2008-04-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akon
Klart det är.
Bismillah

Jag tycker det finns en orättvisa i det.

Varför preskriberas då brott tex och förlåts för att för lång tid har gått? Det är väl jämförbart i viss mån till detta.
Citera
2008-04-14, 13:30
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Det är konstigt att det är jag som slingrar mig när du frågar om man får ha sex med en 9-åring och det är vad jag svarar på. Om du vi vill ha tydliga svar så ställ tydliga frågor. Annars tror jag bara du är ute efter att få skriva 'du slingrar dig' för det är som en slogan som så många som möjligt vill använda. Vilket inte tillför diskussionen någonting.

Jag frågar om det är OK att ha sex med en nioåring. Du svarar att man inte får ha sex om man inte är gift. Det är i allra hösta grad att slingra sig.

Citat:
Vill man inte ha sex så får man vänta med ingå äktenskapet eftersom sex är fullbordan på ingånget äktenskap. Jag tycker - fortfarande - 9 år rent generellt är för tidigt.

Är man gift så är det tillåtet givetvis.

Det var i alla fall ett tydligt svar. Tack så mycket!
Citera
2008-04-14, 13:43
Medlem
Akons avatar
Citat:
Bismillah

Varför preskriberas då brott tex och förlåts för att för lång tid har gått? Det är väl jämförbart i viss mån till detta.

Visst är det orättvist, men vem sa att livet är rättvist? Det beror ju helt enkelt på vem som dömer och vem som blir dömd. Ska vi sluta fördöma nazismen och dess brott mot mänskligheten bara för att en viss tid gått? Frågan är ju om Muhammed idag kan anses som en pedofil. Idag anses han vara det men inte under hans tidsperiod. Samma kan ju sägas om nazisterna, det tyska folket röstade Hitler till makten och från deras synvinkel gjorde de rätt. Ska vi förlåta tyskarna för deras misstag? Tyskarna fick betala ett högt pris och tar sina misstag som gjordes under den mörka perioden under deras historia på väldigt stort allvar. Även om man blir förlåten så tar det ju inte bort det faktumet att den brottsliga gärningen är gjord.
Citera
2008-04-14, 13:52
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Visst är det orättvist, men vem sa att livet är rättvist? Det beror ju helt enkelt på vem som dömer och vem som blir dömd. Ska vi sluta fördöma nazismen och dess brott mot mänskligheten bara för att en viss tid gått? Frågan är ju om Muhammed idag kan anses som en pedofil. Idag anses han vara det men inte under hans tidsperiod.

H*n säger ju att det är OK att ha sex med nioåringar även idag, förutsatt att man är gift. Alltså har inte Muhammed gjort något fel enligt det muslimska sättet att se saken, varken nu eller då.
Citera
2008-04-14, 14:01
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Bismillah

Det är väl klart att det finns delade uppfattningar om det är ok att fördöma tidigare handlingar eller lagar. Det som var lagligt igår är inte det idag, det som var praxis då är helt otänkbart idag. Vi kan självklart reflektera över skillnaderna och hoppas att vi lärt oss något för att inte begå samma "misstag" igen. Sedan är det ju helt klart så att många saker som förr var helt lagligt, idag är olagliga för att vårt moralsamhälle skenat i absurdum. (Dåligt exempel men, i USA finns det exempel på folk som blivit dömda för att ha fotograferat sina egna barn nakna i badet) Något som självklart inte ens var tänkbart förr.

Att man gifte sig med ”småbarn” förr, (gäller förövrigt även Europa och dess adel) är väl inget att orda om mer än att det hände. Även idag kan en icke myndig person giftas bort med (Svenska) statens välsignelse om målsman är med på noterna och speciella förhållanden kan styrkas.

Däremot är det och kommer aldrig (idag) att vara tillåtet att ha sex med en minderårig, gift som ogift. Huruvida de "civila" lagarna i länder som tillåter äktenskap med "minderåriga" även tillåter sex med minderåriga tänker jag inte uttala mig om.

