2008-05-14, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Vet du vad sunt förnuft betyder?

Innebär sunt förnuft att man inte ska umgås på tu man hand med "kulturberikare" eller?
Citera
2008-05-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Det är klart som fan att det inte ska behöva vara så, det gäller väl alla brott? Du säger att det inte handlar om det, de flesta som skrivit tidigare menar något annat.

Äh, läs allt jag skriver. Det viktiga är att man inte på några villkor skuldbelägger offret, och då får man vara försiktig med vad man säger. Börjar man ifrågasätta offrets eh.. offerhet (jösses, hjärnsläpp) godkänner man indirekt om inte hela, iaf delar av våldtäkten.
Citera
2008-05-14, 22:13
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JsonAson
Äh, läs allt jag skriver. Det viktiga är att man inte på några villkor skuldbelägger offret, och då får man vara försiktig med vad man säger. Börjar man ifrågasätta offrets eh.. offerhet (jösses, hjärnsläpp) godkänner man indirekt om inte hela, iaf delar av våldtäkten.

Man bör ifrågasätta ett offer trots allt. Men att uppmana folk att vara mer försiktiga är inte det samma som att säga att tjejerna/tjejen får skylla sig själv. Detta har jag skrivit ungefär 10 gånger i denna tråd.
Citera
2008-05-14, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Innebär sunt förnuft att man inte ska umgås på tu man hand med "kulturberikare" eller?
I vissa situationer: ja. Detsamma gäller att umgås med svenskar p åtu man hand i vissa situationer. Situationer där det föreligger en risk att bli våldtagen.

I många fall är det självklart omöjligt att avgöra om en situation är riskfylld eller inte, och då har man självklart ingen del i konsekvenserna heller. Men i andra situationer (som tillexempel att följa med 4 muslimer till ett hotellrum en lördagnatt) föreligger det både en statistisk och framförallt TYDLIG risk att natten kan sluta illa. Då bör man använda sunt förnuft och fundera över om det är så vettigt att följa med till det där hotellrummet.

Det finns många exempel på olika situationer där risken är tydlig, och där tjejen borde ha använt sunt förnuft.

Det jag inte fattar är varför ni som argumenterar emot denna grundläggande mänskliga instinkt (undvika fara) så desperat vill tuta i tjejer att de ska HÅLLA PÅ SIN RÄTT att umgås med vem de vill var som helst när de vill, när det klart och tydligt förekommer en stor RISK att göra detta.

Det verkar snarare som att ni vill att fler tjejer ska bli våldtagna. Sunt förnuft bör ju inte användas enligt er, och man ska som tjej göra precis vad som faller en in, utan at behöva tänka på konsekvenser eller liknande.

För om ni blir våldtagna har ni ju ingen skuld.

Men:

Det går ju inte ut över oss. Det går ut över er. Det är ni som får leva med våldtäkten i resten av era liv. Det är ni som får bestående men av en sådan händelse.

Sunt förnuft betyder inte burka, eller att aldrig gå ut, eller att misstänka varenda man för en våldtäktsman. Världen är inte svart eller vit. Det handlar bara om att kunna avgöra vilka situationer som har ett visst mått av risk involverat, och sedan att kunna avgöra hur avgörande den risken är.
Citera
2008-05-14, 22:23
Medlem
Citat:
Man bör ifrågasätta ett offer trots allt. Men att uppmana folk att vara mer försiktiga är inte det samma som att säga att tjejerna/tjejen får skylla sig själv. Detta har jag skrivit ungefär 10 gånger i denna tråd.

