Citat:
Ursprungligen postat av KantStolt
mindre än 0.5 % av blattarna begår sexualbrott. skitsnack att påstå att 20% av blattarna är våldtäktsmän
Ditt uttalande är förmodligen sant i en viss mening. Men statistik kan användas på många olika sätt
Ett roligt exempel på vad som händer när statistik används på ett "trubbigt" sätt:
Carl-Henrik Svanberg är koncernchef för LM Ericsson. Han sitter med sitt morgonkaffe och funderar på att byta jobb och skaffa sig en annan chefsposition. Han vill dock ha minst 2 miljoner kr/år i lön. (Detta är lågt räknat, i verkligheten kräver han alldeles säkert betydligt mer för en VD-post)
Han slår på femmans text-TV (Aftonbladet) och läser där att mindre än en procent av den svenska arbetskraften har en lön som understiger 2 miljoner kr/år. Han blir nedstämd och tänker: "Jag ska nog inte söka något nytt jobb. Chansen att jag ska kunna få ett nytt jobb med en lön på minst 2 miljoner kr/år är inte särskilt stor"
Om man vänder och vrider på det så kan man ju komma fram till den felaktiga slutsatsen att Svanbergs analys är korrekt. Man kan alltså manipulera sannolikheter genom att tolka statistik på ett "trubbigt" sätt
Jag vill dock påpeka att C-H Svanberg förmodligen inte resonerar på ett sådant sätt. Han är nog smartare än så. Jag ber om ursäkt om han har tagit illa upp
Det känns som att du missbrukar ordet "begår". Till att börja med så ska nog ditt citat tolkas som att det är mindre än 0.5% av "blattarna" som
döms för något sexualbrott. De flesta som
begår ett sexualbrott blir inte
dömda. Faktum är att en stor majoritet av alla sexualbrottslingar aldrig blir dömda för brottet
"Blattarna" torde ha ju en stor överrepresentation i överfallsvåldtäkter. Och det är endast en liten bråkdel av dessa brott som leder till en fällande dom. De du kallar "blattar" är formodligen enligt BRÅ:s statistik = samtliga invandrare i Sverige. Det är en ganska stor grupp. Jag ska nu resonera på ett pedagogiskt sätt och ta det hela stag för steg
Vi exkluderar följande grupper ur BRÅ:s statistik:
1. Invandrare som inte är från mellanöstern eller Nordafrika
2. Kvinnor
3. Killar som är under 12 år samt killar som är över 35 år
Gruppen har nu blivit avsevärt mindre när vi steg för steg har plockat bort vissar grupper ur ursprungsgruppen. Jag tror att en sådan undersökning vore förbjuden att genomföra för BRÅ. Vad tror du om denna nya grupp? Har sannolikheten för att våldtäktsmän finns i denna grupp ökat eller minskat jämfört med sannolikheten i ursprungsgruppen?
Man kan också lägga till andra faktorer som sannolikt påverkar. Alkoholhalt hos offer och gärningsmän. Tid på dygnet. Den omgivande miljön etc...
Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar