2025-06-04, 03:22
Medlem
Kip.Kinkels avatar
När jag gick hem från Muay Thai-träningen idag så träffade vi på en narkotikapåverkad man med psykos i stadsparken. En uteliggare verkade det som. Vi var två personer som tränade kampsport som gick hem tillsammans i svettiga träningskläder. Han slängde ur sig en del glåpord och stirrade i synnerhet på mig. Som om jag gjort honom illa. Jag har aldrig träffat honom förut. Jag och min kompis kunde ha slagit ner honom med lätthet om han blev utåtagerande. Det som gör det hela otäckt är att de flesta personer som honom bär kniv. Ett helt annat ballgame. Jag tror han backade ur eftersom vi var två män i svettiga träningskläder. Det var ändå en trygghet att vi båda visste att vi kunde göra någonting om all de-eskalering gick åt helvete. Förutom att springa.
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2025-06-04 kl. 03:25.
Citera
2025-06-14, 22:39
Medlem
PingPongZongs avatar
Som jag skrivit förut. Kudo. En mix av kyokushin karate och judo. Men tillåtet med full kontakt på hela kroppen. Och eftersom dom har kläder på sig så är det en bättre kampsport för självförsvar än alla dessa kampsporter där man själv och motståndaren bara har kalsonger på sig. Och i självförsvarsdelen av kampsporten så lärs även pungattacker ut. Helt enkelt en jävligt brutal kampsport som skulle få dom flesta kampsportare och flyga runt som trasdockor. Det här med inte ha kläder på sig när man tränar för självförsvar är ju idiotiskt. Ska ni försvara er mot halvnakna män eller?

https://www.youtube.com/watch?v=RMYbUVlbjIM

Takashi Azuma (東孝, Azuma Takashi) (born 1949 in Kesennuma, Japan - 3 April 2021) was the founder of Kūdō[4][5] and the President of the Kudo International Federation. He held a 9th degree black belt in Kyokushin Budokai (awarded by Jon Bluming), a 3rd degree black belt in judo, and a 9th degree black belt in Kūdō.

https://en.wikipedia.org/wiki/K%C5%ABd%C5%8D
Citera
2025-06-14, 22:47
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alforno
Alltså jag ska inte börja slåss på gatan, men är så jävla trött på när man hamnar i en trängd situation och antingen blir man väldigt förnedrad och ska behöva be om ursäkt för att inte få stryk eller också får man några slag.

Jag vill ju inte använda mer våld än va situation kräver, men jag tycker att det är rimligt att sänka den andra killen om man helt oprovocerat får några slag av en full kille i 17-22 ålden (oftast i mina fall).
Våld är inte lösningen på allt. Börja träna 100 meter häck. Det borde räcka för att springa ifrån de flesta och om de ändå orkar hålla ditt tempo så klarar de inte av att flyga över alla hinder längs vägen.
Citera
2025-06-15, 02:08
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Våld är inte lösningen på allt. Börja träna 100 meter häck. Det borde räcka för att springa ifrån de flesta och om de ändå orkar hålla ditt tempo så klarar de inte av att flyga över alla hinder längs vägen.

Tror inte det är en kvinna du citerar. 100 meter häck är ju för kvinnor. 110 meter häck är för män. Men han skulle säkert kunna springa från dom flesta kvinnorna. Även dom som nu är bäst i världen. Men det är ju fusk. Eller det var det förr i tiden. Grekerna tävlade nakna. För undvika fusk. Kvinnor fick inte delta i tävlingarna. De fick inte ens titta på!

Kudo som jag skrev om tidigare. Hittade en jävligt bra video om Kudo. Som även visar och berättar klädernas betydelse. I Kudo utnyttjas verkligen kläderna. Det MMA saknar.

https://youtu.be/QGjIQG1yAHo?t=1
Citera
2025-06-24, 13:37
Medlem
Mma, finns ingen konkurrens ens.

Mma är en blandning av flera grenar och en som tränat mma kommer kanske inte ens vara top 100 i någon av de enskilda grenarna men kommer istället vars en mer komplett fighter med många vapen i sin arsenal.

En boxare har noll chans mot en brottare tex om de hamnar på marken men en boxare som också träna bjj har betydligt större chans
Citera
2025-06-24, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig

100m är alldeles för kort, snarare 400m eller ännu längre.
Kul att springa 100m sen tar man slut i kondisen och blir ikappsprungen.

Springer du 100m på 10 sekunder och jag springer på 15 så kommer du endast vara 25m framför mig i mål, inte alls mycket och skulle faktiskt kunna kasta en kniv på dig och döda dig på det avståndet med lite tur.
Har blivit jagad en del av polisen i min ungdom och då sprang jag 800m på 2.10 vilket är helt okej men inget som är snabbt på något sätt om man jämför med de som tränar distansen.
Ingen polis var någonsin nära att ta mig förutom en enda men han orkade knappt 100m sen drog jag ifrån.