Det blir den effekten det får, genom att uppmana tjejer specifikt att vara försiktiga med hur de klär sig, vilka de festar med, etc, ifrågasätter man gärningsmannens skuld i det hela. Ett brott som exempelvis dråp/mord kan ha förmildrande omständigheter, man kan handla i nödvärn, och då är det kanske klokt att ifrågasätta offret för att ta reda på om så är fallet. Även en tjuv kan handla i "nödvärn", även om det inte är offret som skall ifrågasättas på samma sätt då. Våldtar man utifrån en situation? Vad gör män till våldtäktsmän? Inte fan är det graden av berusning, vad tjejer har på sig eller testosteron. Då hade alla män våldtagit allt på stranden med bikini och en droppe alkohol i blodet. Problemet är ett annat, och ligger just i hur vi talar om offerrollen. Offret i en våldtäkt beskrivs aldrig fullt ut som ett offer, de delges alltid en del av skulden, och däri ligger problemets kärna. Att uppmana våldtäktsoffer att vara mer försiktiga är precis det, att säga att de får skylla sig själva, samt legitimerar våldtäkter. Omedvetet eller medvetet får det vara hur det vill med, men så är det.
Citera
2008-05-14, 22:34
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Det blir den effekten det får, genom att uppmana tjejer specifikt att vara försiktiga med hur de klär sig, vilka de festar med, etc, ifrågasätter man gärningsmannens skuld i det hela. Ett brott som exempelvis dråp/mord kan ha förmildrande omständigheter, man kan handla i nödvärn, och då är det kanske klokt att ifrågasätta offret för att ta reda på om så är fallet. Även en tjuv kan handla i "nödvärn", även om det inte är offret som skall ifrågasättas på samma sätt då. Våldtar man utifrån en situation? Vad gör män till våldtäktsmän? Inte fan är det graden av berusning, vad tjejer har på sig eller testosteron. Då hade alla män våldtagit allt på stranden med bikini och en droppe alkohol i blodet. Problemet är ett annat, och ligger just i hur vi talar om offerrollen. Offret i en våldtäkt beskrivs aldrig fullt ut som ett offer, de delges alltid en del av skulden, och däri ligger problemets kärna. Att uppmana våldtäktsoffer att vara mer försiktiga är precis det, att säga att de får skylla sig själva, samt legitimerar våldtäkter. Omedvetet eller medvetet får det vara hur det vill med, men så är det.

Den enda effekten detta får är att tjejer som inte behöver bli våldtagna - blir det. Men jag antar att du är en person som gärna drar ner brallorna och tar en i tvåan för laget? Vad sägs om att uppmana tjejerna att vara mer försiktiga innan de blir våldtagna?

Vidare uppmanar jag inte specifikt tjejer, jag uppmanar alla att tänka åtminstonde lite innan man handlar.
Citera
2008-05-14, 22:49
Medlem
Citat:
Den enda effekten detta får är att tjejer som inte behöver bli våldtagna - blir det. Men jag antar att du är en person som gärna drar ner brallorna och tar en i tvåan för laget? Vad sägs om att uppmana tjejerna att vara mer försiktiga innan de blir våldtagna?

Vidare uppmanar jag inte specifikt tjejer, jag uppmanar alla att tänka åtminstonde lite innan man handlar.

Äh, det är dubbelt, och det håller jag med om, men jag uppmanar som sagt bara till försiktighet, inte att du skall sluta helt att ge vänligt menade råd

Anyway, jag får förtydliga. Visst, det är tydligt att tjejer som klär sig "slampigt", dricker för mycket, etc, är överrepresenterade bland våldtäktsoffer. Frågan är varför. Som jag ser det finns det två möjliga orsaker:

1) String och minikjol försämrar mannens omdöme, och brunsten triggas. En man är helt enkelt mer våldtäktsbenägen för att en tjej är sexig.

2) String och minikjol har mannen alltid fått höra är kläder som hör med våldtäkt till, det diskuteras flitigt hur stor skuld offret har i förhållande till hur mycket hennes trosor syns. Att mannen blivit matad med detta sedan bröstmjölken gör, medvetet eller omedvetet, att hans syn på kvinnor i string mer och mer flyter ihop med synen på någon man kan/får våldta.

Är det så att nummer 1) styr och vi män är underkastade våran könsdrift, eller är det nummer 2), att även våldtäktsmän är stöpta i den form samhället, media och övriga erbjuder, och därför agerar utefter det.

Är det inte dags att vi ändrar på den formen då?
Senast redigerad av JsonAson 2008-05-14 kl. 22:58.
Citera
2008-05-14, 22:54
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Äh, det är dubbelt, och det håller jag med om, men jag uppmanar som sagt bara till försiktighet, inte att du skall sluta helt att ge vänligt menade råd

Då kan vi röka fredspipa och ge varandra en broderlig kram för att fira.
Citera
2008-05-14, 23:44
Bannlyst
Citat:
1) String och minikjol försämrar mannens omdöme, och brunsten triggas. En man är helt enkelt mer våldtäktsbenägen för att en tjej är sexig.

