2008-04-10, 09:48
Medlem
Mad monks avatar
men varför klagar brudarna de fick ju vad de ville ha. Dubbelt till och med.
Citera
2008-04-10, 09:51
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KantStolt
japp, hos BRÅ! intressant läsning
det är ju större andel av blattarna som begår sexualbrott, men det är inte så att en stor del av det totala antalet blattar begår sexualbrott. att blattarna är överrepresenterade betyder inte, som vissa tycks tro, att en stor del av blattarna begår sådana brott.

Det är möjligt, men det finns nog ingen statistik som visar på hur många blattar som tar med unga, fulla flickor till hotellrum på natten som begår sexbrott. Då snackar vi garanterat inte om 0,5%, skulle tro att 20% är en bättre siffra i det sammanhanget.
Citera
2008-04-10, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det är möjligt, men det finns nog ingen statistik som visar på hur många blattar som tar med unga, fulla flickor till hotellrum på natten som begår sexbrott. Då snackar vi garanterat inte om 0,5%, skulle tro att 20% är en bättre siffra i det sammanhanget.

20% av alla blattar begår ju knappast sexbrott, som sagt. Det är under 1 %

eller menar du att 20% av gruppen "blattar som lockar med sig tjejer till hotellrum med lockrop om "efterfest"" begår våldtäkter? jag skulle snarare gissa på 95%
Citera
2008-04-10, 09:57
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Du pratar om olika människors referensramar, jag hävdar att man är antingen dum eller extremt naiv om man litar på helt personliga referenser. Om man vet som tjej att man kan bli våldtagen av en främmande man (även om man själv inte har blivit det tidigare, eller ens känner någon som har blivit det tidigare), och ändå ignorerar sunt förnuft (dvs. att INTE följa med fyra killar man nyss har träffat till ett hotell på "efterfest"), så är man som sagt antingen extremt naiv eller bara dum i huvudet. Två åkommor som det enbart är upp till en själv att råda bot på.

Återigen är inte våldtäcksmännen mindre ansvariga för sitt brott, men dessa tjejer kunde ha sluppit blivit våldtagna om de agerade med lite sunt förnuft, vilket de ignorerade helt och hållet.

Det är nästan som att vissa tror att man bara kan släppa exakt ALLT som har med vardagen att göra under "utekvällen". Även något så grundläggande som sunt förnuft. Men det är ju iofs inte så förvånande, folk är ju dumma i huvudet...
Haha, ja folk är faktiskt dumma i huvudet. Och det verkar inte finnas något allmänt sunt förnuft. OCH extremt naiva, och unga och de inser inte sina egna begränsningar och tänker "vi har ju varandra". Gudarna ska veta att jag också har lärt mig saker den hårda vägen. Men det är värre att vålda folk än att vara naiv, så att rasa mot naiva småtjejer känns som ett resursslöseri.
Citera
2008-04-10, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Risken är inte överhängande. Ska vi dessutom tala om risk för att bli våldtagen, är det avsevärt större risk att jag blir våldtagen i mitt eget hem av min partner. Det är alltså säkrare för mig att vara ute än hemma
Du ser inte att detta uttalande är lite missvisande och inte ger en korrekt generell bild? Ska jag förklara för dig dina logiska felslut eller vill du tänka lite själv först?
Citera
2008-04-10, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av medlemslista
Du ser inte att detta uttalande är lite missvisande och inte ger en korrekt generell bild? Ska jag förklara för dig dina logiska felslut eller vill du tänka lite själv först?

berätta!
Citera
2008-04-10, 11:41
Bannlyst
Citat:
mindre än 0.5 % av blattarna begår sexualbrott. skitsnack att påstå att 20% av blattarna är våldtäktsmän
Ditt uttalande är förmodligen sant i en viss mening. Men statistik kan användas på många olika sätt

Ett roligt exempel på vad som händer när statistik används på ett "trubbigt" sätt:
Carl-Henrik Svanberg är koncernchef för LM Ericsson. Han sitter med sitt morgonkaffe och funderar på att byta jobb och skaffa sig en annan chefsposition. Han vill dock ha minst 2 miljoner kr/år i lön. (Detta är lågt räknat, i verkligheten kräver han alldeles säkert betydligt mer för en VD-post)