Summan är dock att det är fånigt att angripa Islam och Muhammed för dennes nedtecknade handlingar på en tidpunkt då Europa skapade "trygghet" länderna och kungahusen emellan, genom att gifta bort småbarn. Det finns exempel på hur påven givit sin välsignelse i fall som dessa (hittar dock ingen så ung som 9 men efter 13 verkar det fritt fram.)
Citera
2008-04-14, 14:12
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Visst är det orättvist, men vem sa att livet är rättvist? Det beror ju helt enkelt på vem som dömer och vem som blir dömd. Ska vi sluta fördöma nazismen och dess brott mot mänskligheten bara för att en viss tid gått? Frågan är ju om Muhammed idag kan anses som en pedofil. Idag anses han vara det men inte under hans tidsperiod. Samma kan ju sägas om nazisterna, det tyska folket röstade Hitler till makten och från deras synvinkel gjorde de rätt. Ska vi förlåta tyskarna för deras misstag? Tyskarna fick betala ett högt pris och tar sina misstag som gjordes under den mörka perioden under deras historia på väldigt stort allvar. Även om man blir förlåten så tar det ju inte bort det faktumet att den brottsliga gärningen är gjord.

Du kan ju lägga till ett dussintal Svenska kungar till listan över "kända" pedofiler. Alla har de gift och fullbordat sitt äktenskap med småtjejer som idag skulle räknas som våldtäkt. Vi kan kanske komma överens om att det IDAG är fel att ha sex med en minderårig i SVERIGE. VI har våra lagar, andra länder har sina. Vill du påverka dem, flytta dit och bli politiskt aktiv eller nått.

Vi fasar över hur man stenar folk i andra länder, vi har inte ens dödsstraff. Fasar vi lika mycket över personer som man grillar i den elektriska stolen i USA? Det var så sent som den 8 februari i ÅR 2008 som staten Nebraska valde att stryka den ifrån listan över metoder att avrätta människor med, vilket tidigare varit den huvudsakliga metoden.

Kritisera gärna Islam och andra religioner, men se för hundan till att göra det på en rimligt vuxen nivå.
Senast redigerad av MrNoOne 2008-04-14 kl. 14:15.
Citera
2008-04-14, 14:21
Medlem
Akons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Summan är dock att det är fånigt att angripa Islam och Muhammed för dennes nedtecknade handlingar på en tidpunkt då Europa skapade "trygghet" länderna och kungahusen emellan, genom att gifta bort småbarn. Det finns exempel på hur påven givit sin välsignelse i fall som dessa (hittar dock ingen så ung som 9 men efter 13 verkar det fritt fram.)

Varför är det fånigt att angripa just islam? Jag är säker på att de flesta islamkritiker även är negativa till de exempel du tog upp. Visst är det skamligt att det försegick även i Europa så sent. Däremot är det ännu fånigare att det än idag finns personer som accepterar och i vissa fall dyrkar historiska pedofiler.
Citera
2008-04-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Du kan ju lägga till ett dussintal Svenska kungar till listan över "kända" pedofiler. Alla har de gift och fullbordat sitt äktenskap med småtjejer som idag skulle räknas som våldtäkt. Vi kan kanske komma överens om att det IDAG är fel att ha sex med en minderårig i SVERIGE. VI har våra lagar, andra länder har sina. Vill du påverka dem, flytta dit och bli politiskt aktiv eller nått.

Vi fasar över hur man stenar folk i andra länder, vi har inte ens dödsstraff. Fasar vi lika mycket över personer som man grillar i den elektriska stolen i USA? Det var så sent som den 8 februari i ÅR 2008 som staten Nebraska valde att stryka den ifrån listan över metoder att avrätta människor med, vilket tidigare varit den huvudsakliga metoden.

Kritisera gärna Islam och andra religioner, men se för hundan till att göra det på en rimligt vuxen nivå.

Ja då var kungarna äckliga pedofiler. Skillnaden att de inte är idoler som miljoner dyrkar utan döda kungar som var idioter.
Citera
2008-04-14, 14:36
Medlem
Grumbledocks avatar
Problemet är inte vad man gjorde då utan att det förespråkas och brukas än idag. Vi kan i alla fall inse att det inte var så smart att gifta bort småbarn och avstå från att göra det. Muslimerna däremot vägrar inse att det är fel för att nån kille för några hundra år sedan "fick" en bok av "Gud" där det står att de är tillåtet. Finns inte en enda historik källa som styrker att muhammed inte tillbringade sin tid i öknen med att skriva boken.
Citera
2008-04-14, 14:46
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av principessas
Ja då var kungarna äckliga pedofiler. Skillnaden att de inte är idoler som miljoner dyrkar utan döda kungar som var idioter.

