2013-08-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Ah ok, här i GBG skriker firmor efter rörisar... hur illa ställt är det i hbg? Illa på både installation och service eller?

Det måste ju kännas betryggande, tyvärr så är det inte så här nere i Skåneland. Det är väl inte direkt illa, men det är inte bra heller, de som finns har jobb så det klarar sig men de tar inte in några nya på kort sikt änsålänge. Det gäller både installation och service.

//mvh
Citera
2013-09-10, 21:36
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Jag skulle flytta ett vattenelement hemma för ett tag sen pga ombyggnad hemma, dock hade inte rörmokaren tid att flytta elementet så tog bara bort det gamla och pluggade rören till det. Nu funderar jag på om man inte kan klara sig utan det elementet. Kan man ha pluggar i rören eller kommer dem att flyga iväg när vattnet dras på när kylan kommer?
Citera
2013-09-10, 22:38
Medlem
Cykeltutas avatar
Hej rörkrökare!

Jag skulle vilja ha ett duschmunstycke med slang kopplat till min tvättställsblandare i badrummet. Detta för att kunna spola av underredet när man bajjat, samt att det är rätt smidigt när man ska göra ren toaletten.
Finns det några bra, färdiga blandare för detta? Alltå med separat anslutning, ingen skit man ska gänga i kranen. Det brukar ju finnas blandare med både duschmunstycke och kran i t ex storkök, eller för den delen till badkar, men jag vill ju ha en mindre blandare till tvättställ.

Vet ni nån sån så får ni gärna svara med ahlsell- eller dahl-artikelnummer.
Citera
2013-09-12, 18:52
Medlem
Toaletten slutar inte ta in vatten. Själva "flötet" har rostat sönder men med hjälp av najtråd kan jag få själva flötet att fungera. Dock gör inte flötet att toaletten slutar ta in vatten vilket gör att det rinner kontinuerligt.
Jag är ingen fackman men händig så kan jag bara förstå vad som är fel och om man kan laga det så fixar jag det nog. Bild finns här http://i24.photobucket.com/albums/c19/dartanjang/toaletten.jpg
Citera
2013-09-14, 12:49
Medlem
Hej!

Vi vill bygga om ett badrum till en garderob men värden säger att om man pluggar igen rören finns det risk att de rostar eller torkar sönder och därmed får vi inte göra det. Stämmer detta? Om man nu kan plugga igen rören, är det enkelt att återställa garderoben till en toalett vid ett senare tillfälle?

Huset är från 1920-talet och rören lika så. Jag antar att de är i gjutjärn.

Tack på förhand!
Citera
2013-09-14, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulten5
Hej!

Vi vill bygga om ett badrum till en garderob men värden säger att om man pluggar igen rören finns det risk att de rostar eller torkar sönder och därmed får vi inte göra det. Stämmer detta? Om man nu kan plugga igen rören, är det enkelt att återställa garderoben till en toalett vid ett senare tillfälle?

Tack på förhand!

Om du nu pluggar rören på rätt sätt så finns det ju absolut ingenting som talar för att rören rostar upp snabbare eller skulle "torka sönder". Tänk på att proppa rören synliga eller i en ev. källare, du får alltså inte bygga igen de proppade rören. Om du skulle vilja återställa badrummet igen så tänk på att inte borra hål där en ev. dusch ska vara, försök alltså att behålla tätskikt så intakt som möjligt.

Jag ser alltså inget problem med ditt önskemål, lycka till!
Citera
2013-09-18, 10:18
Bannlyst
Hur kan Grundfors, största pumptillvekaren i världen nästan ha en axel av porslin i sina cirkulationspumpar, av nu för tredje gången
Citera
2013-09-18, 10:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
En axel av keramik är tystare än en axel av stål.
Citera
2013-09-18, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulten5
Hej!

Tack på förhand!

Avloppet är nog inga problem.
Däremot så bör man inte ha proppade vattenrör med vatten i som inte används då det finns risk för legionella som kan drabba hela fastigheten. Dom ska proppas så nära huvudledningen som möjligt.
Citera
2013-09-19, 01:14
Medlem
Samhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeroyJ
Toaletten slutar inte ta in vatten. Själva "flötet" har rostat sönder men med hjälp av najtråd kan jag få själva flötet att fungera. Dock gör inte flötet att toaletten slutar ta in vatten vilket gör att det rinner kontinuerligt.
Jag är ingen fackman men händig så kan jag bara förstå vad som är fel och om man kan laga det så fixar jag det nog. Bild finns här http://i24.photobucket.com/albums/c19/dartanjang/toaletten.jpg
Du trycker inte det är dax med en ny toastol?
Citera
2013-09-19, 13:48
Medlem
Hej!

Ska byta blandare både i duschen och i köket, har två frågor:

1. När man kopplar ihop rören, behöver man ha "gängtejp"? Till blandaren i köket tänkte jag använda 2 st kronor dim 10mm. I duschen 2 st 1/2 tumX12mm kopplingar.

2. Har köpt en blandare "termostatblandare" och undrar då om det spelar någon roll på vad varmvattnet ska in och kallvattnet. Ser inget i "bruksanvisningen" och då rören är dragna i förhand blir det jobbigt att ändra.
Köpt denna : http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/blandare/duschblandare/duschblandare-mora-cera-t4-40/p-313505

Tack för svaren!
Citera
2013-09-19, 21:03
Medlem
moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolin
Hej!

Ska byta blandare både i duschen och i köket, har två frågor:

1. När man kopplar ihop rören, behöver man ha "gängtejp"? Till blandaren i köket tänkte jag använda 2 st kronor dim 10mm. I duschen 2 st 1/2 tumX12mm kopplingar.

2. Har köpt en blandare "termostatblandare" och undrar då om det spelar någon roll på vad varmvattnet ska in och kallvattnet. Ser inget i "bruksanvisningen" och då rören är dragna i förhand blir det jobbigt att ändra.
Köpt denna : http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/blandare/duschblandare/duschblandare-mora-cera-t4-40/p-313505

Tack för svaren!

VV är på vänster sida.
Ingen gängtejp till klämringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in