att bara säga springa som svar. Då har man inte tänkt igenom det ordentligt.

Som sagt, i det renaste SJÄLVförsvar, så är det bästa kunskapen.
Är inte stockholmare så tunnelbana försvinner, åker sällan buss. Men visst då ta och bara knocka någon med smäll i templet eller på hakan. Om de skullle gå emot mina barn med våld så skulle jag fullständig berserk.
Citera
2023-09-09, 17:03
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
På youtube ligger denna video ute sen ett år ca:
https://www.youtube.com/watch?v=ACXakVE4l_c

Best Martial Arts for Self Defense Ranked

Kriteriet är typ, vilken kampsport har en nybörjare med 1-2 års träning bäst nytta av som självförsvar.

Betyget är A till F

A: Brottning
A-: Gracie JJ och MMA
B: BJJ, Judo, Muay Thai, Lethwei (burmesisk boxning)
B-: Kickboxning.
C: Boxning.
C-: Capoeira, Ju-jitsu, Karate, Kravmaga, Jeet Kun Do
D-: Aikido, Taekwondo, Filipinska, Wing chun
F: Ninjutsu/Bujinkan, Taichi, Systema

Håller ni med?

Vadå "självförsvar"? Mot vad? Var?
Citera
2023-09-09, 17:07
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Du tror att om en brottare "greppar dig" så räcker det med att du "greppar tillbaka" så är ni i nån slags jämnbördigt läge?

Vad gör du när han bestämmer sig för att slänga dig i backen?

boom!

https://www.youtube.com/shorts/GcC5S1utMvk

Tror du missuppfattat hur de flesta konfrontationer går till.
Antingen så är det fler mot en, där offret ofta suckerpunchas eller så är den som bråkar beväpnad med kniv.
Om det är en enskild person som går till angrepp bär denne troligtvis kniv och kommer hugga gång på gång om det blir clinch.
Om det är flera mot en och personen väljer att greppa eller clincha kommer den andra att göra så också för att låsa upp den andra och få övertag.
Då kommer kompis nr 1 att suckerpuncha dig och kompis nr 2 sparkar in offrets huvud med en fotbollsspark.

Det viktiga är att freda sin fysiska närhet och därför är främst slag och fotarbete viktigt då det smäller när nån kommer in på slagdistans, det är självförsvar.

I den här dagsfärska tråden visas exempel på hur det oftast går till (FB) Video: Afrikan som stal en tants väska blir misshandlad av italienare
Afrikanen gör 2 misstag i videon.
1: han försvarar inte sin fysiska närhet genom att skapa avstånd. Dvs han skulle ha satsat på att springa på direkten, eller boxas och skapa utrymme och antingen springa, boxas och backa samt använda den klassiska boxas bara mot en trots att de är flera taktiken.
2: han försöker greppa den som slår han mest för att låsa upp denne.

Blir belönad med en riktigt fin fotbollsspark i huvudet eftersom han inte kunde självförsvar.
Senast redigerad av Full-Retard 2023-09-09 kl. 17:17.
Citera
2023-09-09, 17:07
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Som sagt, i det renaste SJÄLVförsvar, så är det bästa kunskapen.
Är inte stockholmare så tunnelbana försvinner, åker sällan buss. Men visst då ta och bara knocka någon med smäll i templet eller på hakan. Om de skullle gå emot mina barn med våld så skulle jag fullständig berserk.

Din barn måste väl lära försvara sig själva eller ska du vara med dom dygnet runt livet ut?
Citera
2023-09-09, 17:08
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Vadå "självförsvar"? Mot vad? Var?

Självförsvar mot t ex någon som vill våldta eller misshandla dig.
Citera
2023-09-09, 17:10
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Självförsvar mot t ex någon som vill våldta eller misshandla dig.

Varför tror du att de situationerna är likartade?
Citera
2023-09-09, 17:11
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Din barn måste väl lära försvara sig själva eller ska du vara med dom dygnet runt livet ut?

Givetvis.. men är de så små så finns ingen anledning ta förespråka våld. Välj dina att bejaka kunskap istället så öppnas en annan värld för dina käraste.
Citera
2023-09-09, 17:17
Medlem
Har tränat diverse kampsporter genom åren, bjj, mma, bujinkan och thai. De fåtal hänger jag hamnat i bråk som slutat med slagsmål har det för mig alltid varit mest effektivt med bjj för att snabbt få ett grepp och lugna ner situationen.

Absolut sämst har varit thai. Dels för min egen del då jag skippat mestadels av sparringpassen men också att man oftast hamnar i en skitsituation packad så man har inte riktigt koll på distans utan mest vevar. Mest användbart där har varit intränade försvaret att skydda ansikte och kropp mot slag.

Om man vill vara cool så tror jag thai med mycket mycket sparringpass men det blir jobbig med polisen och förhör. Bäst är bjj och få ett grepp så personen känner sig besegrad och drar. För det är så det oftast slutar, ingen slåss tills den ena ligger död på marken utan när man fått ur sig lite aggression och sen går vidare.
Citera
2023-09-09, 17:34
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuggler
Har tränat diverse kampsporter genom åren, bjj, mma, bujinkan och thai. De fåtal hänger jag hamnat i bråk som slutat med slagsmål har det för mig alltid varit mest effektivt med bjj för att snabbt få ett grepp och lugna ner situationen.

