2008-04-07, 21:34
Medlem
H.E.L.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Det var ju ett bekvämt svar. Ett alternativ hade förstås varit att du förklarade hur du menar, men det kanske du inte riktigt vet själv?
Det är givetvis negrerna som bär skulden till våldtäkten. Dumheten från flickornas beteende är ju inte bestraffningsbar, men att de får "skylla sig själva" är ju givet. Leker man med elden så bränner man sig.

Sunt förnuft för fasiken! Något dessa idiotbrudar inte hade.
Citera
2008-04-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Du tycker det är vettigt som tjej att följa med 4 somalier på efterfest?
Det tycker inte vi. Det är väl skillnaden.
Det har varken jag eller någon annan skrivit. Läs igen, gör om, gör rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Jag skulle vilja jämföra det här med att gå med hakkorströja in i ett turkgäng. Jag blir misshandlad, men borde förstått bättre än att göra så.
Läs den här notisen: http://www.nwt.se/ArticlePages/200803/29/20080329093455_NWT435/20080329093455_NWT435.dbp.asp

Skulle du i det läget blivit förvånad om tjejerna blivit våldtagna? Tycker du de kunde vidtagit några som helst åtgärder själva?
Jag har som sagt aldrig påstått att jag tyckte det var ett bra val, jag har inte sagt att man helt kan bortse från alla risksituationer och tro att det alltid kommer sluta väl. Det jag reagerar över är hur många som tycker att en tjej som blir våldtagen får skylla sig själv, som om skulden vore hennes.

Citat:
Ursprungligen postat av quajj
Nej, jag förstår hur du tänker. Men se det såhär. Om en mobb från flashback på något sätt skulle stöta ihop med dessa 4 somalier, vad kan vi egentligen göra? Tvingade somalierna tjejerna att följa med? Nej. Sa tjejerna nej till somaliernas inledande kontakt? Nej, då skulle de inte följt med. Förmodligen sa inte tjejerna nej föränns de märkte att somaliernas definition på sexuell akt var en klass för våldsam för vad de var vana vid.

Detta skulle inte ge oss rätt att straffa dessa herrar. Skulle det vara fråga om någon överfallsvåldtäkt eller liknande hade det ju varit en annan sak.

Notera att jag inte vet om dessa våldtagare är somalier eller inte, men det lät lite mer civiliserat att säga så än negrer.

Återigen, du känner inte till omständigheterna i fallet, så det är inget du kan dra slutsatser kring.

Vad är det som får dig att tro att bara för att tjejerna följde med frivilligt upp på rummet (om vi nu utgår från att så var fallet) för att sen bli våldtagna, så kan inte männen straffas? En våldtäkt är en våldtäkt, oavsett om det till en början varit frivilligt. Jag hoppas inte du försöker rättfärdiga något sådant.
Citera
2008-04-07, 21:38
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ditt exempel funkar inte riktigt eftersom män överlag inte våldtar. Om du hade använt en lågtrafikerad väg, hade resonemanget stämt bättre.

Det är klart att det hör till saken om man hävdar att tjejer ska stänga sig inne för att inte riskera att bli våldtagna. Då ska i rimlighetens namn män stänga sig inne för att inte riskera att få stryk.

Läs sista delen i sista stycket också. Att gå omkring att vara rädd hela tiden är bara onödigt och dumt. Jag menade aldrig att någon skulle stänga in sig eller isolera sig, jag menade endast att man ska tänka steget längre. Om du nu har varit på efterfest med en grupp killar som du inte kände och inget hände, fine - jag får väl lita på ditt omdömme.

Det fall som här presenteras (om allt nu stämmer) är beklämmande, jag menar tjejerna måste ha fattat vad som skulle hända.

Edit: Mitt exempel hade egentligen inget med våldtäkter i sig att göra, utan att mer att visa att ansvar och "någons rätt" är två helt olika saker.
Senast redigerad av Adolf bittler 2008-04-07 kl. 21:40.
Citera
2008-04-07, 21:40
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Och hur får du ihop att de inte bär skulden men får skylla sig själva?

Gissningsvis att de inte bad om att bli våldtagna, men gjorde en extremt usel riskbedömning.
Och det kan väl de flesta hålla med om, även om jag skulle sett det som lika korkat att följa med 4 helvita killar hem.
På gott eller ont så räknar många killar med att om tjejer följer med hem på efterfest så kan det hända både det ena och det andra som tjejerna inte tänkt sig, antingen pga naivitet eller ren dumhet.

