2015-06-01, 20:08
Medlem
Lyssnade precis på p3 dokumentär och jag minns detta mord lika väl som många andra här. Grymheten dock och det utdragna våldet undvek mina föräldrar informera mig om då jag var 10år vid tillfället. Vilket gjorde att jag blev illa berörd av det som framkom i dokumentären. Rättsläkaren trodde först offret blivit överkört av ett tåg. Sick..

Hur som helst. Läste igenom denna tråd och fastnade oväntad vid en typs namn, Legionvasa.
Måste påpeka för den snubben detta:
Anledningen till du tror att John Hron var zigienare råder det inga konstighet om. Din primitiva art som förövrigt borde tvångsteriliseras har helt enkelt hört efternamnet Hron och misstagit det för Rom.

Vila i frid John Hron.
Senast redigerad av limac 2015-06-01 kl. 20:10.
Citera
2015-06-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkad
Senaste domen för Herr Hansson, 2008.
https://minfil.org/MaA5idbeb4/B851-08.PDF

Han kan varken erkänna eller förneka gärningen då han saknar minne av
den. Är som att sätta domarna på repeat.

Fy fan, stackars barnen i detta fall alltså.
Citera
2015-06-23, 16:13
Medlem
AnnaSjalvTredjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Ja, ring och beställ fupen från domstolen. Lägg sedan upp den här.

Eller menade du att andra ska göra jobbet åt dig?

FUP gallras hos tingsrätten vid årsskiftet 5 år efter lagakraftvunnen dom. FUP finns alltså inte kvar hos tingsrätten. Däremot finns den att beställa hos Polisen. Referens till kriminaldiariet kan man ofta hitta i stämningsansökan hos tingsrätten.

Det är kostnadsfritt att begära fram FUP för att på plats hos myndigheten där den förvaras läsa, avbilda eller anteckna från handlingen. Man kan alltså sätta sig hos Polisen med medhavd scanner och scanna handlingarna utan kostnad. Lagstadgad rätt att få papperskopia av Polisen finns också. 50 kr för första tio sidorna, sedan 2 kr per sida.

Det är tveksamt om någon överhuvudtaget sitter och trycker på FUPen i digitalt format. Polisen har det givetvis inte. De som beställde en kopia när målet var aktuellt scannade sannolikt inte av dem då, med tanke på teknikläget år 1995.
Citera
2015-06-23, 19:34
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaSjalvTredje
FUP gallras hos tingsrätten vid årsskiftet 5 år efter lagakraftvunnen dom. FUP finns alltså inte kvar hos tingsrätten. Däremot finns den att beställa hos Polisen. Referens till kriminaldiariet kan man ofta hitta i stämningsansökan hos tingsrätten.
Det där är inte helt korrekt. Det finns förvisso gallringsregler, men det finns också en mängd undantag och det har även gällt olika regler vid olika tidpunkter. Exempel på undantag är ofta, men inte alltid, överklagade mål av allvarlig art. Det här målet var så enormt uppmärksammat så även om reglerna skulle ha varit att mål normalt ska granskas efter fem år så bör en rad undantagsregler ha kommit på fråga, exempelvis att målet gällde ett mycket allvarligt brott, att målet överklagades och att målet var medialt uppmärksammat (=historiskt viktigt). Det skulle alltså inte förvåna mig ett dugg om alla handlingar, inkl fup, finns kvar hos tingsrätten och kanske faktiskt även hovrätten. Enda sättet är att ringa och kolla. Som jämförelse så finns det en rad mål sparade för eftervärlden hos domstolarna. Den som vill kan exempelvis fortfarande ta del av förundersökningen om Lasermannens härjningar, Stureplansmorden, Trustorhärvan och liknande. Detta vet jag av egen erfarenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaSjalvTredje
De som beställde en kopia när målet var aktuellt scannade sannolikt inte av dem då, med tanke på teknikläget år 1995.
Expo samlar in förundersökningar i dylika mål och scannar in dem och gör dem sökbara i deras register, dock har ju inte vem som helst insyn där.
Citera
2015-06-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickDangerous
Expo samlar in förundersökningar i dylika mål och scannar in dem och gör dem sökbara i deras register, dock har ju inte vem som helst insyn där.

Expo har den garanterat. Tyvärr är dom inte alls samarbetsvilliga så där är det lönlöst. Jag vet flera som har försökt få hjälp av dom med liknande saker men ingen har haft tur.
Citera
2015-06-26, 21:04
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Lyssnade också på dokumentären och håller med dig helt.
Fruktansvärt och onödigt.