Och de är ett arv som du och jag delar och som många Svenskar faktiskt är STOLTA över. Stolt att vara Svensk, stolt att ha en historia. Är vi stolta över våra kungars små böjelser? Nej, men inte fan hänger vi upp oss på detta och försöker glömma det som en gång varit. Hur många "hardcore" fans av "Little Richard" kommer ihåg honom som pedofilen som gifte sig med sin minderåriga KUSINS dotter!??? Är det FEL att "dyrka" denna idol idag eller borde vi radera hans musikarv ur historien?

Islam har Muhammed, en av många "profeter". Denna sista sägs ha levt ett "värdigt" liv och hans handlingar skall ligga till grund för varje muslim än idag. SJÄLVKLART får dåtida händelser, lagar och samhällskonstruktion ses med sin motsvarighet idag och allt går inte att praktisera på exakt samma sätt idag.

Skall vi behöva läsa upp saker som man gjorde då och nu i bibeln för att addera även denna skitreligion ihop med Islam? Även denna lilla bok innehåller en hel del tvivelaktiga handlingar...

Det jag kan hålla med om är, att om man inom Islam FÖRESPRÅKAR barnäktenskap/sex med minderåriga i länder där lagarna så förbjuder så är det helt fel. Jag VET att varje muslim skall se upp till Muhammed och försöka följa hans beteenden, men jag är vuxen nog att förstå att man som muslim med LÄTTHET kan hoppa över biten då man "skall och bör" gifta sig och knulla minderåriga.

Tvångsäktenskap och fullbordan med minderåriga förekommer än idag inom flertalet religioner, inte bara Islam.
Citera
2008-04-14, 14:53
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbledock
Problemet är inte vad man gjorde då utan att det förespråkas och brukas än idag. Vi kan i alla fall inse att det inte var så smart att gifta bort småbarn och avstå från att göra det. Muslimerna däremot vägrar inse att det är fel för att nån kille för några hundra år sedan "fick" en bok av "Gud" där det står att de är tillåtet. Finns inte en enda historik källa som styrker att muhammed inte tillbringade sin tid i öknen med att skriva boken.

Även jag är nyfiken och intresserad av att ni publicerar denna text där det uttryckligen står att det är ok och uppmanas att man tar en minderårig flicka till maka samt att det är ok att fullborda äktenskapet.

Jag hoppas också att denna text inleds i still med.....

"Och vid 9 års ålder är en flicka giftasmogen. Det är då som mannen i huset kan välja att gifta bort sin dotter. Denna dotter skall och bör giftas bort med en rik och fet gubbe över 40. Denna gubbe skall med sin rättighet som man, ta sin nya maka hårt och brutalt bröllopsnatten igenom. Dagen efter skall det inte vara någon tvekan om att denna flicka nu blivit en "kvinna" och skall betraktas och aktas så....."
Citera
2008-04-14, 14:54
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
... jag ser vad avsaknad av Islams moral och etik ger upphov till och det vad jag vänder mig mot och kommer att fortsätta att göra.
Samtidigt fortsätter du att vara blind för de verkliga, negativa mekanismerna som Islam ger makthavarna möjlighet att använda.
Citat:
... Det är just bristen av Islams moral och etik som är upphov till det. Och den drivande kraften är makt och egoism. Något som människan aldrig verkar ge avkall på. Utan det kommer före andras välbefinnande. Och det är precis vad dessa länder håller på med.
Vilken mening ligger i att den muslimska världens "fotfolk" skall tvingas fortsätta vänta med konstaterandet (utöver de 1400 åren hittills) på att "fördelarna" med Islam inte finns?
Citat:
...Det är absurt att påstå att bara för att vi är muslimer och fortsätter att vara det och praktisera Islam så är det vårt fel att de i de fastklistrade stolarna gör som de gör. Större orättvisa får man nog leta efter. Men det är ju så, lättare att lägga skulden på 'fotfolket' än att sätta in skruven där den ska sitta. Var du glad för att du har såna som mig som inte bortser från vad Islam säger.
Men förstår du inte att "orättvisan" ligger i att Islam i hög grad lämpar sig för de religiösa resp. politiska makthavarna till att hålla sina befolkningar nedtryckta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in