2008-04-14, 11:21
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Nej.

(För att förtydliga. Ha sex betyder 'inte vara gift' det är förbjudet enligt Islam att ha sex utanför äktenskapet.)

Du slingrar dig. Men jag får förtydliga mig då: Är det OK att ha sex med en nioåring om man är gift med henne?

Citat:
Och som jag har skrivit många gånger tidigare (skulle underlätta om inläggen LÄSES så jag slipper upprepa mig så många gånger) jag är inte för äktenskap vid 9 års ålder då det inte går att åldersbestämma när man kan eller bör eller ska gifta sig). Jag tycker således det är rimligare att vänta tills man känner sig redo.

Är det eller är det inte förbjudet enligt islam att ha sex med en nioåring om man är gift med henne?
Citera
2008-04-14, 11:27
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av principessas
Jag svarar ju på din fråga!!!! JA!!! Flickor kan gifta sig från 9 års ålder enligt islam!!!

Vad är det för en Gud som tillåter att barn blir uttnyttjade på det sättet?
Citera
2008-04-14, 11:28
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...Vad det handlar om är att få Islams värderingar till liv igen och kasta ut kulturella mansdominerade tolkningar som vi får dras med runt hela detta jordklot. Det gäller inte bara muslimska sådana. Det ska sopas rent ordentligt.
Jag förstår din strävan efter att idealisera Islam som den skulle vara för den renlärige (om alla religionens detaljföreskrifter följdes), men inser du inte att utfallet för de muslimska länderna har just med Islam (som du idealiserar) att göra - hur religionen uppfattas (felaktigt eller ej) av människor - makthavare och vanligt folk.

Islam har under och efter 1400 år lämnat det resultat vi nu kan se (manschauvinism, kvinnoförtryck, primitiv, sadistisk lagstiftning, månggifte, lagligt skyddad pedofili, fattigdom och bristande utveckling politiskt och socialt, terrorism etc.).

Ditt idealiserande av Islam skiljer sig principiellt inte från forma kommunisters om kommunismen (om den skulle ha följts som Karl Marx tänkt sig den). Det var bara det att kommunismen aldrig fungerade i något kommunistiskt land (utom för makthavarna). Parallellen med muslimska länder är tydlig. Det finns inget muslimskt land som uppfyller ens ett minimum av vad som krävs för att ge befolkningen (främst kvinnorna) möjlighet till normalt mäniskovärde. Enbart de muslimska makthavarna (religiösa toppar och politiker) drar fördelar av Islam för att konsolidera makten.

Nutid, du fortsätter bara att tillsammans med majoriteten av världens muslimer, som underkastar sig det reöligiösa oket, att understödja de muslimska diktaturerna och den manschauvnism som därigenom får möjlighet att fortsätta frodas.
Citera
2008-04-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squattastic
Nej det är det inte, en slavägare får ha sex med sin slavinna, en konkubin ... right?
Bismillah

Det är korrekt. Det är ett ämne som är lite svårgreppat även för mig. Men grundtesen är ändå att man inte med våld kan ha sex eftersom, dels våldtäkt är förbjudet och sen riktlinjerna för hur slavara ska behandlas är mycket strikta. Alltså de ska behandlas väl (då kan man inte tvinga någon till sex det säger sig självt), de ska ha rätt till lika bra klädsel som deras herre, samma rätt till samma mat som deras herre. mm

Så om man ser på slavar som ett begrepp så vet jag att det är väldigt lätt att tänka 'Rötter' det gör jag själv ofta när jag tänker så, men det kan inte vara mer fel i jämförelse med Islam och de rättigheter som slavarna hade då.

Sen är det väl inte speciellt vanligt med slavar idag. Jag känner inte till en enda en som har det i alla fall.

Kan inte riktigt få klart för mig hur man skulle kunna skaffa slavar idag, då det inte rör sig om krigsfångar då de har andra regler som gäller för dem. Det skulle annars ha varit en 'möjlighet'. Så vem som idkar slavhandel idag vet jag inte.
Citera
2008-04-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Frågar igen vad är skillnaden?
Bismillah

Skillnaden är att det i den tid vi talar om inte ansågs vara pedofili och idag gör det så. Det är skillnaden.

Frågan är då, är det rätt att fördöma människor retroaktivt?
Citera
2008-04-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Nutid! Vad tror du?
Bismillah

Om vad? Du har kopierat mitt inlägg och en annan debattörs inlägg så jag får inte reda i vad du frågar.
Citera
2008-04-14, 13:09
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Bismillah

Skillnaden är att det i den tid vi talar om inte ansågs vara pedofili och idag gör det så. Det är skillnaden.

Du menar alltså att om man idag skulle göra det Muhammed gjorde då, skulle det vara fel?

Väntar f ö fortfarande på svaren på mina frågor.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=10807867&postcount=151
Citera
2008-04-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minderbinder
Du slingrar dig. Men jag får förtydliga mig då: Är det OK att ha sex med en nioåring om man är gift med henne?