Även om mördarna var unga så har en normal unge inbyggt att ej kunna göra så här.
Vilka störda svin*spottar*

Vissa människor som i detta fall har nog något inom sig som gör att samvete saknas. Avsaknad som man redan har som småbarn. Mordet på John Hron påminner mycket om James Bulger. Två utåt sett vanliga ungar som inte ens nått tonåren mördar ett barn. Eller tjejen som lät sin pojkvän våldta hennes lillasyster. Tror det skedde i Kanada en annan tjej skar halsen av sin lillebror Hon och hennes äldre pojkvän skulle rymma. Mördade först hennes familj som var emot förhållandet. Ondska finns.
Citera
2015-07-15, 13:07
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Vissa människor som i detta fall har nog något inom sig som gör att samvete saknas. Avsaknad som man redan har som småbarn. Mordet på John Hron påminner mycket om James Bulger. Två utåt sett vanliga ungar som inte ens nått tonåren mördar ett barn. Eller tjejen som lät sin pojkvän våldta hennes lillasyster. Tror det skedde i Kanada en annan tjej skar halsen av sin lillebror Hon och hennes äldre pojkvän skulle rymma. Mördade först hennes familj som var emot förhållandet. Ondska finns.
Nja, mördarna var 15 & 18 och mer än väl straffmyndiga. 15-åringen hade dessutom "nästan skrämt upp varenda jävel i skolan"*, misshandlat Hron tidigare och under dödsmisshandeln försökt få honom att säga att han gillade nazister.

*) Gee, wonder why, trådens alla dindus.
Citera
2015-07-15, 13:57
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nja, mördarna var 15 & 18 och mer än väl straffmyndiga. 15-åringen hade dessutom "nästan skrämt upp varenda jävel i skolan"*, misshandlat Hron tidigare och under dödsmisshandeln försökt få honom att säga att han gillade nazister.

*) Gee, wonder why, trådens alla dindus.

Nu var det Bulgers mördare jag syftade på. 10 år var båda. Hansson du menar? Han låter som ett totalt psykfall. Sverige är ruttet när det kommer till straff.
Citera
2015-07-15, 16:41
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Nu var det Bulgers mördare jag syftade på.
Och därför kan man liksom inte jämföra fallen hur som helst. I Bulgers fall var det ingen ideologisk komponent.
Citat:
10 år var båda. Hansson du menar? Han låter som ett totalt psykfall. Sverige är ruttet när det kommer till straff.
Sant.
Citera
2015-08-06, 07:00
Medlem
BeYoNdTruths avatar
Såg att expressen skrivit ett reportage om mördarnas situation idag. Någon som vet vilka dessa är och vad de gör? Ställer mej djupt tveksam till om jag unnar dessa ett normalt liv....
Citera
2015-08-06, 09:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Lyssnade på GW som blir intervjuad av Expressen. Intervjun här:
http://www.expressen.se/tv/nyheter/i...de-onskat-mig/

I intervjun påpekar reportern att mordet har rasistiska förtecken. Jag känner inte till detta fall i detalj och undrar om någon vet på vilket sätt mordet har rasistiska förtecken? Var John möjligen invandrare?
Citera
2015-08-06, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BeYoNdTruth
Såg att expressen skrivit ett reportage om mördarnas situation idag. Någon som vet vilka dessa är och vad de gör? Ställer mej djupt tveksam till om jag unnar dessa ett normalt liv....

Läste artiklarna i Expressen/GT.

Minns detta politiskt färgade mord mycket väl. Jag minns det så väl, så att jag för en tid sedan valde att starta en tråd om min motvilja mot att kulturministern Alice Bah Kuhnke försöker kalla mordet rasistiskt.
Länk: (FB) Alice Bah Kuhnke utnyttjar okänsligt den mördade John Hron för sin politiska karriär?

En annan sak i detta sammanhang och jag hoppas att det inte blir betraktat som OffT: Det har utdelats utmärkelser till minnet av John Hron och inriktningen har varit att hylla personer som aktivt arbetat mot den typen av våld som John drabbades av. Jag är litet undrande hur man gör sina bakgrundskontroller av stipendiaterna, med tanke på att en person som föreläsaren Manuel Knight ("känd" från Sommar och därefter Stjärnorna på slottet) fick det ärofulla priset.
MK har ett förflutet som amerikansk soldat och har fortfarande så stora aggressionsproblem, så att han som åhörare under en rättegång hösten 2012 blev så provocerad, så att han var på väg tvärs över salen för att fysiskt attackera en av parterna i målet, men stoppades av sin medföljande fru.
Det vore förmätet av mig att kritisera dem som gav MK denna antivåldsutmärkelse, men nog undrar jag litet. MK:s självbiografi hänger inte alltid ihop med Verkligheten, utan är gravt inspirerad/photoshoppad av filmen Saving private Ryan, om jag säger så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in