2008-04-09, 11:43
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Jo, det har gjorts många psykologundersökningar på honom. Han är inskriven på barnhab. Där har man konstaterat att han inte har någon utvecklingsstörning och att han INTE bör gå i särskola. Därför jag opponerar mig. Jag är ingen pedagogisk expert, kan bara försöka sålla bland det som alla experter säger. Och det är banne mig inte lätt.
Önskar att det fanns en autism/asperger-grupp men så är tyvärr inte fallet här. Mot ADHDn äter han Ritalin, och det fungerar mycket bra.
Ja, jag vet varken ut eller in. Jag vill att han ska vara glad och känna att han passar in. Samtidigt är jag rädd att jag förvägrar honom chansen att ex läsa på högskolan när han blir äldre om jag går med på att placera honom i särskolan. Han har ju vissa ämnen där han är väldigt duktig.
Önskar att det fanns en autism/asperger-grupp men så är tyvärr inte fallet här. Mot ADHDn äter han Ritalin, och det fungerar mycket bra.
Ja, jag vet varken ut eller in. Jag vill att han ska vara glad och känna att han passar in. Samtidigt är jag rädd att jag förvägrar honom chansen att ex läsa på högskolan när han blir äldre om jag går med på att placera honom i särskolan. Han har ju vissa ämnen där han är väldigt duktig.
Det är väldigt vanligt bland barn med olika grader av autism/asberger att man har vissa ämnen som man är bättre än medeleleverna. Varför vill den nuvarande skolan flytta grabben?
Det som just nu är inne i skolvärlden är att man vill inkludera elever i behov av särskilt stöd i grundskolan med en resursperson. Själv tror jag att stora delar av särkolan kommer att vara avvecklad inom en 10-års period. Detta tror jag även om skolminister Jan Björklund har sagt att han skall kasta Carlbeck-kommitténs utredning i papperskorgen.
Det viktigaste är ändå att se till grabbens bästa för stunden(högskola och dyl. är ju i framtiden).
Sedan är det ju så att man även kan bli utskriven från särskolan...