2008-04-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akon
Visst är det orättvist, men vem sa att livet är rättvist? Det beror ju helt enkelt på vem som dömer och vem som blir dömd. Ska vi sluta fördöma nazismen och dess brott mot mänskligheten bara för att en viss tid gått? Frågan är ju om Muhammed idag kan anses som en pedofil. Idag anses han vara det men inte under hans tidsperiod. Samma kan ju sägas om nazisterna, det tyska folket röstade Hitler till makten och från deras synvinkel gjorde de rätt. Ska vi förlåta tyskarna för deras misstag? Tyskarna fick betala ett högt pris och tar sina misstag som gjordes under den mörka perioden under deras historia på väldigt stort allvar. Även om man blir förlåten så tar det ju inte bort det faktumet att den brottsliga gärningen är gjord.
Bismillah

Man kan ju i alla fall försöka vara rättvis i de fall det går. Omöjligt är det inte om man bara har viljan.

Det handlar väl i så fall att lära sig att leva med sina misstag och hur man kan vända det till något positivt eller bra istället för att älta det gamla om och om igen?
Citera
2008-04-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Samtidigt fortsätter du att vara blind för de verkliga, negativa mekanismerna som Islam ger makthavarna möjlighet att använda. Vilken mening ligger i att den muslimska världens "fotfolk" skall tvingas fortsätta vänta med konstaterandet (utöver de 1400 åren hittills) på att "fördelarna" med Islam inte finns?Men förstår du inte att "orättvisan" ligger i att Islam i hög grad lämpar sig för de religiösa resp. politiska makthavarna till att hålla sina befolkningar nedtryckta.
Bismillah

Det är jag inte. Jag har många gånger skrivit att man kan utnyttja vad man vill - om man har en egen agenda. Som att ta tex uttryckta rader ur Koranen och få dem att peka i den riktning man själv föredrar. Inte svårt alls. Och det kan man göra med vad som helst, dvs man kan skylla på att 'religionen ger tillåtelse' till dittan och dattan för man vill att den ska göra det. Och sen är det bara att köra på.

Korruption som jag har tagit upp säkert hundra gånger vid det här laget, det blir tjatigt jag vet, men det är ändå ett rätt 'bra' och talande exempel.

Att tillåta korruption, att ha det som drivmedel i samhället gör det korrupt. Islam ger inte tillåtelse till denna sedvänja för det talar emot sunt förnuft, emot etik, emot moral, det är en form av stöld vilket är förbjudet i Islam. Hela tankegången är så omoralisk och oislamiskt som tänkas kan. Och ändå så är det vanligt i många islamiska länder. HUR tror du man gör en god sak när man säger som du gör att 'det beror på Islam'? Och som jag upprepade gånger det är ju uppenbart att det är bristen på anammandet av ett islamisk synsätt och handlande som är orsaken till det korrupta. Det är DÄR som stöten ska sättas in för att döda cancern och få samhället friskt igen och handla på ett islamiskt värdigt och rättfärdigt sätt.
Citera
2008-04-14, 16:52
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Om vad? Du har kopierat mitt inlägg och en annan debattörs inlägg så jag får inte reda i vad du frågar.

Jag har inte kopierat någons annans inlägg än mitt eget och ditt.

Vill ha en reflektion på huruvida framtiden kommer att ha negativa åsikter om
vad vi gör idag. Eftersom vi inte "bör" (enligt dig) dömma en pedofil profet.
För tänk om vi blir dömda på samma sätt!!

Jag skrev:

"Kan inte tänka mig att de kommer att avsky saker som görs med GODA
gärningar och med STOR respekt för andra människor, speciellt små barn.

Onda saker som är Ego fixerade kan jag nog tänka mig att de kommer att
störa sig på om 10 generationer framåt. Precis som vi gör med Pedofili IDAG!"

Vad tror du? Kommer vi att störa oss på saker där man visar andra människor
respekt, omtanke och inte handlar efter ett eget själviskt begär?

Du kommer antagligen att svara, det kan vi inte veta förrän vi är där.
Men hur ser historien ut? Har vi något i historien där människor handlar
osjälviskt med stor respekt för andra människor, som vi avskyr idag?
Inte vad jag vet och anledningen till det är att den "goda handlingen"
inget har att vara orolig över.
Citera
2008-04-14, 16:53
Medlem
Bismillah

MrNoOne

En eloge för mycket väl genomtänka och välskrivna inlägg från din sida.
Citera
2008-04-14, 16:58
Medlem
Bismillah

Tuzz

Citat:
Vad tror du? Kommer vi att störa oss på saker där man visar andra människor
respekt, omtanke och inte handlar efter ett eget själviskt begär?
Nej det tror jag inte.