De flesta säger på att springa och har dessutom dålig kondis,så om du kan springa 400m kring minuten springer du nog ifrån 99.99% av alla personer.
Man kanske får träna lite parkett också, verkar väldigt effektiv att kunna hoppa upp på tak, över staket och nerför trappor.
Senast redigerad av herrmojd51 2025-06-24 kl. 13:47.
Citera
2025-06-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alforno
Nu vill jag börja lära mig att försvara mig "på riktigt". Funderar mellan någon asiatisk kampsport eller boxning, tror dock att boxning är lättare att tillämpa och mer effektivt.

Det är inte så att jag vill slå folk på gatan eller nått. Utan jag menar när man stöter på en full idiot en lördag kväll som bara är ute efter att få slåss. Råkat ut för flera stycken sådan i mitt liv och några har slutat med att man åkt några hårda slag utan någon anledning alls, och inte vågat eller vet hur man ska slå tillbaks.

Vad tror ni är bäst?

Mvh alforno

Boxning är rätt hämmande genom att man slår med knytnäven med handskar på sig.
Utan handskar kan du lätt skada händerna rejält.

Men det viktiga är att träna upp reflexer och kunna parera så boxning kan vara bra.

Men då skulle jag rekommendera kickboxning eller MMA istället så du får med sparkar och med MMA kan du lära dig försvara dig om du hamnar på marken.

Vet inte om det finns Krav Maga klubbar fortfarande, men det kan vara effektivt.

Tae Kwando, Ju-Jutsu, Karate kräver mer träning för att behärska och har sina nackdelar.

Men oavsett är vilken kampsport som helst bättre att behärska än inget alls.

Sedan har du alltid löpning som alternativ.
Det bästa är faktiskt att springa ifrån bråkstakar.
Citera
2025-06-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
100m är alldeles för kort, snarare 400m eller ännu längre.
Kul att springa 100m sen tar man slut i kondisen och blir ikappsprungen.

Springer du 100m på 10 sekunder och jag springer på 15 så kommer du endast vara 25m framför mig i mål, inte alls mycket och skulle faktiskt kunna kasta en kniv på dig och döda dig på det avståndet med lite tur.
Har blivit jagad en del av polisen i min ungdom och då sprang jag 800m på 2.10 vilket är helt okej men inget som är snabbt på något sätt om man jämför med de som tränar distansen.
Ingen polis var någonsin nära att ta mig förutom en enda men han orkade knappt 100m sen drog jag ifrån.

De flesta säger på att springa och har dessutom dålig kondis,så om du kan springa 400m kring minuten springer du nog ifrån 99.99% av alla personer.
Man kanske får träna lite parkett också, verkar väldigt effektiv att kunna hoppa upp på tak, över staket och nerför trappor.

Parkett? Parkour?
Citera
2025-06-29, 10:07
Medlem
Dvargvarmes avatar
Två kanaler för bra självförsvar:

http://www.youtube.com/@veeajujitsu

http://www.youtube.com/@UrbanCombatives
Citera
2025-07-04, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Klart en rak höger sänker nästan vem som helst, streetfights handlar egentligen bara om överraskningsmomentet, allt efter det slutar bara med att man hamnar på marken och brottas tills någon hamnar över och bankar den andra i ansiktet tills han/hon slocknar.

Ett ganska vanligt knep är som sagt att prata om något och mitt i meningen dra till en fetinghöger i ansiktet på den andre, personen slocknar, du blir åtalad för misshandel (beroende på vem du slagit ner). För att vara helt säker ska du ta ett par slag först (med vittnen) och sen kan du "försvara" dig. Men då underlättar det om du kan lite kampsporter så du vet hur du ska ta slagen.

Du behöver inte träna boxning för att lotta in en träff i ansiktet på killen. Träna brottning ist ^^ Men ofta räcker det med att säga att du kan xxx så backar en del, ju-jutsu har en del bra moves men det är inte ofta du får tillfälle att göra rundsparkar eller kast när killen flyger på dig ute på gatan.

Brottning ? Tro mig de sista du vill i ett gatubruk är att hamna på marken.

Till TS.
Kör muay thai.
Distans, leversparkar, huvudsparkar, basic boxning, överraskar med ett knä djupt in i revbenet som böjer ner vem som helst, avslutar med en armbåge tvärs över pannan.
Grabben lär se ut som harrypotter med pannan helt slicead.
Citera
2025-07-05, 05:25
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theycallmesharmota
Brottning ? Tro mig de sista du vill i ett gatubruk är att hamna på marken.

Kan fortfarande vara effektivt, nuförtiden med alla mobiler finns det tusentals videos på gatuslagsmål och det är inte ovanligt att folk blir kastade på asfalten och blir knockade av nedtagningen. Men i övrigt håller jag med dig.
Citera
2025-07-07, 19:35
Medlem
Tror en kombo av boxning och bjj är den bästa. Men annars verkar Aikidokillar tro att de kan:

https://www.youtube.com/shorts/2-ismhauGt0

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in