Citat:
Ursprungligen postat av polvo
Tycker du mantrar det här "han är intelligentare än andra barn" "intelligensen är det inget fel på", är det du eller andra som tvivlar på det? Inget av det du radar upp är ju ett direkt begåvningshandikapp, det är nog inte någon semester för pojken för det. Att han har särskilda behov, det är det ju inga tvivel om? Kan han verkligen få det han behöver i en vanlig klass? Det viktiga är inte att få fram hur normal och inte alls skild från andra barn han är, utan vad som är bäst för honom och hans behov.
Har han själv någon åsikt i frågan? Vill han gå i en vanlig klass eller skulle han tycka att det var skönt med den extra uppmärksamheten och frirummet för olikheter en särskola ändå bjuder?
Se till pojkens bästa här och nu. Försäkra dig om att betygen är likvärdiga vilken vanlig skolgång som helst, sen låter du grabben bestämma. Tror knappast det kan ha med saken att göra "hur" man fick sina betyg. Inte om det är samma kurser men en annan väg. Vägrar han särskola så måste det väl finnas någon form av strid man kan ta för det? Har han genomgått tester som talar för att han INTE är i behov av särskola så finns det ju ingenting för dem att sätta emot.
Jag mantrar för att få in det hos några som skrivit kommentarer. Själv vet jag att han inte har någon utvecklingsstörning, och har papper på det. Man har gjort en utvecklingsnivåbedömning på honom. Jag mantrar också eftersom jag är så frustrerad över att skolvärlden förbiser detta.
Nej, min son vill absolut inte gå i särskolan. Jag tycker heller inte att det är något fel att gå i särskolan, möter själv många med funktionsnedsättning i mitt yrkesliv, men jag tycker det är fel att sätta ett barn utan utvecklingsstörning i en klass med de som har utvecklingsstörning.
Problemet är också att de betyg han får i särskolan på intet sätt kan jämföras med betygen i den ordinära skola varpå fortsatt utbildning blir mycket svårt för honom. Han skulle i så fall behöva läsa in en hel massa på komvux. Om jag inte fått allt om bakfoten.
Jag skulle välkomna en autism/asperger-grupp, men en grupp med elever som inte har samma funktionsnedsättnings om min son känns bara helt idiotiskt.