2007-05-11, 14:15
Medlem
Wzl.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivohallen
Ironi?
Genetik är verkligen inte mitt område vilket inte humor/ironi är i ditt fall .
5år för att släcka någons resterande kanske 75år rimligt?

snälla, använd inte humor/ironi som en sorts bortförklaring när folk har kommit på din totala brist på kunskap inom genetik.

och för att svara på din fråga. Nej. Jag tycker inte 5 år är rimligt.
8 - 10 år och x antal timmar prat med psykolog tycker jag känns mer rimligt.

Däremot är det ju helt idiotiskt att du påstår att det skulle göra någon nytta att kasta in killarna på livstid.
Det finns det ingen som tjänar på.
Även långa straff på 20-25 år är på tok för mycket tycker jag.

Hur ska man ha någon chans att kunna anpassa sig normalt till samhället efter 25 år bakom murarna?
Citera
2007-05-11, 14:27
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivohallen
5år för att släcka någons resterande kanske 75år rimligt?
Åtta år och ute efter fem, om jag förstått denna situation korrekt. Inte för att jag hade för avsikt att denna tråd skulle bli snack om straffsatser och dödsstraff (det finns nog en ansenlig del trådar även om det på fb), men shoot. Att komma ut efter 2/3-dels straff är avtjänat har väl blivit svårare på senare år? Och jag vill fortfarande vidhålla att en dom på åtta år för en 18-19-åring är ett strängt straff. Givetvis kan den svenska juridiken diskuteras, vilket den bör göras, men har vi ett befintligt system så får det justeras på lämpliga sätt. Det är tråkigt att höra pöbeln gasta efter dödsstraff eller 75 år utan att se konsekvenserna av att ha med dessa alternativ i straffskalan.

Ironi verkar inte heller vara ditt gebit, faktiskt.
Citera
2007-05-11, 15:04
Bannlyst
Fröken Lindholm>>>>>>>>

Är en bra bit över 30.
Du pratar hela tiden imot dig själv.
Är det någon av oss som förespråkar mord så är det väll du.
Så förstår inte vad du tuggar om
Vissa satsa på idrotten i ställe för skola, så ja jag vet att min gramatik inte är något vidare.
Men i gengält är ja garanterat mer vältränad och snurrar upp dig i alla sporter TOTALT

Du är och förblir en pajas ( stenkastare )

Raoul >>>>>

Nej det har absolut inte blivit svårare att komma ut efter 2/3.
Man kan bete sig precis hur som helst inne på kåken och ändå komma ut tidigare.
Man kan t.o.m begå nya brott och ändå så kommer man ut efter 2/3 av straffet.
Citera
2007-05-11, 15:05
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Ok, tackar. Undrar var jag fått det ifrån?
Citera
2007-05-11, 15:16
Medlem
Citat:
Fröken Lindholm>>>>>>>>

Du har fel. Vid årsskiftet ersattes systemet så att nu är det en minimitid om 2/3 som ska sittas. Strax innan frigivning går kriminalvården genom den intagnes skötsamhet osv och så kan de anse att det inte är lämpligt att den intagne friges och förlänga straffet med sex månader i taget. Man kan dessutom fortfarande få disciplinär åtgärd i form av dagar (1 (för varje daga man arbetsvägrar), 5, 10 (vägran lämna urinprov/blodprov/utandningsprov, positiv på droger), 15 (skadegörelse, ohörsamhet mot eprsonal osv) i taget)

Ny brottslighet under verkställighet ger längre straff om man döms i domstol. Åklagare brukar dock inte åtala de som avtjänar långa straff (typ+8 år) om det är ett brott utan brottsoffer eller särskilda anspråk (skadestånd).
Citera
2007-05-11, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Du har fel. Vid årsskiftet ersattes systemet så att nu är det en minimitid om 2/3 som ska sittas. Strax innan frigivning går kriminalvården genom den intagnes skötsamhet osv och så kan de anse att det inte är lämpligt att den intagne friges och förlänga straffet med sex månader i taget. Man kan dessutom fortfarande få disciplinär åtgärd i form av dagar (1 (för varje daga man arbetsvägrar), 5, 10 (vägran lämna urinprov/blodprov/utandningsprov, positiv på droger), 15 (skadegörelse, ohörsamhet mot eprsonal osv) i taget)

Ny brottslighet under verkställighet ger längre straff om man döms i domstol. Åklagare brukar dock inte åtala de som avtjänar långa straff (typ+8 år) om det är ett brott utan brottsoffer eller särskilda anspråk (skadestånd).

De kanske står det i pappren.
Men har en kompis som är precis nymuckad.
Han är dessutom fullvärdig i en av två stora Mc klubbarna.
Han gjorde inge annat än ställde till oreda precis hela våltan.
De backa han med 10 dagar.
För 2 vägran.
Han blev dessutom knallad ifrån 4 kåkar under loppet av 2 år
Han mucka ifrån Kumla!!
Så det du skrev funkar ialla fall inte i praktiken för tillfället.
Citera
2007-05-11, 15:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Legionvasa: Berätta nu om vilka hedersknyfflar mördarna har blivit istället för att prata om annat. Att du är jättebra på femtielva sporter ger dig inga pluspoäng här.

