2008-05-15, 10:52
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JsonAson
Då är ju frågan, hur skall man ändra på det? Är det en bra väg att gå, att fortsätta prata om våldtäkter på samma sätt i media, ta upp klädsel etc i domstolar, i grund och botten inte förändra ett skit? Nja, det händer ju inte så mycket om man bara tuffar på som om ingenting har hänt, genom att varje gång någon blir våldtagen cementera den nuvarande diskursen.

Den bästa vägen (enligt mig) är att skärpa straffen, enbart döma på hållbar bevisning, samt tala om för tjejerna att det är de själva som bär det yttersta ansvaret för sin hälsa.
Senast redigerad av Dancerboy 2008-05-15 kl. 11:27.
Citera
2008-05-15, 11:17
Bannlyst
Citat:
Då är ju frågan, hur skall man ändra på det? Är det en bra väg att gå, att fortsätta prata om våldtäkter på samma sätt i media, ta upp klädsel etc i domstolar, i grund och botten inte förändra ett skit? Nja, det händer ju inte så mycket om man bara tuffar på som om ingenting har hänt, genom att varje gång någon blir våldtagen cementera den nuvarande diskursen.
Hade jag vetat hur man skulle ändra på det hade jag nog vunnit varenda nobelpris som finns. Hur det ska ändras har inte med diskussionen att göra egentligen. Det jag säger är att man bör använda sunt förnuft, för sin egen skull. Annars är det stor risk att man blir våldtagen i dagens mörka samhälle.

Att strunta i sunt förnuft hjälper iallafall inte mot våldtäkter.
Citera
2008-05-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Den bästa vägen (enligt mig) är att skärpa straffen, enbart döma på hållbar bevisning, samt tala om för tjejerna att det är de själva som bär det yttersta ansvaret för sin hälsa.

Alltså va? Vilken sten gömde du dig under? Kryp genast tillbaka.
Citera
2008-05-15, 16:53
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Alltså va? Vilken sten gömde du dig under? Kryp genast tillbaka.

ursäkta?

Anser du att du skall kunna hoppa ut mitt i vägen vid ett övergångsställe när det kommer en bil i full fart, och sedan skylla allt på bilföraren när du bli överkörd?

(halvtaskig liknelse jag vet, men jag är trött och orkar inte lägga ned så mycket tid på att svara på ett skitinlägg)
Citera
2008-05-15, 16:58
Medlem
Citat:
ursäkta?

Anser du att du skall kunna hoppa ut mitt i vägen vid ett övergångsställe när det kommer en bil i full fart, och sedan skylla allt på bilföraren när du bli överkörd?

(halvtaskig liknelse jag vet, men jag är trött och orkar inte lägga ned så mycket tid på att svara på ett skitinlägg)

Ditto. Men, jag gör ett försök ändå. Nej, du menar att tjejer som blir våldtagna alltid själva bär yttersta ansvaret, och om det inte var så du menade får du ju gärna ursäkta dig. Det råkar nämligen vara så att våldtäktsmannen bär ansvaret, basta.
Citera
2008-05-15, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
I vissa situationer: ja. Detsamma gäller att umgås med svenskar p åtu man hand i vissa situationer. Situationer där det föreligger en risk att bli våldtagen.

I många fall är det självklart omöjligt att avgöra om en situation är riskfylld eller inte, och då har man självklart ingen del i konsekvenserna heller. Men i andra situationer (som tillexempel att följa med 4 muslimer till ett hotellrum en lördagnatt) föreligger det både en statistisk och framförallt TYDLIG risk att natten kan sluta illa. Då bör man använda sunt förnuft och fundera över om det är så vettigt att följa med till det där hotellrummet.

Det finns många exempel på olika situationer där risken är tydlig, och där tjejen borde ha använt sunt förnuft.

Jag tycker att det är en oerhört obehaglig syn att skuldbelägga offren. Varför hamnar uppmärksamheten på deras beteende, istället för på de män som våldtar. Det är ungefär som att säga att det bara är sjukligt korkade killar som blir misshandlade och/eller rånade. Att vara försiktig och ta hänsyn till eventuella risker är inte detsamma som som att helt sluta lita på andra människor, eller börja riskkalkylera inom vissa situationer med vissa särskilda människor. Att du på allvar tror att det föreligger en extrem risk att bli våldtagen genom att umgås med muslimer eller muslimska män i grupp som ensam kvinna påvisar ju bara vilken oerhört främlingsfientlig och skev bild du har av muslimer och islam. Majoriteten av de muslimer som finns i Sverige har sannolikt inte ens lagt en hand på en kvinna som inte velat bli tagen. Ska jag då som kvinna med automatik misstänkliggöra samtliga muslimer för det som då och då presenteras i media? Hur sannolikt tror du att det är att bli gruppvåldtagen, egentligen? Ganska mycket mindre sannolikt än att bli våldtagen av någon som står dig nära, skulle jag tippa på.

Citat:
Det jag inte fattar är varför ni som argumenterar emot denna grundläggande mänskliga instinkt (undvika fara) så desperat vill tuta i tjejer att de ska HÅLLA PÅ SIN RÄTT att umgås med vem de vill var som helst när de vill, när det klart och tydligt förekommer en stor RISK att göra detta.

Det verkar snarare som att ni vill att fler tjejer ska bli våldtagna. Sunt förnuft bör ju inte användas enligt er, och man ska som tjej göra precis vad som faller en in, utan at behöva tänka på konsekvenser eller liknande.

Genom att argumentera för att kvinnor borde ha ett särskilt beteende och vara sas försiktiga för att undvika och riskera våldtäkter legitimerar du det faktum att män våldtar. Fattar du inte det? Sluta skyll ifrån vissa mäns sjukliga beteende på situationer och genom det skuldbelägga kvinnorna.

Jag vill inte att någon ska bli våldtagen. Sunt förnuft är dock inte detsamma som att vara främlingsfientlig och misstänkta de värsta pga någons härkomst. Så som du resonerar kan man ju nästan tro att du tycker det är kvinnans fel och inte mannen som utför våldtäkten att det sker, för hon "bryr sig ju inte om konsekvenserna". Är det rättvist, tycker du?

Citat:
För om ni blir våldtagna har ni ju ingen skuld.

Men:
Det går ju inte ut över oss. Det går ut över er. Det är ni som får leva med våldtäkten i resten av era liv. Det är ni som får bestående men av en sådan händelse.

Sunt förnuft betyder inte burka, eller att aldrig gå ut, eller att misstänka varenda man för en våldtäktsman. Världen är inte svart eller vit. Det handlar bara om att kunna avgöra vilka situationer som har ett visst mått av risk involverat, och sedan att kunna avgöra hur avgörande den risken är.

Ja, och det är du och dina medmän som får leva med att misstänkliggöras när du resonerar som en tjackkuk. Även om man konstaterar att det är betydligt mycket vanligare att svenska kvinnor blir våldtagna av tillika svenska män, ska du och dina kompisar här sitta och tjafsa om gruppvåldtäkter som sker betydligt mycket mer sällan. Är det inte ganska intressant? Det är samma kultur i princip, för både svennar och invandrarkillar utför våldtäkter. Ingen talar dock om att misstänkliggöra den vanliga svenska mannen, för han är ju o så bra och ickevåldsam. Den mörka främmande mannen från en annan kontinent däremot, han bär skulden och ska undvikas i största mån. Men för att följa ditt så kallade sunda förnuft, kanske en kvinna helt enkelt ska sluta umgås i närheten av män, då en viss risk föreligger att han faktiskt försöker knulla henne trots hennes motvilja?
Senast redigerad av frivol 2008-05-15 kl. 18:08.
Citera
2008-05-15, 19:00
Medlem
Thetawaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Genom att argumentera för att kvinnor borde ha ett särskilt beteende och vara sas försiktiga för att undvika och riskera våldtäkter legitimerar du det faktum att män våldtar. Fattar du inte det? Sluta skyll ifrån vissa mäns sjukliga beteende på situationer och genom det skuldbelägga kvinnorna.

Fast det är ju inte riktigt det vi menar, ingen försöker legitimera våldtäktsmannens handling, ingen säger att hans skuld på något sätt minskar, eller att allt är hennes ansvar.
Det enda vi säger är ju att hon har ett visst ansvar för vad som händer med henne. Inte att det är hennes fel, eller att 4 killar har rätt att våldta henne om hon är dum nog att följa med upp på ett hotellrum. Bara att om hon vill minimera risken för gruppvåldtäkt kan det vara smart att tänka efter vilka situationer man sätter sig i.

Citat:

Ja, och det är du och dina medmän som får leva med att misstänkliggöras när du resonerar som en tjackkuk. Även om man konstaterar att det är betydligt mycket vanligare att svenska kvinnor blir våldtagna av tillika svenska män, ska du och dina kompisar här sitta och tjafsa om gruppvåldtäkter som sker betydligt mycket mer sällan. Är det inte ganska intressant? Det är samma kultur i princip, för både svennar och invandrarkillar utför våldtäkter. Ingen talar dock om att misstänkliggöra den vanliga svenska mannen, för han är ju o så bra och ickevåldsam. Den mörka främmande mannen från en annan kontinent däremot, han bär skulden och ska undvikas i största mån. Men för att följa ditt så kallade sunda förnuft, kanske en kvinna helt enkelt ska sluta umgås i närheten av män, då en viss risk föreligger att han faktiskt försöker knulla henne trots hennes motvilja?