2) String och minikjol har mannen alltid fått höra är kläder som hör med våldtäkt till, det diskuteras flitigt hur stor skuld offret har i förhållande till hur mycket hennes trosor syns. Att mannen blivit matad med detta sedan bröstmjölken gör, medvetet eller omedvetet, att hans syn på kvinnor i string mer och mer flyter ihop med synen på någon man kan/får våldta.

Är det så att nummer 1) styr och vi män är underkastade våran könsdrift, eller är det nummer 2), att även våldtäktsmän är stöpta i den form samhället, media och övriga erbjuder, och därför agerar utefter det.

Är det inte dags att vi ändrar på den formen då?
Här kommer vi iallafall någonstans. Min poäng är att vi självklart kan sträva efter att ändra på formen.

Men.

Verkligheten ser ut som den gör nu. Om den är ändrad om 10 år är det jättebra, men nu ser den ut som i dina två alternativ.

Istället för att försöka hålla på sin rätt att klä sig som man vill kanske man mår bättre av att komma hem hel.
Citera
2008-05-14, 23:58
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadusäga
mmm... ljuvligt.... jag kan känna doften av nybakad idioti ända hit.
"vill du inte bli våldtagen, tänk dig för."
det ska jag lära mina barn.
en riktig höjdare måste jag säga.
det borde gå att applicera på det mesta? egentligen på allt.
jag menar; vill du inte bli rånad - ha inga pengar på dig!
vill du inte bli våldtagen - vistas inte utomhus!

"vill du inte bli våldtagen, tänk dig för."
blir till
"vill du inte bli våldtagen - vistas inte utomhus!"

Sa du nåt om idioti?
Citera
2008-05-14, 23:59
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Att ha med sig en vän är en liten uppoffring eftersom det till och med kan vara trevligt att ha sällskap, att däremot låta bli att gå på efterfest är inte en trevlig riskhantering. Dessutom, hur stor är chansen att man blir våldtagen bara för att man följer med upp på ett hotelrum?
Men om du inte tycker att det är trevlig riskhantering så gå på din efterfest och ha kul. Inse dock att somliga kanske kommer kalla dig korkad om du väljer att ha efterfester med ett gäng nattklubbs-främlingar på ett hotellrum.

Citat:
Jag tror att majoriteten av männen kan kontrollera sina kukar men om ni försvarar att kvinnan ifråga agerar dumt bara genom att existera får ju vissa feminister ved på sin eld när de säger att män inte kan kontrollera sina kukar.
Att över huvud taget ta upp kontroll över sin kuk säger rätt mkt om nivån du lägger dig på. Både i ett intellektuellt hänseende och ett debattstrategiskt. Skärp dig om du vill ha seriösa svar.
Citat:
Givetvis, men när du gör det lägger du över skulden på tjejen ifrågan som borde ha agerat smartare. Är det verkligen tjejens fel att hon blev våldtagen?
Borde man inte placera skuldfrågan på våldtäktssvinen istället för på kvinnan?
Nej det gör jag inte. Jag anser inte att mina motdebattörer i somliga trådar är skyldiga till något bara för att de är korkade. Det är inte deras fel att de är korkade och därmed sabbar trådar.
Citera
2008-05-15, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Här kommer vi iallafall någonstans. Min poäng är att vi självklart kan sträva efter att ändra på formen.

Men.

Verkligheten ser ut som den gör nu. Om den är ändrad om 10 år är det jättebra, men nu ser den ut som i dina två alternativ.

Istället för att försöka hålla på sin rätt att klä sig som man vill kanske man mår bättre av att komma hem hel.

Då är ju frågan, hur skall man ändra på det? Är det en bra väg att gå, att fortsätta prata om våldtäkter på samma sätt i media, ta upp klädsel etc i domstolar, i grund och botten inte förändra ett skit? Nja, det händer ju inte så mycket om man bara tuffar på som om ingenting har hänt, genom att varje gång någon blir våldtagen cementera den nuvarande diskursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in