Citat:
Ursprungligen postat av
GeorgeTakei
John Hrons pappa kommer i alla fall från Tjeckien (tror jag att det var, rätta mig gärna om jag har fel).
I en annan artikel i Expressen idag står det dock: "Det var inget rasistdåd. Det var ett våldsdåd gjort av rasister, ja visst. Men det var inget rasistdåd. Det är ganska typiskt för arga unga våldsbenägna män som inte tänkt igenom följderna för sitt handlande, säger han(...)Han tror att det är svårt att finna en logisk förklaring till varför John mördades. Det var mycket alkohol, en av killarna hade retat sig på John vid något eller några tillfällen i skolan. Möjligen handlade det om att John vägrat vika ner sig när skinnskallarna bråkade i skolkorridorerna. Eller så går det inte att finna några enkla svar, menar Walter Holm" (Walter Holm, polis som var med och utredde mordet)
http://www.expressen.se/gt/john-hron...av-nynazister/
Jag tror du har rätt. Tjeckien/Slovakien eller på den tiden: Tjeckoslovakien.
Att beskriva det här som ett
rasistiskt mord blir ju i det närmaste helt befängt! Polisen Walter Holm har rätt i att mordet utfördes av rasister, men vi kan inte därför beskriva mordet som ett rasistmord. WH ser skillnaden, med det gör inte Sveriges kulturminister..?
Johns pappa må ha varit söderifrån, men svart är han då inte. Inte ens mulatt. Han är vit punkt
Från Kungälv/Ytterby till Prag är det ungefär lika långt som det är till Glasgow i Skottland. "Svenskar" har härjat i båda dessa områden och har sannolikt lämnat efter sig avkomma i både Tjeckien och Skottland
-say no more..
Jo, en sak till: Ingen vettig människa i Sverige skulle väl beskriva ett mord på en ljushyllt och rödlätt skotte som ett
rasistiskt mord? Möjligen då kulturministern.
En GM bar vid mordet en tee med en bild på Adolf Hitler. Det är en
politisk markering som inte Alice Bah Kuhnke kan låtsas inte veta vad det innebär.
Men hon försöker att fult plocka poäng, både "rasistiska" och framförallt:
politiska.