P.S. Ja, det är märkligt. Astmatiker håller sig borta från stall. Laktosintoleranta dricker inte mjölk. Diabetiker är aktsamma på sockerintaget. Nötallergiker undviker allt som kan innehålla nötter. Men personer som vet att de inte klarar av att dricka sprit har en evig rätt att kolka i sig så mycket de kan. Och om de ändå vistas bland andra människor när de är berusade och då begår ett mord så förtjänar de inte att straffas hårt, än mindre fördömmas. Det kanske vore magstarkt att hylla dom, men att säga att de begick "en dumhet" går ju minst lika bra.
Citera
2007-05-11, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Legionvasa: Berätta nu om vilka hedersknyfflar mördarna har blivit istället för att prata om annat. Att du är jättebra på femtielva sporter ger dig inga pluspoäng här.

P.S. Ja, det är märkligt. Astmatiker håller sig borta från stall. Laktosintoleranta dricker inte mjölk. Diabetiker är aktsamma på sockerintaget. Nötallergiker undviker allt som kan innehålla nötter. Men personer som vet att de inte klarar av att dricka sprit har en evig rätt att kolka i sig så mycket de kan. Och om de ändå vistas bland andra människor när de är berusade och då begår ett mord så förtjänar de inte att straffas hårt, än mindre fördömmas. Det kanske vore magstarkt att hylla dom, men att säga att de begick "en dumhet" går ju minst lika bra.

Och så börjar vi om igen.
Ja tråden handla om var de bodde.
Ja fyllde i att det går bra för en av dem.
Är glad för hans skull.
Citera
2007-05-11, 15:55
Medlem
zzetas avatar
Citat:
För 2 vägran.
Han mucka ifrån Kumla!!
då måste din kompis haft en satans tur. har själv en polare som blev dömd för en rätt grov misshandel. han hade oturen att komma i bråk med en idiot inne på anstalten vilket gav följande förlopp: han slår ner fanskapet & pissar på honom när han ligger & bölar. det var ingen som drog ett streck över det, han får snällt sitta inne ett tag till.
vad för oreda ställde din motorcykelkompis till med?
Citera
2007-05-11, 16:13
Medlem
Citat:
För 2 vägran.
Han mucka ifrån Kumla!!

Jag är relativt nymuckad...från Kumla. Knall har inget med det hela att göra, man kan bli knallad för vad som helst, kan vara att plitarna är trött på en, att man ingår i olämplig klientkonstellation (som det så fint heter). MC-folk är sådana som knallas stup i kvarten.

Vad för oreda ställde han till med då?

Kan dessutom påpeka att det är misskötsamhet efter att den nya regeln inträdde som räknas om man får sex månader uppskjutet eller ej. Innan årsskiftet är det påbackning i dagar-systemet som gäller.

Endast tio dagar påbackning för din kompis??! Då kan jag säga som så här att han har inte vägrat särskilt många pissprov under sin volta. Han kan inteha värre misskötsamhet än att gapa lite på plitar osv. Flera jag känner, en sitter bla 8 år fn på SKI, hade över ett år i påbackning för pissprovsvägran och han hade inte ens suttit hälften av sitt straff!

Är det BSK din kompis är med i, snälla säg att det är det!
Citera
2007-05-11, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Jag är relativt nymuckad...från Kumla. Knall har inget med det hela att göra, man kan bli knallad för vad som helst, kan vara att plitarna är trött på en, att man ingår i olämplig klientkonstellation (som det så fint heter). MC-folk är sådana som knallas stup i kvarten.

Vad för oreda ställde han till med då?

Kan dessutom påpeka att det är misskötsamhet efter att den nya regeln inträdde som räknas om man får sex månader uppskjutet eller ej. Innan årsskiftet är det påbackning i dagar-systemet som gäller.

Endast tio dagar påbackning för din kompis??! Då kan jag säga som så här att han har inte vägrat särskilt många pissprov under sin volta. Han kan inteha värre misskötsamhet än att gapa lite på plitar osv. Flera jag känner, en sitter bla 8 år fn på SKI, hade över ett år i påbackning för pissprovsvägran och han hade inte ens suttit hälften av sitt straff!

Är det BSK din kompis är med i, snälla säg att det är det!

Han hotade personal, intagna , misstänkt för misshandel.
Sen hade han 2 st vägran.
Nej han tillhör HA
Citera
2007-05-11, 16:34
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Och så börjar vi om igen.
Ja tråden handla om var de bodde.
Ja fyllde i att det går bra för en av dem.
Är glad för hans skull.
Och mera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in