Att killar pressat tjejer till saker har hänt massor av gånger och på de fester jag var på runt 18 års ålder hände det definitivt...även om regelrätt tvång aldrig användes, såvitt jag vet.

Ska man dra det ett steg till så kan det mycket väl vara så att tjejerna var fullt medvetna om vad deras val kunde leda till och först i efterhand ångrade sig och gick till polisen.
Jag vet inte och knappast någon annan här heller.
Citera
2008-04-07, 21:40
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Det är givetvis negrerna som bär skulden till våldtäkten. Dumheten från flickornas beteende är ju inte bestraffningsbar, men att de får "skylla sig själva" är ju givet. Leker man med elden så bränner man sig.

Sunt förnuft för fasiken! Något dessa idiotbrudar inte hade.

Med sunt förnuft kan man lätt komma fram till att det normala är att män inte våldtar. Alltså ska man inte gå runt och förvänta sig att bli våldtagen.
Citera
2008-04-07, 21:41
Medlem
StarLits avatar
Citat:
Bara svammel...

Med din och Liithium´s inställning till det hela så kommer ni garanterat vara nästa offer under samma omständigheter,
begriper ni ingenting? Befinner ni er i en skyddadverkstad eller? Klättra ut i verkligheten och inse hur det ser ut.
Citera
2008-04-07, 21:41
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Läs sista delen i sista stycket också. Att gå omkring att vara rädd hela tiden är bara onödigt och dumt. Jag menade aldrig att någon skulle stänga in sig eller isolera sig, jag menade endast att man ska tänka steget längre. Om du nu har varit på efterfest med en grupp killar som du inte kände och inget hände, fine - jag får väl lita på ditt omdömme.

Det fall som här presenteras (om allt nu stämmer) är beklämmande, jag menar tjejerna måste ha fattat vad som skulle hända.

Edit: Mitt exempel hade egentligen inget med våldtäkter i sig att göra, utan att mer att visa att ansvar och "någons rätt" är två helt olika saker.

Men menar du på allvar att det är mer sannolikt att man blir våldtagen än motsatsen i en sådan situation??
Citera
2008-04-07, 21:43
Medlem
H.E.L.s avatar
Citat:
Med sunt förnuft kan man lätt komma fram till att det normala är att män inte våldtar. Alltså ska man inte gå runt och förvänta sig att bli våldtagen.
Men, är du helt jävla pantad? Jämför inte män med somalier!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Om tjejerna hade fattat vad som skulle hända hade de väl aldrig följt med?
Citera
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Gissningsvis att de inte bad om att bli våldtagna, men gjorde en extremt usel riskbedömning.
Och det kan väl de flesta hålla med om, även om jag skulle sett det som lika korkat att följa med 4 helvita killar hem.
På gott eller ont så räknar många killar med att om tjejer följer med hem på efterfest så kan det hända både det ena och det andra som tjejerna inte tänkt sig, antingen pga naivitet eller ren dumhet.

Att killar pressat tjejer till saker har hänt massor av gånger och på de fester jag var på runt 18 års ålder hände det definitivt...även om regelrätt tvång aldrig användes, såvitt jag vet.

Ska man dra det ett steg till så kan det mycket väl vara så att tjejerna var fullt medvetna om vad deras val kunde leda till och först i efterhand ångrade sig och gick till polisen.
Jag vet inte och knappast någon annan här heller.

Det må så vara, men fortfarande är en överväldigande majoritet män inte våldtäktsmän. De må hoppas eller förvänta sig sex, men det normala är att när en tjej inte vill, så lämnar de henne ifred.
Citera
2008-04-07, 21:45
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Men menar du på allvar att det är mer sannolikt att man blir våldtagen än motsatsen i en sådan situation??

Nej det menar jag inte. Jag menar att det är mer sannolikt att bli våldtagen på ett hotellrum, med ett gäng fyllekåta killar som du inte känner, än ett gäng fyllekåta killar du känner.
Citera
2008-04-07, 21:46
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liithium
Om tjejerna hade fattat vad som skulle hända hade de väl aldrig följt med?

Du fattar galoppen vad glad jag blir
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in