Citat:
Du kommer antagligen att svara, det kan vi inte veta förrän vi är där.
Men hur ser historien ut? Har vi något i historien där människor handlar
osjälviskt med stor respekt för andra människor, som vi avskyr idag?
Inte vad jag vet och anledningen till det är att den "goda handlingen"
inget har att vara orolig över.
Ja det också givetvis då man inte kan ta något för givet, jag gör inte det i alla fall.

Så det som vi stör oss på kan vi ju dra lärdom av eller hur? Vi har ju då ändå haft nytta av hur andra har handlat.

Tex om nu någon begår incest (en dålig handling) och får livstids fängelse så av det kan vi lära oss att begå incest kan vi helt glömma för det ger en människa skador för livet och resulterar i fängelse för brottslingen för all hans kommande tid. På det sättet kan vi dra lärdom, dessvärre blir det på någon 'annans bekostnad' men människor är som de är, oberäkneliga och gör saker som man inte förstår sig på alla gånger.
Citera
2008-04-14, 17:27
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Och de är ett arv som du och jag delar och som många Svenskar faktiskt är STOLTA över. Stolt att vara Svensk, stolt att ha en historia. Är vi stolta över våra kungars små böjelser? Nej, men inte fan hänger vi upp oss på detta och försöker glömma det som en gång varit. Hur många "hardcore" fans av "Little Richard" kommer ihåg honom som pedofilen som gifte sig med sin minderåriga KUSINS dotter!??? Är det FEL att "dyrka" denna idol idag eller borde vi radera hans musikarv ur historien?

Om vi är stolta över vår svenska historia, vet jag inte. Tycker inte att det är
försvarbart att sitta och rycka på axlarna åt en pedofilisk handling
överhuvudtaget. Jag skulle aldrig kunna sitta här och försvara "våra kungars"
sjuka böjelser. Är inte ett dugg stolt över dem, snarare tvärtom! Tack o lov
behöver jag inte försvara dem till varje pris, jag lever inte så som dessa
kungar lärde eller på något sätt ser dem som några förebilder.

Vill inte göra skillnad på "profeten" och andra vanliga människor, för mig är
han ingen som är sänd av någon Gud med högre vetande, då borde nog
den Guden kunnat gett honom lite tips, att hans pedofiliska handlingar
och tankar inte var särskilt kloka eller valt någon annan mer "normal".
Så "profeten" kan knappast varit nära någon med högre vetande.

Speciellt med tanke på barnet... En högre allvetande Gud hade säkert velat
att hans profet hade skyddat barnet från äckliga pedofiler istället.

En av anledningarna till att man har ett större problem till "Profetens" handling
kontra "vanliga dödliga". Är nog att man påstår att han var en profet
som på nåt sätt har kontakt med en Gud med ett högre vetande.
Det är en ganska stor skillnad.
Citera
2008-04-14, 17:58
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Bismillah

Tuzz

Nej det tror jag inte.

Ja det också givetvis då man inte kan ta något för givet, jag gör inte det i alla fall.

Så det som vi stör oss på kan vi ju dra lärdom av eller hur? Vi har ju då ändå haft nytta av hur andra har handlat.

Tex om nu någon begår incest (en dålig handling) och får livstids fängelse så av det kan vi lära oss att begå incest kan vi helt glömma för det ger en människa skador för livet och resulterar i fängelse för brottslingen för all hans kommande tid. På det sättet kan vi dra lärdom, dessvärre blir det på någon 'annans bekostnad' men människor är som de är, oberäkneliga och gör saker som man inte förstår sig på alla gånger.

Du svarade umg som jag trodde att vi inte kan veta nu, för att vi inget kan
ta för givet. Man behöver bara tänka logiskt och med hjärtat på rätt ställe.
Vilken människa är det som avskyr en osjälvisk god handling?

Inte många "normala"..
Senast redigerad av Tuzz 2008-04-14 kl. 18:00.
Citera
2008-04-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Du svarade umg som jag trodde att vi inte kan veta nu, för att vi inget kan
ta för givet. Man behöver bara tänka logiskt och med hjärtat på rätt ställe.
Vilken människa är det som avskyr en osjälvisk god handling?

