Militär disciplin i all ära men det finns många vägar till det perfekta ljudet eller ja ordet antar jag sammanhanget egentligen behöver. Några axplock av olika rutiner bland de stora:
Balzac:
Citat:
Balzac's work habits are legendary – he did not work quickly, but toiled with an incredible focus and dedication. His preferred method was to eat a light meal at five or six in the afternoon, then sleep until midnight. He then rose and wrote for many hours, fueled by innumerable cups of black coffee. He would often work for fifteen hours or more at a stretch; he claimed to have once worked for 48 hours with only three hours of rest in the middle.[54]
Hemingway: Hade som mål att skriva minst 500 ord om dagen.
Stephen King: Har som mål att alltid, och då snackar vi julafton, födelsedagen, semestern,
alltid skriva 10 sidor om dagen. Sen sprutar ju karln ut böcker av skiftande kvalitet men tempot är respektingivande.
Kurt Vonnegut: Skrev en sida i taget, la ner den, läste den. Sen skrev karln om den, igen, igen och igen tills han slutligen var nöjd med den sidan. Sen fortsatte han med resten av boken.
Mitt förslag är att börja mindre och arbeta dig upp, nyckeln är att aldrig nöja sig men ändå ha någon som tvingar en att släppa iväg sina små skötebarn. Där går linjen mellan hyllat geni och hermit med skrivarblock (trots en mindre regnskog med pränt på liggandes hemma i byrålådan). Min slutgiltiga poäng är att för att exponera sig själv till den grad man gör genom skrivande så måste man nog vara lite galen.