Är det eller är det inte förbjudet enligt islam att ha sex med en nioåring om man är gift med henne?
Bismillah

Det är konstigt att det är jag som slingrar mig när du frågar om man får ha sex med en 9-åring och det är vad jag svarar på. Om du vi vill ha tydliga svar så ställ tydliga frågor. Annars tror jag bara du är ute efter att få skriva 'du slingrar dig' för det är som en slogan som så många som möjligt vill använda. Vilket inte tillför diskussionen någonting.

Vill man inte ha sex så får man vänta med ingå äktenskapet eftersom sex är fullbordan på ingånget äktenskap. Jag tycker - fortfarande - 9 år rent generellt är för tidigt.

Är man gift så är det tillåtet givetvis.

Däremot har jag själv inte hittat lagen som ger tillåtelse för att gifta sig vid just 9 år som lagstadgad i Shari'ah och söker den referensen fortfarande. Och alla som jag frågar (icke muslimer) kan inte ge mig den heller och det är de som påstår att åldern är just 9 år. Och den är lite orealistisk eftersom kvinnor inte bli könsmogna vid samma ålder och 9 år dessutom är en relativt låg ålder.
Citera
2008-04-14, 13:17
Medlem
Akons avatar
Citat:
Bismillah
Frågan är då, är det rätt att fördöma människor retroaktivt?

Klart det är.
Citera
2008-04-14, 13:19
Medlem
Bismillah

Nickep

Citat:
Jag förstår din strävan efter att idealisera Islam som den skulle vara för den renlärige (om alla religionens detaljföreskrifter följdes), men inser du inte att utfallet för de muslimska länderna har just med Islam (som du idealiserar) att göra - hur religionen uppfattas (felaktigt eller ej) av människor - makthavare och vanligt folk.

Nej du förstår inte alls vad Islam är för mig, eller du förstår och låtsas inte om det. Hur som helst jag ser vad avsaknad av Islams moral och etik ger upphov till och det vad jag vänder mig mot och kommer att fortsätta att göra.

Citat:
Islam har under och efter 1400 år lämnat det resultat vi nu kan se (manschauvinism, kvinnoförtryck, primitiv, sadistisk lagstiftning, månggifte, lagligt skyddad pedofili, fattigdom och bristande utveckling politiskt och socialt, terrorism etc.).
Fel. Det är just bristen av Islams moral och etik som är upphov till det. Och den drivande kraften är makt och egoism. Något som människan aldrig verkar ge avkall på. Utan det kommer före andras välbefinnande. Och det är precis vad dessa länder håller på med.

Citat:
Nutid, du fortsätter bara att tillsammans med majoriteten av världens muslimer, som underkastar sig det reöligiösa oket, att understödja de muslimska diktaturerna och den manschauvnism som därigenom får möjlighet att fortsätta frodas.
Fel. Det är absurt att påstå att bara för att vi är muslimer och fortsätter att vara det och praktisera Islam så är det vårt fel att de i de fastklistrade stolarna gör som de gör. Större orättvisa får man nog leta efter. Men det är ju så, lättare att lägga skulden på 'fotfolket' än att sätta in skruven där den ska sitta. Var du glad för att du har såna som mig som inte bortser från vad Islam säger.
Citera
2008-04-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av principessas
Den muslimska flickan blir kvinna och giftasmogen när hon fått mens. Så om flickan är 8.9, 10, 11 osv spelar ingen roll. En man kan ta henne som maka trots att hon är ett barn. Är någon förvånad över att de muslimska länderna inte utvecklas?

Inte jag. Men jag tycker synd om barnen som tvingas att leva som vuxna kvinnor och utsättas för ständiga övergrepp. Älskar inte muslimer sina flickor? Nej, just det, de knuffas ju från balkonger och tvingas gifta sig med gubbar.

Vilket rättvis och trevlig pedofilreligion.

Vadå synd ? Kanske hade varit synd om dom var människor män nu är dom inte de så.
Citera
2008-04-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minderbinder
Du menar alltså att om man idag skulle göra det Muhammed gjorde då, skulle det vara fel?

Väntar f ö fortfarande på svaren på mina frågor.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=10807867&postcount=151
Bismillah

Ja att gifta sig med en 9-åring. Eftersom det fanns en hel del ting som var bara för honom. Just det äktenskapet var det - det av många anledningar. Det sexuella är inte ens medräknat. Han bad stora delar av natten - det klarar ingen annan. Han var ofta fattig och åt bara dadlar betyder det att vi alla ska vara fattiga och bara äta dadlar? Fick han mat eller dadlar så skickade han det ofta vidare till någon som hade det ännu värre. Vem skulle klara det när magen knorrar? Han sov på en matta på ett hårt lergolv. Ska vi då kasta ut våra sängar och sova på en matta? Nej, så vissa ting var endast för honom och inte för oss alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in