Inte många "normala"..
Bismillah

Jag skrev också 'Nej det tror jag inte.'. Det är svårt att svara på annat sätt när det gäller en del framtida ting. Det enda jag med säkerhet kan säga KOMMER att ske är att jag kommer att dö. Resten får bli lite diffusare.
Citera
2008-04-14, 18:18
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...Jag har många gånger skrivit att man kan utnyttja vad man vill - om man har en egen agenda. Som att ta tex uttryckta rader ur Koranen och få dem att peka i den riktning man själv föredrar. Inte svårt alls. Och det kan man göra med vad som helst, dvs man kan skylla på att 'religionen ger tillåtelse' till dittan och dattan för man vill att den ska göra det. Och sen är det bara att köra på.
Problemet med Islam är att den så hög grad inbjuder till "feltolkningar" som är din benämning. Studerar man Islam ser man dessutom att mycket av det negativa du vill tolka bort verkligen står, svart på vitt - bara att följa t.ex. våldsbeskrivningar om hur icke-troende bör behandlas eller kvinnor och barn kan behandlas.
Citat:
...det är ju uppenbart att det är bristen på anammandet av ett islamisk synsätt och handlande som är orsaken till det korrupta. Det är DÄR som stöten ska sättas in för att döda cancern och få samhället friskt igen och handla på ett islamiskt värdigt och rättfärdigt sätt.
Riktigt uppenbart för den som kan Koranen, är att den innehåller allt för mycket text som kan "missuppfattas" på det mest gruvliga sätt.
Citera
2008-04-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Problemet med Islam är att den så hög grad inbjuder till "feltolkningar" som är din benämning. Studerar man Islam ser man dessutom att mycket av det negativa du vill tolka bort verkligen står, svart på vitt - bara att följa t.ex. våldsbeskrivningar om hur icke-troende bör behandlas eller kvinnor och barn kan behandlas.Riktigt uppenbart för den som kan Koranen, är att den innehåller allt för mycket text som kan "missuppfattas" på det mest gruvliga sätt.
Bismillah

Det finns möjlighet till feltolkningar ja. Det är bla vad du gör. För du tar upp tex våldsbeskrivningar mot icke muslimer. Men du utelämnar i vilka sammanhang dessa står. De står beskrivna under krig när vi försvarar oss.

Tro mig jag kommer inte bjuda dig på kaffe om du kommer med onda avsikter och vill ockupera eller ta mitt liv, jag kommer att försvara mig, må det bli på ett blodigt sätt som finns beskrivet i Koranen. Och det är vad som beskrivs i Koranen.

Och gör man då som du gör så visst kan man nöja sig med att säga att 'Koranen uppmuntrar (kan man dra till med om man vill) våld mot icke muslimer'. Visst - men glöm för all del inte när den gör det.

Som sagt ensidighet och 'det här passar mig' är det knappast jag som sysslar med. Vilket borde ha framgått rätt tydligt vid det här laget.

Nickep med all respekt, men jag tror inte att du kan Koranen så bra som du gör gällande. Jag skriver inte det för att vara elak, utan för att det framstår i en rätt så klar dager som jag uppfattar det.

Se bara hur du totalt inte ha förstått den enkla tesen som rör 'pölen' trots att vi också diskuterat den flera gånger. Du framlägger det som en vetenskaplig tes, när det klart framgår att det inte är en sådan.
Citera
2008-04-14, 20:06
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...Nickep med all respekt, men jag tror inte att du kan Koranen så bra som du gör gällande. Jag skriver inte det för att vara elak, utan för att det framstår i en rätt så klar dager som jag uppfattar det....
Din uppfattning, vad du än antar, har inte det minsta med graden av belästhet att göra. Det uppenbara är att vi ser helt olika på Islam - du från troendesidan jag från den motsatta sidan. Medan du ser positiva saker, som du vill skall vara men bevisligen inte kan finnas, med tanke på hur det ser ut i den muslimska världen, föröker jag se sambanden mellan Islams textkällor och de muslimska ledarnas sätt att agera och den negativa effekten på alltför många muslimer. I förlängningen resultatet - det som händer i den muslimska världen. Några förutsättningar finns knappast för att just vi skulle kunna mötas "på halva vägen" - f.ö. knappast det viktigaste i debatten!

P.S.
En liten positiv tendens kan dock förmärkas på sitt sätt att allt hårdare och högfrekvent kritisera, åtminstone den muslimska världens religiösa talesmän, även om det fortfarande rör sig om din standardförklaring - att de missuppfattat/feltolkat det religiösa budskapet.
Citera
2008-04-14, 22:26
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Bismillah

Jag skrev också 'Nej det tror jag inte.'. Det är svårt att svara på annat sätt när det gäller en del framtida ting. Det enda jag med säkerhet kan säga KOMMER att ske är att jag kommer att dö. Resten får bli lite diffusare.

Då förlorar ju ditt "argument" sitt värde i att vi inte kan dömma retroaktivt,
för då har det ingen betydelse längre, då det enda vi vet om framtiden är att
vi "kommer att dö. Resten får bli lite diffusare".

Så om vi inte vet nåt om framtiden utan bara lever i nuet och i historien, kan
vi alla som lever nu med all rätt asky er profets pedofil handling med sin så
kallade 6 åring till hustru! Vi behöver bara bekymmra oss om att det enda vi
vet om framtiden är att vi kommer att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in