2015-08-06, 09:29
Medlem
Doktorphils avatar
Det står i expressen att han torterades till döds , det stämmer väl inte ?

Han drunknade väl.
Citera
2015-08-06, 09:29
Medlem
GeorgeTakeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Lyssnade på GW som blir intervjuad av Expressen. Intervjun här:
http://www.expressen.se/tv/nyheter/i...de-onskat-mig/

I intervjun påpekar reportern att mordet har rasistiska förtecken. Jag känner inte till detta fall i detalj och undrar om någon vet på vilket sätt mordet har rasistiska förtecken? Var John möjligen invandrare?

John Hrons pappa kommer i alla fall från Tjeckien (tror jag att det var, rätta mig gärna om jag har fel).
I en annan artikel i Expressen idag står det dock: "Det var inget rasistdåd. Det var ett våldsdåd gjort av rasister, ja visst. Men det var inget rasistdåd. Det är ganska typiskt för arga unga våldsbenägna män som inte tänkt igenom följderna för sitt handlande, säger han(...)Han tror att det är svårt att finna en logisk förklaring till varför John mördades. Det var mycket alkohol, en av killarna hade retat sig på John vid något eller några tillfällen i skolan. Möjligen handlade det om att John vägrat vika ner sig när skinnskallarna bråkade i skolkorridorerna. Eller så går det inte att finna några enkla svar, menar Walter Holm" (Walter Holm, polis som var med och utredde mordet)
http://www.expressen.se/gt/john-hron...av-nynazister/
Citera
2015-08-06, 10:00
Medlem
Varför har ingen grupp från vänstern klippt Johns mördare? Just med tanke på brutaliteten, det korta straffet osv. blir man fundersam på hur i helvete det kan vara rimligt att hans mördare ska få vandra fritt.
Citera
2015-08-06, 10:03
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique
Varför har ingen grupp från vänstern klippt Johns mördare? Just med tanke på brutaliteten, det korta straffet osv. blir man fundersam på hur i helvete det kan vara rimligt att hans mördare ska få vandra fritt.

Därför dom demonstrerar hellre och skyller på SD .
Citera
2015-08-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Därför dom demonstrerar hellre och skyller på SD .

Ja, det är beklagligt. Tror ni att Johns bödlar har informerat sina grannar, arbetsgivare och (framtida) familjer om vad de gjort?

Kanske borde en informationsaktion vara aktuell, så att de vet att det inte är glömt.
Citera
2015-08-06, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeTakei
John Hrons pappa kommer i alla fall från Tjeckien (tror jag att det var, rätta mig gärna om jag har fel).
I en annan artikel i Expressen idag står det dock: "Det var inget rasistdåd. Det var ett våldsdåd gjort av rasister, ja visst. Men det var inget rasistdåd. Det är ganska typiskt för arga unga våldsbenägna män som inte tänkt igenom följderna för sitt handlande, säger han(...)Han tror att det är svårt att finna en logisk förklaring till varför John mördades. Det var mycket alkohol, en av killarna hade retat sig på John vid något eller några tillfällen i skolan. Möjligen handlade det om att John vägrat vika ner sig när skinnskallarna bråkade i skolkorridorerna. Eller så går det inte att finna några enkla svar, menar Walter Holm" (Walter Holm, polis som var med och utredde mordet)
http://www.expressen.se/gt/john-hron...av-nynazister/

Jag tror du har rätt. Tjeckien/Slovakien eller på den tiden: Tjeckoslovakien.

Att beskriva det här som ett rasistiskt mord blir ju i det närmaste helt befängt! Polisen Walter Holm har rätt i att mordet utfördes av rasister, men vi kan inte därför beskriva mordet som ett rasistmord. WH ser skillnaden, med det gör inte Sveriges kulturminister..?
Johns pappa må ha varit söderifrån, men svart är han då inte. Inte ens mulatt. Han är vit punkt

Från Kungälv/Ytterby till Prag är det ungefär lika långt som det är till Glasgow i Skottland. "Svenskar" har härjat i båda dessa områden och har sannolikt lämnat efter sig avkomma i både Tjeckien och Skottland -say no more..
Jo, en sak till: Ingen vettig människa i Sverige skulle väl beskriva ett mord på en ljushyllt och rödlätt skotte som ett rasistiskt mord? Möjligen då kulturministern.

En GM bar vid mordet en tee med en bild på Adolf Hitler. Det är en politisk markering som inte Alice Bah Kuhnke kan låtsas inte veta vad det innebär.
Men hon försöker att fult plocka poäng, både "rasistiska" och framförallt: politiska.
Citera
2015-08-06, 11:14
Medlem
SpeedyWeedys avatar
Hittade adress til mördarn om nån är sugen på att hälsa på eller hiva in en tegelsten genom fönstret om ni har vägarna förbi.

http://www.merinfo.se/person/Gr%C3%A...77/brqvn-3ammb
Citera
2015-08-06, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Det står i expressen att han torterades till döds , det stämmer väl inte ?

Han drunknade väl.

Synnerligen grov misshandel och som pågår under lång tid (en timme), får nog betecknas som tortyr.
När vederbörande till slut blir medvetslös och befinner sig i vatten, så kommer personen att drunkna.

Dödsorsaken kommer att anges som 'drunkning'.
Orsaken till själva drunkningen blir då tortyren som ledde till medvetslösheten.

Klargjort tillräckligt för dig?
Citera
2015-08-06, 12:35
Medlem
TheJackets avatar
Läste nu att sannolikt hade dött på plats även utan dränkningen. Fyfan minns detta så tydligt. Det är det som gjort att jag alltid kommer ha ett horn i sidan mot extremhögern. Trots att jag numera kanske ideologiskt är så långt därifrån.
Citera
2015-08-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Läste nu att sannolikt hade dött på plats även utan dränkningen. Fyfan minns detta så tydligt. Det är det som gjort att jag alltid kommer ha ett horn i sidan mot extremhögern. Trots att jag numera kanske ideologiskt är så långt därifrån.

Såvitt jag kan minnas (det är dock en herrans massa år sedan jag fick tillfälle att gå igenom det rättsmedicinska utlåtandet) stod det bortom allt tvivel att John Hron hade avlidit även utan den avslutande dränkningen/drunkningen.
Protokollen uttrycker också klart och tydligt att John sannolikt var död redan innan drunkningen, men att detta inte kunde styrkas till 100%.
Den sanslöst grova misshandeln gör det svårt att tro något annat.
Citera
2015-08-06, 14:08
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Såvitt jag kan minnas (det är dock en herrans massa år sedan jag fick tillfälle att gå igenom det rättsmedicinska utlåtandet) stod det bortom allt tvivel att John Hron hade avlidit även utan den avslutande dränkningen/drunkningen.
Protokollen uttrycker också klart och tydligt att John sannolikt var död redan innan drunkningen, men att detta inte kunde styrkas till 100%.
Den sanslöst grova misshandeln gör det svårt att tro något annat.

Det är ju min poäng..att han sannolikt dött ändå. utan vattnet
Citera
2015-08-06, 14:10
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Läste nu att sannolikt hade dött på plats även utan dränkningen. Fyfan minns detta så tydligt. Det är det som gjort att jag alltid kommer ha ett horn i sidan mot extremhögern. Trots att jag numera kanske ideologiskt INTE är så långt därifrån.

skall det stå...INTE alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in