Han slår på femmans text-TV (Aftonbladet) och läser där att mindre än en procent av den svenska arbetskraften har en lön som understiger 2 miljoner kr/år. Han blir nedstämd och tänker: "Jag ska nog inte söka något nytt jobb. Chansen att jag ska kunna få ett nytt jobb med en lön på minst 2 miljoner kr/år är inte särskilt stor"

Om man vänder och vrider på det så kan man ju komma fram till den felaktiga slutsatsen att Svanbergs analys är korrekt. Man kan alltså manipulera sannolikheter genom att tolka statistik på ett "trubbigt" sätt

Jag vill dock påpeka att C-H Svanberg förmodligen inte resonerar på ett sådant sätt. Han är nog smartare än så. Jag ber om ursäkt om han har tagit illa upp

Det känns som att du missbrukar ordet "begår". Till att börja med så ska nog ditt citat tolkas som att det är mindre än 0.5% av "blattarna" som döms för något sexualbrott. De flesta som begår ett sexualbrott blir inte dömda. Faktum är att en stor majoritet av alla sexualbrottslingar aldrig blir dömda för brottet

"Blattarna" torde ha ju en stor överrepresentation i överfallsvåldtäkter. Och det är endast en liten bråkdel av dessa brott som leder till en fällande dom. De du kallar "blattar" är formodligen enligt BRÅ:s statistik = samtliga invandrare i Sverige. Det är en ganska stor grupp. Jag ska nu resonera på ett pedagogiskt sätt och ta det hela stag för steg

Vi exkluderar följande grupper ur BRÅ:s statistik:
1. Invandrare som inte är från mellanöstern eller Nordafrika
2. Kvinnor
3. Killar som är under 12 år samt killar som är över 35 år

Gruppen har nu blivit avsevärt mindre när vi steg för steg har plockat bort vissar grupper ur ursprungsgruppen. Jag tror att en sådan undersökning vore förbjuden att genomföra för BRÅ. Vad tror du om denna nya grupp? Har sannolikheten för att våldtäktsmän finns i denna grupp ökat eller minskat jämfört med sannolikheten i ursprungsgruppen?

Man kan också lägga till andra faktorer som sannolikt påverkar. Alkoholhalt hos offer och gärningsmän. Tid på dygnet. Den omgivande miljön etc...

Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar
Citera
2008-04-10, 11:52
Bannlyst
Jag menar bara att många inte fattar statistik. De tror att det faktum att blattar är överrepresenterade inom sexbrott betyder att 1. en stor del av blattarna begår sexualbrott 2. de flesta sexualbrott begås av blattar

Detta stämmer ju inte.

Blattar är te x överrepresenterade inom överfallsvåldtäkter. Dock ska man komma ihåg att den absolut största delen av alla våldtäkter INTE är överfallsvåldtäkter.

Man ska också komma ihåg att av 100 blattar så har 97 stycken av dem aldrig våldtagit och kommer aldrig våldta någon. Lite synd att man ska döma ut en hel grupp som våldtäktsmän pga vad en MINORITET av dem gör. Det är inte rättvist.

Låt oss straffa våldtäktsmännen HÅRT. Låt oss ta ifrån dom medborgarskapet och utvisa dem! Men låt de som inte gjort något vara ifred för anklagelser.
Citera
2008-04-10, 12:20
Bannlyst
Citat:
berätta!
OK

Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Risken är inte överhängande. Ska vi dessutom tala om risk för att bli våldtagen, är det avsevärt större risk att jag blir våldtagen i mitt eget hem av min partner. Det är alltså säkrare för mig att vara ute än hemma
Detta påstående kan vara sant om man tolkar statistik på ett galet sätt. Jag anser dock att detta uttalande är missvisande och inte ger en korrekt generell bild. Jag baserar det på följande:

Det är rimligt att anta att en mycket liten minoritet av alla män i parrelationer med kvinnor är potentiella våldtäktsmän. Förmodligen är andelen potentiella våldtäktsmän i denna grupp mindre än fem procent. (Fem procent har jag dragit till med som en hög övre gräns för att vara på den säkra sidan, i verkligheten är förmodligen andelen betydligt lägre)

Det innebär att mer än 95 procent av kvinnorna i parrelationer lever tillsammans med en man som inte är våldtäktsbenägen. Då anser jag att det mest rimliga är att man drar följande generella slutsats:
Det är en avsevärt mindre risk för kvinnor att bli våldtagna i sitt eget hem av sin egen partner jämfört med övriga sätt att bli våldtagen på. Jag menar alltså att generellt sett så är kvinnor avsevärt mer säkra i sitt eget hem och behöver inte oroa sig för att bli utsatt för en våldtäkt av sin egen man

