2008-04-09, 12:07
Medlem
Handkräms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Vilka diagnoser är det du tänker på här?
Menar du att Thomas Quick har tourettes? Ticksade han ihäl sina offer eller?
Eller har han kanske motoriska svårigheter? Snubblade han över offren och råkade ramla ihjäl dem?
Eller ADHD?

Tycker på fullast allvar att du ska gå in på Attentions hemsida och läsa på lite om dessa funktionshinder innan du påstår att de som har dem skulle växa upp och bli bestialiska mördare.

Jag tänker fan inte bli upprörd på dig, du är bara okunnig.

Väldigt många av de personer som sitter i fängsligt förvar har ADHD-problem.
Citera
2008-04-09, 12:09
Medlem
polvos avatar
Tycker du mantrar det här "han är intelligentare än andra barn" "intelligensen är det inget fel på", är det du eller andra som tvivlar på det? Inget av det du radar upp är ju ett direkt begåvningshandikapp, det är nog inte någon semester för pojken för det. Att han har särskilda behov, det är det ju inga tvivel om? Kan han verkligen få det han behöver i en vanlig klass? Det viktiga är inte att få fram hur normal och inte alls skild från andra barn han är, utan vad som är bäst för honom och hans behov.

Har han själv någon åsikt i frågan? Vill han gå i en vanlig klass eller skulle han tycka att det var skönt med den extra uppmärksamheten och frirummet för olikheter en särskola ändå bjuder?

Se till pojkens bästa här och nu. Försäkra dig om att betygen är likvärdiga vilken vanlig skolgång som helst, sen låter du grabben bestämma. Tror knappast det kan ha med saken att göra "hur" man fick sina betyg. Inte om det är samma kurser men en annan väg. Vägrar han särskola så måste det väl finnas någon form av strid man kan ta för det? Har han genomgått tester som talar för att han INTE är i behov av särskola så finns det ju ingenting för dem att sätta emot.
Citera
2008-04-09, 12:15
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handkräm

Obehandlade ADHD-problem.

Och det har som sagt väldigt liten relevans för trådskaparens oro.

Måste dessutom säga att de flesta unga män här lär få revidera sin uppfattning om/när de får barn som har problem. Kan nog tänka mig att det är samma grupp som skämtar om Downs-barn och helst skulle stoppa in ungarna på institution ... så länge de inte har personlig erfarenhet av saken.

Därför - TS - ignorera dessa arma själar som på grund av för liten livserfarenhet tror att de vet allt
Citera
2008-04-09, 12:17
Medlem
suocas avatar
försök med alla medel få han i vanlig klass! Går han i särskola så kan han glömma högskola senare. Särskola är mer som tidsfördriv, de lär sig inget vettigt där.
Citera
2008-04-09, 12:17
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag respekterar din åsikt till fullo, däremot inte sagt att jag håller med.
Flicka lilla, jag har ingen anledning att läsa om funktionshinder. Javisst, jag kanske lär mig ett å annat, men det ändrar knappast min egen uppfattning.

Det är synd om så är fallet. För det är sannerligen så att den riktigt vise är den som inser att de inte kan allt. Gäller såväl mig, som dig.
Citera
2008-04-09, 12:19
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:

Undersöker du närmare inser du att dessa människor fått diagnosen efter det att de har blivit fängslade. De har alltså vare sig fått stöd eller behandling under sin uppväxt.
Citera
2008-04-09, 12:20
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Det är synd om så är fallet. För det är sannerligen så att den riktigt vise är den som inser att de inte kan allt. Gäller såväl mig, som dig.

Nu skall du inte bli poetisk.
Citera
2008-04-09, 12:21
Medlem
Citat:
Japp, det finns en jättebra högstadieskola för barn som min son. Men dit har han ju två och ett halvt år. Gäller att försöka ta sig dit liksom.

Det betyder att din son gått i normal skolgång ett par år ändå. Vad var det som gjorde att diagnosticeringen genomfördes?

På vilka grunder vill skolan placera honom i särskola?
Dom har ju iaf. haft erfarenhet av hans skolgång, i den "normala" skolan.
Citera
2008-04-09, 12:24
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polvo
Tycker du mantrar det här "han är intelligentare än andra barn" "intelligensen är det inget fel på", är det du eller andra som tvivlar på det? Inget av det du radar upp är ju ett direkt begåvningshandikapp, det är nog inte någon semester för pojken för det. Att han har särskilda behov, det är det ju inga tvivel om? Kan han verkligen få det han behöver i en vanlig klass? Det viktiga är inte att få fram hur normal och inte alls skild från andra barn han är, utan vad som är bäst för honom och hans behov.

Har han själv någon åsikt i frågan? Vill han gå i en vanlig klass eller skulle han tycka att det var skönt med den extra uppmärksamheten och frirummet för olikheter en särskola ändå bjuder?

Se till pojkens bästa här och nu. Försäkra dig om att betygen är likvärdiga vilken vanlig skolgång som helst, sen låter du grabben bestämma. Tror knappast det kan ha med saken att göra "hur" man fick sina betyg. Inte om det är samma kurser men en annan väg. Vägrar han särskola så måste det väl finnas någon form av strid man kan ta för det? Har han genomgått tester som talar för att han INTE är i behov av särskola så finns det ju ingenting för dem att sätta emot.

Jag mantrar för att få in det hos några som skrivit kommentarer. Själv vet jag att han inte har någon utvecklingsstörning, och har papper på det. Man har gjort en utvecklingsnivåbedömning på honom. Jag mantrar också eftersom jag är så frustrerad över att skolvärlden förbiser detta.

Nej, min son vill absolut inte gå i särskolan. Jag tycker heller inte att det är något fel att gå i särskolan, möter själv många med funktionsnedsättning i mitt yrkesliv, men jag tycker det är fel att sätta ett barn utan utvecklingsstörning i en klass med de som har utvecklingsstörning.

Problemet är också att de betyg han får i särskolan på intet sätt kan jämföras med betygen i den ordinära skola varpå fortsatt utbildning blir mycket svårt för honom. Han skulle i så fall behöva läsa in en hel massa på komvux. Om jag inte fått allt om bakfoten.

Jag skulle välkomna en autism/asperger-grupp, men en grupp med elever som inte har samma funktionsnedsättnings om min son känns bara helt idiotiskt.
Citera
2008-04-09, 12:25
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Obehandlade ADHD-problem.

Och det har som sagt väldigt liten relevans för trådskaparens oro.

Måste dessutom säga att de flesta unga män här lär få revidera sin uppfattning om/när de får barn som har problem. Kan nog tänka mig att det är samma grupp som skämtar om Downs-barn och helst skulle stoppa in ungarna på institution ... så länge de inte har personlig erfarenhet av saken.

Därför - TS - ignorera dessa arma själar som på grund av för liten livserfarenhet tror att de vet allt

Tack, jag gör mitt bästa för att sålla bort dem.
Citera
2008-04-09, 12:30
Medlem
Mondobabys avatar
Det där med frustration över att skolpersonal inte "vill" förstå känner jag till allt för väl.

Hoppas att du får något ut av mitt pm
Citera
2008-04-09, 12:35
Bannlyst
Citat:

Jupp, och väldigt många som har ADHD sitter INTE i fängelse..

Citat:
Ursprungligen postat av suoca
försök med alla medel få han i vanlig klass! Går han i särskola så kan han glömma högskola senare. Särskola är mer som tidsfördriv, de lär sig inget vettigt där.

Tyvärr helt rätt. Särskolebetyg är värdelösa i ungefär alla sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in