2008-04-09, 10:40
Medlem
Sudbinas avatar
Min son har en rad funktionshinder; ADHD, motoriska svårigheter, språkstörning, tourettes, autistiska drag. Han har dock ingen utvecklingsstörning.
Nu vill skolan att han ska gå i särskola, och jag känner mig helt förvirrad. Låser man då inte dörrarna för fortsatt utbildning?
Bör han gå i särskola trots att han inte har utvecklingsstörning?

För mig känns det mest som om de försöker "bli av med problemet" genom att skriva in honom i särskolan. Med rätt stöd, och specialundervisning kan min son utan tvekan klara skolan. Men sådant kostar ju pengar.
Till saken hör att han faktiskt är väldigt duktig på vissa ämnen!

Vad tycker ni?
Citera
2008-04-09, 10:45
Medlem
skadusägas avatar
men vad är det för särskola?
vilken typ?
är det kanske bara så att elevgrupperna är mindre för att lättare kunna tillgodose din sons behov?
Citera
2008-04-09, 10:46
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Jag förstår att du är orolig men förmodligen kommer han kunna få en mer anpassad utbildning efter sina behov.
I en vanlig skola skulle han förmodligen bara halka efter och dessutom riskera mobbing från andra elever.
Citera
2008-04-09, 10:53
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Min son har en rad funktionshinder; ADHD, motoriska svårigheter, språkstörning, tourettes, autistiska drag. Han har dock ingen utvecklingsstörning.
Nu vill skolan att han ska gå i särskola, och jag känner mig helt förvirrad. Låser man då inte dörrarna för fortsatt utbildning?
Bör han gå i särskola trots att han inte har utvecklingsstörning?

För mig känns det mest som om de försöker "bli av med problemet" genom att skriva in honom i särskolan. Med rätt stöd, och specialundervisning kan min son utan tvekan klara skolan. Men sådant kostar ju pengar.
Till saken hör att han faktiskt är väldigt duktig på vissa ämnen!

Vad tycker ni?

Med de funktionshindren bör han placeras i särskola.
Kan tänka mig att han stökar runt en hel del i klassrummet till de övriga elevernas förtret.
Varför ska en elevs rätt till utagerande sättas framför en hel klass möjlighet till studiero.
Föräldrar gapar bara om rättigheter men anser sig sällan ha några skyldigheter.
Senast redigerad av Tack för tröjan 2008-04-09 kl. 10:55.
Citera
2008-04-09, 11:04
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadusäga
men vad är det för särskola?
vilken typ?
är det kanske bara så att elevgrupperna är mindre för att lättare kunna tillgodose din sons behov?

Nej, vore det så skulle jag inte alls opponera mig. Jag har själv efterfrågat exempelvis en autismgrupp eller dylikt men något sådant finns tydligen inte i kommunen. Det är en liten kommun.
Citera
2008-04-09, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tack för tröjan
Kan tänka mig att han stökar runt en hel del i klassrummet till de övriga elevernas förtret.
Varför ska en elevs rätt till utagerande sättas framför en hel klass möjlighet till studiero.
Word!

Jag förstår inte TS som inte ser problemet när h*n räknar upp en diagnoslista lång som....jättelång...
Citera
2008-04-09, 11:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Hade detta varit för 20 år sedan hade han placerats på dårhuset (där sådana här farliga individer hör hemma enligt mig) men jag tycker helt klart att han skall gå i särskola. Om han har alla de defekter som du nämner så bör/skall han inte gå i en vanlig skola.
Citera
2008-04-09, 11:07
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tack för tröjan

Nej, han "stökar inte runt". Alla med hans funktionshinder är inte likadana förstår du. Blir så förbannat trött på okunniga idioter som uttalar sig utan att ha kunskapen!!

Han har dessutom i dagsläget ett eget rum han kan gå till när han läser ämnen som kräver mer koncentration. Han stör ingen!!
Citera
2008-04-09, 11:09
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hade detta varit för 20 år sedan hade han placerats på dårhuset (där sådana här farliga individer hör hemma enligt mig) men jag tycker helt klart att han skall gå i särskola. Om han har alla de defekter som du nämner så bör/skall han inte gå i en vanlig skola.

Farliga individer?!
Är du helt sjuk i huvudet eller?

Min son är världens snällaste unge, men han har svårt att koncentrera sig och ta in undervisningen i en stor klass. På vilket sätt gör det honom farlig?
Citera
2008-04-09, 11:12
Medlem
H.E.L.s avatar
På min tid så hade vi "särklasser" i den vanliga skolan. Där blandades tvärmongon med vanliga "tröga" elever. De som ej hade en utvecklingsstörning utan var hyffsat normala hade det inte lätt.
Att de fick umgås med mongolider och sinnesslöa utvecklade dem inte direkt.
Citera
2008-04-09, 11:12
Medlem
ubersantas avatar
Jag tycker du skall kolla upp hur hans situation skall bli i särskolan. Givetvis är detta en svår fråga, men av det lilla du har beskrivit skulle han må bättre av att gå i en särskola. Dock skall du akta dig för att det är en särskola där man inte tar hänsyn till individen, utan klumpar ihop alla i en klass - det är det sämsta, då är det t.o.m. bättre att gå i vanlig skola.

Jag tror och hoppas dock att särskolorna ute i landet förbättrats de senaste 10 åren.

Han behöver helt klart stöd, och min mening är att han får bättre stöd på en särskola.
Citera
2008-04-09, 11:13
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Jag förstår att du är orolig men förmodligen kommer han kunna få en mer anpassad utbildning efter sina behov.
I en vanlig skola skulle han förmodligen bara halka efter och dessutom riskera mobbing från andra elever.

Jo, jag opponerar mig inte alls emot att han går i en specialklass för barn med autismliknande tillstånd. Tvärtemot så skulle jag välkomna det. Det jag opponerar mig emot är att de vill sätta honom tillsammans med barn med utvecklingsstörning. Min son har ingen utvecklingsstörning, och jag tycker därför inte att han passar där.

Min son är nog egentligen snäppet intelligentare än många andra, inom vissa områden, och placeras han i särskolan plockar man liksom av honom möjligheten att senare läsa på högskolan.

Många stora människor och tänkar har haft samma funktionshinder som min son, vad hade väl hänt om dessa stämplats som utvecklingsstörda?! Ta Einstein som exempel. Nu menar jag inte att min son skulle bli morgondagens Einstein , försöker bara få fram hur jag tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in