Jo, det är vanligare att en tjej blir våldtagen av nån hon känner, det är väl alla överens om, och kanske också att de situationerna kan man inte påverka speciellt mycket, oavsett hur man beter sig.
Tråden handlade dock från början om gruppvåldtäkt, och jag skulle tro att det är därför man fastnat i gruppvåldtäktsresonemang. Finns nog andra trådar som drar upp "vanlig" våldtäkt.
Citera
2008-05-15, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thetawave
Fast det är ju inte riktigt det vi menar, ingen försöker legitimera våldtäktsmannens handling, ingen säger att hans skuld på något sätt minskar, eller att allt är hennes ansvar.
Det enda vi säger är ju att hon har ett visst ansvar för vad som händer med henne. Inte att det är hennes fel, eller att 4 killar har rätt att våldta henne om hon är dum nog att följa med upp på ett hotellrum. Bara att om hon vill minimera risken för gruppvåldtäkt kan det vara smart att tänka efter vilka situationer man sätter sig i.

Du lägger alltså en del av ansvaret för våldtäkten på den som blir våldtagen? Ett "visst" ansvar låter ganska suspekt. Borde inte en kvinna rimligtvis kunna däcka var hon vill, eller gå runt halvnaken utan att riskera att bli våldtagen? Den som blir misshandlad/dödad utan att ha gjort motvärn kanske också har ett ansvar? Något slags samhälleligt ansvar att ej utsätta sig själv för "farliga" situationer, där det finns en kalkylerad risk att något våldsamt kan inträffa?

Citat:
Ursprungligen postat av Thetawave
Jo, det är vanligare att en tjej blir våldtagen av nån hon känner, det är väl alla överens om, och kanske också att de situationerna kan man inte påverka speciellt mycket, oavsett hur man beter sig.
Tråden handlade dock från början om gruppvåldtäkt, och jag skulle tro att det är därför man fastnat i gruppvåldtäktsresonemang. Finns nog andra trådar som drar upp "vanlig" våldtäkt.

Varför är det annorlunda? Tror du att tjejen/tjejer som umgås med killar i vilket gruppvåldtäktsfall som helst innerst inne vill bli påsatta av allihopa mot sin vilja? Egentligen så visste dom ju att vissa (ehhh) män inte kan kontrollera sina penisar men dom took a chance, för att dom någonstans ansåg att män precis som kvinnor bör behandlas som vuxna och friska individer med möjlighet att säga nej mot reptilhjärnan. Men dom kanske ska börja se på män som levande kukar som kan löpa amok hur som helst när som helst? Om man drar det på er linje, så kanske enskilda kvinnor inte ska umgås med män i grupp överhuvudtaget...
Senast redigerad av frivol 2008-05-15 kl. 19:40.
Citera
2008-05-15, 19:41
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Du lägger alltså en del av ansvaret för våldtäkten på den som blir våldtagen? Ett "visst" ansvar låter ganska suspekt. Borde inte en kvinna rimligtvis kunna däcka var hon vill, eller gå runt halvnaken utan att riskera att bli våldtagen? Har den som blir misshandlad/dödad utan att ha gjort motvärn också ett ansvar? Något slags samhälleligt ansvar att ej utsätta sig själv för "farliga" situationer, där det finns en kalkylerad risk att något våldsamt kan inträffa?

När en våldtäkt väl har hänt ligger ju hela ansvaret på den som har våldtagit. Men att ta onödiga risker förblir lika onödigt. Jag anser att man bör göra motstånd när man blir hotad.

Tycker dock inte din jämförelse stämmer överrens med vad som diskuteras här, har inte sett någon ifrågasätta hurvida kvinnorna gjorde motstånd eller ej när väldtäkten ägde rum.

Däremot kan jag tycka att gå ensam på vissa platser kan te sig lite dumt då risken för att bli misshandlad/rånad ökar med ett par 100%
Citera
2008-05-15, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
När en våldtäkt väl har hänt ligger ju hela ansvaret på den som har våldtagit. Men att ta onödiga risker förblir lika onödigt. Jag anser att man bör göra motstånd när man blir hotad.

Tycker dock inte din jämförelse stämmer överrens med vad som diskuteras här, har inte sett någon ifrågasätta hurvida kvinnorna gjorde motstånd eller ej när väldtäkten ägde rum.

Däremot kan jag tycka att gå på ensam på vissa platser kan te sig lite dumt då risken för att bli misshandlad/rånad ökar med ett par 100%

Är det någon överhuvudtaget som ens har ifrågasatt om kvinnorna gjorde motstånd?
Citera
2008-05-15, 19:45
Bannlyst
Citat:
ursäkta?

Halvtaskig liknelse? Den var knappt en liknelse överhuvudtaget.
Citera
2008-05-15, 19:51
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Är det någon överhuvudtaget som ens har ifrågasatt om kvinnorna gjorde motstånd?

Var det inte de jag skrev eller har jag förvirrat mig själv igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in