Men för den lilla andelen av kvinnor som lever i parrelation med en potentiell våldtäktsman så är nog Molson Canadians slutsats den korrekta
Citera
2008-04-10, 12:20
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemslista
"Blattarna" torde ha ju en stor överrepresentation i överfallsvåldtäkter. Och det är endast en liten bråkdel av dessa brott som leder till en fällande dom. De du kallar "blattar" är formodligen enligt BRÅ:s statistik = samtliga invandrare i Sverige. Det är en ganska stor grupp. Jag ska nu resonera på ett pedagogiskt sätt och ta det hela stag för steg

Vi exkluderar följande grupper ur BRÅ:s statistik:
1. Invandrare som inte är från mellanöstern eller Nordafrika
2. Kvinnor
3. Killar som är under 12 år samt killar som är över 35 år

Gruppen har nu blivit avsevärt mindre när vi steg för steg har plockat bort vissar grupper ur ursprungsgruppen. Jag tror att en sådan undersökning vore förbjuden att genomföra för BRÅ. Vad tror du om denna nya grupp? Har sannolikheten för att våldtäktsmän finns i denna grupp ökat eller minskat jämfört med sannolikheten i ursprungsgruppen?

Man kan också lägga till andra faktorer som sannolikt påverkar. Alkoholhalt hos offer och gärningsmän. Tid på dygnet. Den omgivande miljön etc...

Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar
Statistik över fällda finns uppdelat i nationaliteter och "brottstyp". Fråga BRÅ vid intresse.
Citera
2008-04-10, 13:10
Bannlyst
Citat:
Jag menar bara att många inte fattar statistik
Jag instämmer

Citat:
De tror att det faktum att blattar är överrepresenterade inom sexbrott betyder att 1. en stor del av blattarna begår sexualbrott
Myt: En stor del av "blattarna" begår sexualbrott
Sanning: En stor andel av "blattarna" begår sexualbrott om man sätter det i förhållande till andelen svenskar som begår sexualbrott
Citat:
2. de flesta sexualbrott begås av blattar
Myt: De flesta sexualbrott begås av "blattar"
Sanning: Om man slumpvis väljer ut en grupp "blattar" på 10000 unga män och en slumpvis utvald grupp på 10000 svenska unga män så kommer man sannolikt att hitta fler sexualbrottslingar i "blatte"-gruppen än man hittar i den svenska gruppen

Citat:
Blattar är te x överrepresenterade inom överfallsvåldtäkter
Korrekt

Citat:
Dock ska man komma ihåg att den absolut största delen av alla våldtäkter INTE är överfallsvåldtäkter
Vad har det med saken att göra? Eller menar du att svenska män är överrepresenterade när det handlar om våldtäkter som inte är överfallsvåldtäkter? Jag skulle inte tro att det förhåller sig på det sättet

Citat:
Man ska också komma ihåg att av 100 blattar så har 97 stycken av dem aldrig våldtagit och kommer aldrig våldta någon. Lite synd att man ska döma ut en hel grupp som våldtäktsmän pga vad en MINORITET av dem gör. Det är inte rättvist
Jag håller med dig. Den stora majoriteten "blattar" kommer aldrig att våldta någon. Att döma samtliga "blattar" som våldtäktsmän är inte rättvist. På individnivå så finns det massor med "blattar" som sköter sig bättre än en hel del svenska individer. Men om man ser till det stora hela och betraktar beteendet rent generellt, så är "blattar" mer våldtäktsbenägna än svenskar

Citat:
Låt oss straffa våldtäktsmännen HÅRT. Låt oss ta ifrån dom medborgarskapet och utvisa dem! Men låt de som inte gjort något vara ifred för anklagelser.
Jag instämmer i detta
Citera
2008-04-10, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Statistik över fällda finns uppdelat i nationaliteter och "brottstyp". Fråga BRÅ vid intresse
Stämmer detta verkligen? De flesta araber/nordafrikaner i Sverige har ju svenskt medborgarskap. Menar du att jag kan se att exempelvis 500 av de dömda sexualbrottslingarna är svenska medborgare med irakiskt ursprung? Jag betvivlar detta starkt, men det skulle vara välkommet om det var sant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in