Absolut sämst har varit thai. Dels för min egen del då jag skippat mestadels av sparringpassen men också att man oftast hamnar i en skitsituation packad så man har inte riktigt koll på distans utan mest vevar. Mest användbart där har varit intränade försvaret att skydda ansikte och kropp mot slag.

Om man vill vara cool så tror jag thai med mycket mycket sparringpass men det blir jobbig med polisen och förhör. Bäst är bjj och få ett grepp så personen känner sig besegrad och drar. För det är så det oftast slutar, ingen slåss tills den ena ligger död på marken utan när man fått ur sig lite aggression och sen går vidare.

Det som du beskriver är ju en viss hotnivå men jag förstår vad du menar då det inom den hotbilden fungerat för dig.
Dock så är självförsvar i det yttersta en kamp om liv och död och där är bjj inte optimalt.
Citera
2023-09-09, 17:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
TRAMS! Det finns tusentals trådar om vilka kampsporter som är bäst lämpliga för gatan.

Jag är 1.95m lång och väger 127kg, ungefär 15% kroppsfett och har utövat MMA sedan 7 års ålder. Lyfter 400kg på marklyft utan hjälpmedel och över 200kg på bänkpressen.

Du har ingen aning om vad du pratar om din pajas.

Välkommen till Flashback.
Citera
2023-09-09, 17:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Denfriamannen
TRAMS! Det finns tusentals trådar om vilka kampsporter som är bäst lämpliga för gatan.

Jag är 1.95m lång och väger 127kg, ungefär 15% kroppsfett och har utövat MMA sedan 7 års ålder. Lyfter 400kg på marklyft utan hjälpmedel och över 200kg på bänkpressen.

Du har ingen aning om vad du pratar om din pajas.
Med stor styrka kommer stort ansvar, din pajas. Att diskutera är ett sätt att lära sig, genom tvåvägskommunikation. Att mekaniskt "studera" en yt film är envägskommunikation.
Citera
2023-09-09, 17:56
Avstängd
Bästa självförsvaret är ett vaket tillstånd, uppmärksam på omgivningen och på vilka signaler man skickar ut. Ha kunskap och förmåga beträffande primal psykologi, hur rädsla påverkar vår förmåga att röra oss, se, höra, tänka, riskbedöma. Sen är god sprintförmåga och gymnastikskor bra i dessa lägen, tillsammans med tillräckligt lediga, men inte fladriga eller elastiska kläder, bra bälte så man inte tappar byxorna.

God allmänkondition och förmåga att ta sig över stängsel och hinder är bra, lite parkour typ. God greppstyrka är viktigt. Att ha kortklippt hår är också bra. Att ha en hög tydlig röst är också till hjälp för att påkalla uppmärksamhet. Undvik gränder och gator där bråk förekommer. Byt sida på gatan om du ser "problem", eller vänd om. Försök göra det så det ser naturligt och inte panikartat ut. Ge dig aldrig in på konfrontation, oavsett hur bra du känner dig, oavsett hur bra du är på att slåss, eller hur svag du bedömer din motståndare vara.

Att vara en påfågel med mycket bling bling, vara utåtagerande, uppmärksamhetstörstande, påverkad...detta gör dig snabbt och automatiskt till en måltavla.

Nu har du gjort allt du kunnat men det räcker inte. Du har hamnat mot en vägg, blivit omringad, knuffats omkull och hamnat på mage, rygg, på sidan, är fasthållen i armar eller runt hals, eller annan del av kroppen, av en eller flera personer, någon har hunnit sätta sig på dig, någon håller en kniv mot strupen, riktar pistol mot dig, angriper dig med machete eller trä, har fått smällar och är omtöcknad mm ...

Eller någon du bryr dig om har hamnat i situationen ovan...ett barn, kompis, partner....

Nu finns inga regler längre utan nu gäller överlevnad, fast komihåg att gränsen mellan nödvärn och dråp motsv är inte solklar. Nu gäller explosivitet och att hålla sig på benen, aldrig hamna på marken, undvika hoppsparkar, undvika hörn eller att bli tryckt mot föremål, ställningar osv

Använd det du kan från brottning, bjj, boxning, thaiboxning, mma, krav maga. Ingen disciplin/gren gör dig osårbar. Bra att träna lite olika och känna på.

Kom ihåg att när du avvärjt faran/angreppet finns risken att du blir fälld för misshandel, dråp osv. Alltid bra att skrika "hjälp, han angriper mig, han (eller hon) slår mig, han har kniv" osv medans du jobbar med din antagonist/er... Nuförtiden är tjejer nästan lika ofta de som slåss som killar. Skrikandet hjälper kanske inte för stunden men eventuella vittnen kommer lättare ta ditt parti vid polisförhör om det är du som skriker vid tillfället. Annars kommer vittnen se DIG som angriparen.

Lycka till och ta det lugnt därute.

Ps. Jag skulle föreslå att du tränar boxning, bjj och kravmaga. Har själv bakgrund som instruktör på hög nivå inom militär närkamp/självförsvar.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2023-09-09 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in