2008-04-16, 19:31
Medlem
Trinnits avatar
Utmärkt tråd!

Hur kopplar man bäst (och korrekt, inga fuskkopplingar direkt på pipen) en bänkdiskmaskin till en väggmonterad tvågreppsblandare som idag inte har någonstans att koppla in maskinen? Lägenheten är gammal, blandaren är gammal...måste man byta hela blandaren eller kan man bara skruva på någon extra del?

Om man måste byta, måste man isåfall inhandla en egen blandare själv (vad ska man isåfall tänka på när man köper eländet?), eller kan man köpa genom rörmokaren?
Citera
2008-04-16, 19:37
Medlem
wiiiilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Utmärkt tråd!

Hur kopplar man bäst (och korrekt, inga fuskkopplingar direkt på pipen) en bänkdiskmaskin till en väggmonterad tvågreppsblandare som idag inte har någonstans att koppla in maskinen? Lägenheten är gammal, blandaren är gammal...måste man byta hela blandaren eller kan man bara skruva på någon extra del?

Om man måste byta, måste man isåfall inhandla en egen blandare själv (vad ska man isåfall tänka på när man köper eländet?), eller kan man köpa genom rörmokaren?

jag rekommenderar dig att byta blandare till en nyare modell som man utrustar med ett dm uttag på ovansidan.
kontakta en röris du kan köpa allt genom honom.
Citera
2008-04-16, 20:43
Medlem
eskims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olllie
Du hade rätt angående att det satt lite längre ner, skruvade loss slangen till duschen och började gräva lite och det löste upp skräpet. nu rinner allting som det ska och allt läckage är borta. skönt som fan att man kunde fixa det själv, vad hade ett sådant rutinbesök kostat annars?

Ja du...ett besök från en röris med lite detektiv arbete osv + spolbil kan kosta allt från 2-8000:-.
Citera
2008-04-16, 20:48
Medlem
eskims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiiiili
jag rekommenderar dig att byta blandare till en nyare modell som man utrustar med ett dm uttag på ovansidan.
kontakta en röris du kan köpa allt genom honom.

Kan han inte få vatten genom att sätta dit en sådandär kopplingsgrej(som jag inte kommer på namnet på nu) mellan blandaren och stolparna i väggen?
Därifrån borde han ju kunna knycka vatten och avloppet kör han ju rakt i vasken .
Citera
2008-04-16, 20:53
Medlem
wiiiilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Kan han inte få vatten genom att sätta dit en sådandär kopplingsgrej(som jag inte kommer på namnet på nu) mellan blandaren och stolparna i väggen?
Därifrån borde han ju kunna knycka vatten och avloppet kör han ju rakt i vasken .

jo men det ser ju inget vidare ut.

blandaren bygger ju ut ännu mer från väggen då.

sen vete fan om det blir så jävla mycket dyrare att byta blandare faktiskt.

det är ju även ett plus att få en ettgreppare
Citera
2008-04-21, 17:35
Medlem
eskims avatar
Bumpar tråden lite
Citera
2008-04-21, 18:50
Medlem
Kloges avatar
Är husägare sedan två år och undrar om jag ska stänga av cirkulationspumpen på sommaren?
Vissa säger att det kan börja rosta i rören om vattnet står still en längre tid samt att pumpen kan kärva ihop.

Det borde väl räcka att starta pumpen 5 minuter då och då istället?
Citera
2008-04-21, 18:53
Medlem
Kloges avatar
En till.

Mitt hus är byggt 1937 och har grova rör till elementen.Hur länge kan man räkna med att de håller?
Citera
2008-04-21, 18:54
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Är husägare sedan två år och undrar om jag ska stänga av cirkulationspumpen på sommaren?
Vissa säger att det kan börja rosta i rören om vattnet står still en längre tid samt att pumpen kan kärva ihop.

Det borde väl räcka att starta pumpen 5 minuter då och då istället?
Du skall inte stänga av cirkulationspumpen. Rören rostar inte (det finns inte/skall inte finnas något syre i ett värmesystem) men pumpen mår inte bra av det och livslängden på denna förkortas.
Citera
2008-04-21, 18:55
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
En till.

Mitt hus är byggt 1937 och har grova rör till elementen.Hur länge kan man räkna med att de håller?
De kan hålla oerhört länge. Det som påfrestar rören är framförallt att du får in syre i systemet samt yttre ogynssamma omständigheter, såsom fukt. Omöjligt att svara på generellt, de kan haverera när som helst eller hålla 20 år till.
Citera
2008-04-21, 20:01
Medlem
Kloges avatar
Tack så mycket!
Citera
2008-04-21, 22:29
Medlem
Näsans avatar
Hallå ja !

Jo, jag har en gästtoalett som jag inte använder någonsin och gärna vill bli av med, jag har monterat toaletter förr så det är inget nytt för mig utan grejen är den att jag funderar på att riva hela rasket inkl. vasken och köra tvättmaskin med torktumlare ! Tanken är då att låta avloppsvattnet från maskin gå ner i toalettens gamla avlopp och täta till det lite så man sliper lukten
Vatten finns ju redan draget och det borde jag som privatperson få koppla på själv. Torktumlaren är tänkt att vara en kondenstumlare så den kan ju likaväl gå samma väg !

Men när man tar bort vasken, hur ska man då täta avloppet där ? Får man det överhuvudtaget eller det är fritt fram eftersom det är en bostadsrätt jag bor i !

Tacksam för svar !

Mvh
Näsan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in